شناسهٔ خبر: 76115 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سروری:

غرب به دنبال تعطیلی مراکز هسته‌ای ایران است/ تمدید این دور از مذاکرات منجر به تمدید دیگری نشود

پرویز سروری قا ئم مقام جمعیت رهپویان گفت: غرب به دنبال آن است که همان بازی دوران دولت اصلاحات را انجام دهد که با مذاکرات نتیجه را به تعطیلی مراکز هسته‌ای ایران بکشاند.

به گزارش نماینده پرویز سروری، قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفتگو با «نسیم» با بیان اینکه احتمال تمدید مذاکرات قبل از تاریخ ۳ آذر وجود داشت گفت: از ابتدای مذاکرات بر اساس تجربه‌ای که ما در بحث تعلیق در دوره قبلی داشتیم متأسفانه موضوع تمدید را مطرح و تا جایی که اعلام کردند ایران به فناوری هسته‌ای نیاز دارد و باید مراکز هسته‌ای را تعطیل کند.

وی در ادامه افزود: با برخورد انقلابی نظام و دفاع از حقوق خودش، الحمد لله ما شاهد پیشرفت‌های بسیار جدی در موضوع هسته‌ای صلح آمیز هستیم. ما در این نوع مذاکرات هم همین احتمال را می‌دادیم و حتی در این زمینه تذکر و هشدارهم دادیم که تیم مذاکره کننده هسته‌ای به گونه‌ای عمل کند که در یک زمان بندی مشخص بتواند موضوعات را به نتیجه برساند و اجازه تمدید را به طرف غربی ندهد. اما متأسفانه این اتفاق افتاد.

**با تمدید مذاکرات بازار در بلاتکلیفی به سر می‌برد و نوعی عدم تحرکات اقتصادی خواهیم داشت

سروری با اشاره به تمدید مذاکرات در دور اخیر گفت: برداشت بر این است که بیشتر مذاکرات در رابطه با تکالیف و اقدامات ما و به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت اما در خصوص تعهد غربی‌ها و فرآیندهای لازم برای اعمال تعهدات آنها کمتر بحث و بررسی صورت گرفت، به همین دلیل فرصت‌های زیادی از دست رفت و نهایتاً در پایان مدتی که ما باید به نتیجه می‌رسیدیم هنوز در صف کلیات هم نتوانستیم به یک تفاهم جدی برسیم.

قائم مقام جمعیت رهپویان تمدید مذاکرات را در این شرایط طبیعی خواند و تاکید کرد: همان‌گونه که در ابتدای مذاکرات هشدار داده بودیم اکنون نیز این نگرانی را اعلام می‌کنیم که اگر تیم مذاکره کننده ما که مورد حمایت رهبری و ملت هستند نتوانند یک زمانبندی مشخصی را برای این مدتی که ما حدود هفت ماه داریم داشته باشند، قطعأ پایان مرحله دوم مذاکرات مثل همین دوره خواهد بود.

سروری تمدید مجدد را به ضرر جمهوری اسلامی دانست و افزود: تمدید مذاکرات آثار بسیار بدی را دربازار و رونق اقتصادی ما ایفا کرده و منجر به فریز شدن و به نوعی عدم تحرک اقتصادی ما شده است؛ اگر تکلیف مذاکرات چه مثبت و چه منفی روشن شود بازار تکلیف خودش را خواهد دانست، اما در چنین وضعیتی بازار در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

**عدم توافق هسته‌ای سیاست های اصلاح‌طلبان را بهم می‌ریزد

وی روند دور قبل مذاکرات را برای این دوره مخدر توصیف و خاطر نشان کرد: تیم مذاکره کننده باید فرآیند جدید و پرسرعت و بسیار دقیق و زمان بندی شده‌ای برای حصول نتیجه در پایان این دوره هفت ماهه را داشته باشد؛ البته ما امیدواریم این دور مذاکرات به هفت ماه هم نکشد و تیم مذاکره کننده ما بتواند با اعمال فرآیندهای مناسب به جمع بندی روشنی که حقوق هسته‌ای ملت ما تأمین شود برسد و از این نظر ما محتاج یک طراحی جدید در مذاکرات هستیم.

