شناسهٔ خبر: 75764 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خرید و ورود ۱.۵ میلیون دلار تجهیزات فرودگاهی‌ به کشور/ ارائه خدمات به ۱۷ ایرلاین خارجی در فرودگاه‌های ایران

هواپیما/1 معاون عملیات فرودگاهی هما با بیان اینکه به ۱۷ ایرلاین خارجی در فرودگاه‌های کشور خدمات ارائه می‌دهیم، از خرید سه دستگاه ایر استارت با هزینه ۷۱۰ هزار دلار و دو دستگاه فرودگاهی دیگر با هزینه ۶۰۰ هزار یورو (۷۶۰ هزار دلار) خبر داد.

به گزارش نماینده، علیرضا خروطی‌ در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: یکی از وظایف سازمانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی کشور ایران و حامل پرچم، ارائه خدمات هندلینگ به پرواز‌های خود است.

معاون عملیات فرودگاهی ایران‌ایر بیان کرد: این شرکت هواپیمایی چهار دوره آیوسا را گذرانده کرده است، این گواهینامه معتبری است که یاتا به شرکت‌های هواپیمایی می‌دهد، تا بتواند ارائه خدمات هندلینگ داشته و یا پرواز انجام دهند.

وی با بیان اینکه  معاونت خدمات فرودگاهی ایران ایر به عنوان بزرگترین معاونت این ایرلاین مجوز ارائه خدمات را دارد، افزود: در این راستا به دلیل تخصص بالای خدمات فرودگاهی ایران‌ایر، ارائه خدمات به شرکت‌های هواپیمایی خارجی و داخلی نیز در دستور کار این ایرلاین است.

معاون عملیات فرودگاهی ایران‌ایر ادامه داد: در حال حاضر هما به ۱۷ شرکت هواپیمایی خارجی و ۵ شرکت هواپیمایی داخلی در ۲۴ فرودگاه، خدمات فرودگاهی ارائه می‌دهد.

خروطی با بیان اینکه این خدمات‌ برای ایران‌ایر درآمد قابل توجهی دارد، اضافه کرد: ‌معاونت خدمات فرودگاهی ایران‌ایر به دلیل رعایت استاندارد‌های بالا در خدمات‌ با بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نیروی آموزش دیده در دو فرودگاه امام خمینی و مهر‌آباد و بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نیرو در کل فرودگاه‌های کشور، ارائه خدمات فرودگاهی به ایر‌لاین‌ها را انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در فرودگاه امام خمینی (ره) به شرکت هواپیمایی امارات خدمات ارائه می‌دهیم، در فرود هواپیمای ایر‌باس ۳۸۰ امارات که چندی پیش در فرودگاه امام انجام شد، ‌ خدمات هندلینگ توسط ایران‌ایر انجام شد.

معاون عملیات فرودگاهی ایران‌ایر اظهار داشت: تمام شرکت‌هایی که در فرودگاه امام خدمات هندلینگ ارائه می‌کنیم، جزء ایر‌لاین‌های تراز اول دنیا هستند.

* دریافت نقدی هزینه ارائه خدمات فرودگاهی به ایرلاین‌های خارجی

وی اظهار داشت:‌ در بحث تسویه مالی ارائه خدمات به ایرلاین‌های خارجی، اغلب بابت این خدمات، پول به صورت نقدی پول دریافت می‌‌شود و در همین ایران تسویه می‌کنیم.

خروطی این را هم گفت که البته ‌قراردادهای ما با شرکت‌های خارجی بر مبنای دلار یا یورو است و اگر نیاز باشد با ایرلاین دیگر تهاتر کنیم، از طریق معاونت مالی این مورد انجام می‌شود، اما اغلب قراردادهایمان با ایرلاین‌های دیگر در ایران تسویه می‌شود.

* خرید و ورود ۱.۵ میلیون دلار تجهیزات فرودگاهی‌

معاون عملیات فرودگاهی ایران‌ایر با بیان اینکه در صدد تجهیز بیشتر ناوگان از نظر تجهیزات کمکی و هندلینگ هستیم، افزود: در حال نوسازی تجهیزات فرودگاهی خود هستیم، در این راستا تجهیزاتی از خارج‌ کشور خریداری شده که در حال ورود به کشور است، تا بتوانیم پاسخگوی نیاز‌ روز‌افزون ایرلاین‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه برای خرید این تجهیزات نرخ‌های متفاوتی پرداخت کرده‌ایم، گفت: مثلاً بابت خرید دو دستگاهی که هواپیما را تور یا پوش می‌کند، حدود ۶۰۰ هزار یورو (۷۶۰ هزار دلار) هزینه کرده‌ایم؛ همچنین برای خرید سه دستگاه ایر استارت که به نوعی موتور زمینی هواپیما است، ۷۱۰ هزار دلار هزینه کرده‌ایم.

خروطی ادامه داد: همچنین برای خرید ۱۰ دستگاه اتوبوس ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم؛ این اتوبوس‌ها تولید داخل با موتور و گیربکس خارجی است.

وی اظهار داشت: در گام دیگر ‌حدود ۷ میلیارد تومان برای خرید تجهیزاتی نظیر بالا‌بر بیمار و غلطک و پله هزینه کرده‌ایم که این تجهیزات به نوبت در حال ورود به کشور است.

معاون عملیات فرودگاهی ایران‌ایر اظهار داشت: پروژه خرید و ورود این تجهیزات از ۸ ماه گذشته‌ آغاز شده است و هم‌اکنون در آستانه تحویل قرار داریم و یا بخشی را تحویل گرفته‌ایم؛ البته در نقل و انتقال پول مشکلاتی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم، در حالی که در خارج این آمادگی وجود دارد که دو ماهه درخواست‌ها را تحویل دهند.

نظر شما