شناسهٔ خبر: 75590 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

ابراهیمی‌ترکمان در نهمین دور گفت‌وگوی دینی:

«مجمع رهبران دینی» برای پاسخ به رفتارهای خشونت‌آمیز راه‌اندازی شود

ترکمان/1 رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد کرد: مجمع مشترکی با عضویت نمایندگان و رهبران مسلمان و مسیحی به منظور اشاعه‌ صلح، عدالت و همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان برای پاسخ به رفتارهای خشونت‌آمیز یا رفتارهایی که به نام دین انجام می‌پذیرد، راه‌اندازی شود.

به گزارش نماینده به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آیین افتتاحیه‌ نهمین دور گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان گفت: گفت‌وگو روشی است که خداوند آن را برای ما پسندیده است تا بتوانیم در سایه‌ی گفت‌وگو به حرکت در‌آییم؛ زیرا گفت‌وگو مانع غرق شدن انسان در باورهایش می‌شود و اگر در فضایی به دور از تعصبات انجام پذیرد، سود آن به همه‌ی طرف‌های گفت‌وگو خواهد رسید. بنابراین باید با جدیت تمام در صدد پرهیز از جدل باشیم؛ زیرا تصور قبولاندن باور خود به دیگری خطر بزرگی است که می‌تواند گفت‌وگو‌ها را به جدل بکشاند. گفت‌وگو را نباید وسیله جدیدی برای به نابودی کشاندنِ باورهای طرف مقابل و واداشتن او به عقب‌نشینی دانست.

 

 

وی افزود: مسلمانان در گفت‌و‌گو با مسیحیان و یهودیان، متکی به تعالیم قرآن هستند که همه‌ی اهل کتاب را به گردآمدن در پیرامون توحید که میان هر سه دین، مشترک است و به پرهیز از بندگی و بردگیِ غیر خدا دعوت می‌کند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: موضع کلیسای کاتولیک واتیکان در خصوص رابطه‌ی کلیسا با ادیان غیرمسیحی به طور اصولی در بیانیه‌ی شورای دوم واتیکان به تاریخ 21 نوامبر 1964 تصویب و صادر شد. این موضع بسیار دقیق و هوشمندانه است و ما امروز در زمانی نه چندان دور از سالروز این بیانیه، دور نهم گفت‌وگوی دینی را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: انتظار می‌رود همه‌ی ادیان با انشعابات درونی آنها، اقدام به پالایش  میراث دینی خودشان از هر نوع نص عقل‌ستیز یا اخلاق‌گریز کنند. فاصله گرفتن از تفاسیر لفظی و ظاهری و توجه به تفاسیر عقلی، از ضرورت‌های ادیان در زمان ماست. جمود بر همین ظواهر متون مقدس ادیان، منشأ بسیاری از بدفهمی‌ها و بدکرداری‌ها بوده و است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: فعال کردن ظرفیت‌های هرکدام از ادیان و مذاهب در خدمت گفت‌وگو و تقریب، و ارایه‌ی قرائت‌های روادار و تکثرگرا، از جمله خدماتی است که ادیان می‌توانند به صلح جهانی و شکل‌گیری دنیایی عاری از خشونت تقدیم کنند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: خوشبختانه کلیسای کاتولیک واتیکان، گام‌های بزرگی را در راه گفت‌وگوی ادیان برداشته و همواره کشور ما یکی از طرف‌های جدی در این گفت‌وگوها بوده است، همچنانکه شورای جهانیِ کلیساها هم در این میان به خوبی نقش‌آفرینی کرده است.

وی همچنین با بیان این نکته که امروز پیامی که باید از زبان عالمان و پیروان ادیان باید به گوش جهانیان رسانده شود، دعوت به تعقل است، اظهار کرد: دعوت به تعقل، یعنی فراخوانی به ایمان. یعنی رهنمون شدن به خدا که آفریننده‌ عقل در انسان‌هاست. شباهت آدمی به خدا در همین عقلی است که فقط آدمی از آن برخوردار، و به تمام کائنات برتری یافته است. همین برتری، آدمی را شایسته‌ خلافت خدا بر روی زمین ساخته است.

ابراهیمی‌ترکمان تأکید کرد: امروزه ادیان گوناگون نباید در دعوت دینی خود، فقط بر دعاوی خاص دین خودشان تأکید کنند؛ بلکه باید پیروانشان را به تعقل نیز فرا بخوانند. یک مؤمن عاقل بر بی‌شمار مدعیان نابخرد ایمان برتری دارد.

وی همچنین با اشاره به خشونت‌های موجود در سطح جهان، گفت: باید بپذیریم که بخش زیادی از خشونت‌ها و تروریسمی که به نام دین یا تحت عناوین دیگر صورت می‌گیرد، ناشی از دهه‌ها تحقیر و بی‌عدالتی‌هایی است که قدرت‌های بزرگ یا حکومت‌های استبدادی در حق آنها روا داشته‌اند.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: امروزه شاهد شکل‌گیری ائتلافی ضدگروه تروریستی داعش هستیم. فارغ از انگیزه‌های برخی قدرت‌های بزرگ و برخی از دولت‌های منطقه که خود در تکوین یا تجهیز این گروه تروریستی و همانندهای آن  نقش داشته‌اند، به نظر ما می‌رسد که مفیدتر و مؤثرتر از قدرت‌های سیاسی، این رهبران ادیان به ویژه ادیان ابراهیمی و توحیدی هستند که اگر علیه انواع گوناگون تروریسم، اعم از دولتی و گروهکی، ائتلاف و مواضع مشترک و قاطعی اتخاذ کنند، هم نقششان صادقانه‌تر تلقی می‌شود و هم مقبولیت بیشتری در میان توده‌ها خواهند یافت. مهم‌ترین تأثیر ورود ادیان به این عرصه، می‌تواند فرهنگ‌سازی و واکسینه کردن مؤمنان در برابر نابخردان تندرو و خشونت‌طلب باشد‌.

سخنان ابراهیمی‌ترکمان با ارایه‌ پیشنهادی اینگونه پایان پذیرفت: پیشنهاد می‌کنم که مجمع مشترکی با عضویت نمایندگان و رهبران مسلمان و مسیحی به منظور اشاعه‌ی صلح، عدالت و همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان بین مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان ایجاد شود، تا اعضای این مجمع بتوانند پیام و دیدگاه‌های اسلام و مسیحیت را به ویژه در زمان‌های بحرانی و در پاسخ به رفتارهای خشونت آمیز و یا رفتارهایی که به نام دین انجام می‌پذیرد و مورد پذیرش ادیان نیست، را به صورت بیانیه‌ مشترک و یا در صورت لزوم به صورت سفر اعضای مسلمان و مسیحی، ابلاغ کنند.

نهمین دور گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان با عنوان «‌گفت‌وگوی سازنده‌ی مسلمانان و مسیحیان برای مصلحت جامعه» به ریاست ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کاردینال ژان لویی توران، مشاور ‌عالی و مسئول گفت‌وگوی دینی پاپ فرانسیس رهبر کلیسای جهانی کاتولیک، عصر امروز سه‌شنبه چهارم آذر در حسینیه‌ی الزهرای(س) این سازمان آغاز شد.

 

نظر شما