این فعال اصولگرا با اشاره به تلاش برخی اصلاح طلبان برای رسیدن به توافق ولو با عدول از خطوط قرمز نظام اظهار داشت: طبیعی است که اصلاح‌طلبان چنین درخواستی را داشته باشند اما مهمترین خواست آنها به نتیجه رسیدن مذاکرات است، اما آنچه مسلم است در طول این مذاکرات امتیازاتی که داده‌ایم بیشتر از آنچیزی بوده است که دریافت کردیم؛ طبیعتاً عدم تمدید یعنی شکست مذاکرات و این شکست می‌تواند سیاست‌های اصلاح‌طلبان را به هم بریزد.

سروری به نتیجه رسیدن مذاکرات را به  نفع اقتصاد کشور دانست و افزود: این توافق می‌تواند آثار مثبت و نوعی جهش اقتصادی داشته باشد و اگر صد میلیارد دلار پولی که امروز در غرب و در بانک‌های کشورهای مختلف بلوکه شده در اقتصاد کشور وارد شود با یک برنامه ریزی دقیق اقتصادی می‌تواند منجر به یک جهش اقتصادی و رونق وسیع کسب و کار در کشور شود و طبیعی است که نتیجه گرفتن از مذاکرات بسیار امر پسندیده‌ای است.

**غربی‌ها می‌خواهند مذاکرات را به نتیجه‌ای که در دوران اصلاحات، یعنی تعطیلی مراکز هسته‌ای، کشیده شد برسانند

قائم مقام جمعیت رهپویان با بیان اینکه مذاکرات در دور اول نشان داد که غربی‌ها به دنبال رسیدن به یک مذاکرات با یک نتیجه منطقی در مذاکرات نیستند گفت: غرب به دنبال آن است که همان بازی دوران دولت اصلاحات را انجام دهد که با مذاکرات نتیجه را به تعطیلی مراکز هسته‌ای ایران بکشاند، به نظر می‌رسد امروز هم به دنبال همین بازی هستند و طبیعی است که اصلاح طلبان اگر مذاکرات تمدید نمی‌شد و یا تمدید نشود طبیعتاً دستشان از شعارهایی که داده بودند خالی می‌شود.

**تمدید این دور از مذاکرات منجر به تمدید دیگری نشود

وی با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده تلاش دارد که خطوط قرمز را با رهبری‌های رهبر انقلاب حفظ کند گفت: اگر این روند مذاکرات بخواهد ادامه پیدا کند می‌تواند ابهامات و مشکلاتی را ایجاد کند و شاید غربی‌ها تلاش کنند که خطوط قرمز جمهوری اسلامی را نادیده بگیرند و یا تلاش کنند این خطوط را از بین ببرند.

سروری تأکید کرد: تمدید این دور از مذاکرات نباید منجر به یک تمدید دیگر شود و ما باید مذاکرات را تا هفت ماه آینده با طرف ۵+۱ کاملاً ببندیم و به آنها به طور قاطع اعلام کنیم که تمدید دیگری در کار نخواهد بود.

**اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، مهمترین دستاورد مذاکرات بود

عضو شورای شهر تهران فهم عمومی جامعه مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را از مهمترین دستاوردهای این مذاکرات خواند و ادامه داد: ما هنوز نتوانستیم به یک جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مثبتی در طول مذاکرات دست پیدا کنیم بلکه ما در این مذاکرات دستاوردهایی را داشتیم که غیر قابل انکار است، مردم ما متوجه شدند که نباید خوشبینانه به آمریکایی‌ها نگاه کنند زیرا آمریکایی‌ها شرایط و رفتار ثابتی ندارند.

سروری در پایان تصریح کرد: با وجود آمریکایی‌ها در طرف مقابل، مذاکرات به طرف حل و فصل شدن حرکت نخواهد کرد، در مرحله اول حقوق هسته‌ای ما مورد پذیرش قرار گرفته و این را می‌توان جزو دستاوردهای این نوع مذاکرات تلقی کرد؛ بازگرداندن پول‌های خودمان به خودمان قابل تأمل است اما این موضوع بالاخره در قالب دستاورد مذاکرات به عنوان یک متغیر جدید می‌تواند مورد ملاحظه قرار بگیرد.

نظر شما