شناسهٔ خبر: 75071 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

انتشار گزارش کیفیت بنزین وارداتی در صحن مجلس منتظر تصویب کمیسیون اصل ۹۰

حسین آذین/1 سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد: گزارش این کمیسیون درباره کیفیت بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی برای اعلام در صحن مجلس منتظر تصویب در کمیسیون اصل ۹۰ است.

به گزارش نماینده، حسین آذین در گفت‌وگو با تسنیم، درباره زمان اعلام و انتشار نتیجه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره کیفیت بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی گفت: این گزارش آماده شده است اما برای مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس، یک‌شنبه (دوم آذر) یا سه شنبه (چهارم آذر) در این کمیسیون تصمیم گیری شود.

نماینده مردم رفسنجان و اَنار  پیش از این بخشی از این گزارش را رسانه‌ای کرده و به تسنیم گفته بود: "هم اکنون می توان اعلام کرد که ادعای سازمان حافظت محیط زیست مبنی بر آلایندگی هوای تهران به علت استفاده از بنزین پتروشیمی (ریفرمیت) رد شد. "

به گزارش تسنیم، بعد از این که وزارت نفت و سازمان حافظت محیط زیست، بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها را عامل افزایش سرطان در کشور اعلام کردند، اواخر خرداد ماه، کمیسیون بهداشت و درمان با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی جامعی درباره موضوع آلایندگی بنزین‌های تولید داخل و تاثیر آن بر سلامت مردم را در برنامه کاری خود قرار داد. بر این اساس اول تیرماه کمیسیون بهداشت برای بررسی این موضوع از برخی دستگاه‌ها مانند سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، واحدهای پتروشیمی، برخی از مؤسسات دانش بنیان و مرکز پژوهش‌های مجلس دعوت کرد تا مستندات خود را به این کمیسیون ارسال کنند تا صحت این موضوع بررسی شود.

علی‌رغم تأخیر در تهیه گزارش مورد نظر آن هم به علت تعلل سازمان محافظت محیط زیست در ارائه اسناد مورد ادعا، این گزارش به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، اگرچه نتیجه تحقیقات کمیسیون بهداشت از سوی لاریجانی اعلام نشده است اما بخشی از این گزارش رسانه‌ای شد. تحقیقات مورد اشاره، ادعای وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست را رد و در سرفصلهایی خاطر نشان می‌کند که "ادعای افزایش تعداد بیماران سرطانی به علت استفاده از بنزین پتروشیمی غیر کارشناسی است"، " مدعیان آلایندگی بنزین، اسناد معتبری ارائه ندادند"، " بهبود هوای تهران ربطی به توقف تولید بنزین پتروشیمی ندارد "، "ادعای بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوا، غیر علمی است" .

از سوی دیگر در این گزارش تأکید شده است که " بنزین وارداتی (جایگزین بنزین پتروشیمی) فاقد استاندارهای مصوب و گران‌تر از نرخ فوب خلیج فارس است". این در حالیست که وزارت نفت با ادعای آلایندگی بنزین پتروشیمی، تولید این محصول را متوقف و اقدام به واردات دوباره بنزین کرد و بهبود هوای کلانشهر تهران را به بنزین وارداتی مربوط می‌دانست. بعد از گزارش کمیسیون بهداشت و درمان،   این بار کمیسیون اصل ۹۰ تصمیم گرفت توقف تولید بنزین پتروشیمی و  آغاز دوباره واردات بنزین را از زاویه تبعات اقتصادی بررسی کند.

انتهای پیام/

نظر شما