شناسهٔ خبر: 75122 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

در اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی:

"صالحی": کتابخانه‌های خانگی فرصتی برای کنش‌های اجتماعی سالم هستند

صالحی امیری مراسم اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی عصر روز گذشته با حضور سید عباس صالحی، احمد مسجد جامعی و جمعی از نویسندگان و اهالی فرهنگ در ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی عصر روز گذشته با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و جمعی از نویسندگان و اهالی فرهنگ در ایوان شمس برگزار شد. 

سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی با اشاره به پیشنیه کتابخانه‌های خانگی گفت: کتابخانه‌ها در تاریخ فرهنگ ایران نقش مهم و بسزایی داشتند. کتابخانه‌های حکومتی چون کتابخانه خلفای فاطمی نیز از دیگر کتابخانه‌های خانگی نیز به شمار می‌رفتند. ما کتابخانه‌های آموزشی نیز داشته‌ایم که نمونه آن را در ربع رشیدی و رصدخانه مراغه می‌توان یافت. 
 
وی افزود: کارکرد کتابخانه‌های شخصی بسیار متنوع بودند. این کتابخانه‌ها نوعی فضا برای مشاوره افراد با یکدیگر به حساب می‌آمدند و گعده‌هایی با محور کتاب را تشکیل می‌دادند. کتابخانه‌های شخصی به گونه‌ای پاتوق فرهنگی محسوب می‌شدند و کتابخانه‌داران تنها به داد و ستد کتاب نمی‌پرداختند بلکه دور هم می‌نشستند و درباره کتاب گپ می‌زدند. 
 
صالحی یکی دیگر از کارکردهای کتابخانه‌های شخصی را حفظ نسخ خطی دانست و افزود: ما در آن زمان موزه نداشتیم. موزه به دوره مدرن و روزگار معاصر تعلق دارد بنابراین کتابخانه‌های شخصی مکانی برای نگهداری نسخه‌های خطی بوده و یکی از مهمترین کارکردهایشان حفظ فرهنگ مکتوب بوده است. امروز کتابخانه‌های خانگی علاوه بر این کارکردها، کارکردهای جدید دیگری هم دارند.
 
 
وی ادامه داد: کتابخانه‌های خانگی در دوره معاصر موجب گسترش فضای فرهنگی شده‌اند. جوانان، نوجوانان و کودکان باید فرصت کنش‌های اجتماعی سالم را داشته باشند و کنش اجتماعی بر محور کتاب سالم‌ترین آن‌هاست. کتابخانه‌های خانگی فرصتی هستند که نسل فردای ما کنشگر اجتماعی باشند آن هم در دوره ای که نوجوانان و جوانان ما یا درونگرای انزواطلب هستند یا کنشگر پرخاشگر. 
 
صالحی ارتباط سازی اجتماعی را یکی دیگر از کارکردهای کتابخانه‌های خانگی دانست و گفت: کتابخانه‌های خانگی در دوره معاصر فرصت ارتباط سازی اجتماعی را فراهم می‌آورند آن هم در دورانی که آدم‌ها هر روز بیشتر از دیروز از هم فاصله می گیرند و گاهی بهانه‌ای برای مارجعه با یکدیگر پیدا نمی‌کنند. کتابخانه‌های خانگی این بهانه را در اختیار آدم‌ها می‌گذارد و رشته‌ای را برای ارتباط آدمها با یکدیگر پدید می‌آورد. 
 
صالحی دسترسی ارزان به کتاب را یکی دیگر از ویژگی‌های خوب کتابخانه های خانگی برشمرد و گفت: دسترسی به این کتابخانه‌ها آسان است پس در وقت و انرژی آدم‌ها صرفه جویی می‌شود از طرفی امانت گرفتن کتاب هزینه‌های خرید را پائین می‌آورد. پس ما وجود کتابخانه‌های خانگی را که به صورت خودجوش شکل می گیرند ارج می‌نهیم.
 

نظر شما