شناسهٔ خبر: 76206 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هدف کنگره شعر تبدیل وحدت اسلامی به فرهنگی عمومی است/ ترجمه و صدور آثار برتر در دستور کار

محمدزمانی/1 دبیر علمی کنگره مجازی وحدت اسلامی گفت: برگزاری کنگره شعر وحدت اسلامی در این راستا است که وحدت اسلامی تبدیل به فرهنگ عمومی شود و برای این هدف، راهی جز هنر و ادبیات پیش رو نیست تا این مضمون در دل و جان مسلمانان رسوخ کند.

به گزارش نماینده حجت الاسلام جواد محمدزمانی دبیر علمی کنگره مجازی وحدت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، درباره رویکردهای این کنگره گفت: مقوله وحدت اسلامی، مقوله کلانی است که از قدیم مورد توجه علمای اسلامی بوده است و خیلی از علمای ما به علمای وحدت آفرین معروف بوده‌اند و  تلاش آنها برای وحدت باعث حفظ کلیات مذاهب بوده و این وحدت ریشه در قرآن و سنت دارد.

وی افزود: برگزاری کنگره شعر وحدت اسلامی در این راستا است که وحدت اسلامی تبدیل به فرهنگ عمومی شود و برای این هدف، راهی جز هنر و ادبیات پیش رو نیست تا این مضمون در دل و جان مسلمانان رسوخ کند.

این شاعر اظهار داشت: امروز بیش از پیش نیاز به وحدت وجود دارد و البته مقوله وحدت در شعر ما مقوله کم سابقه‌ای نیست و شعرایی در گذشته شعرهایی در این باب داشته‌اند مثل اقبال و ادیب الممالک فراهانی و تعدادی از شاعران معاصر.

محمد زمانی گفت: ما برای ایجاد شوق عمومی بین شاعران برای ورود به موضوع وحدت و ایجاد عرصه فراخ‌تری در شعر آیینی این کنگره را برگزار می‌کنیم.

دبیر علمی کنگره مجازی وحدت اسلامی همچنین با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در این باره اظهار داشت: در سال‌هایی که ایشان رئیس جمهور بودند،‌ کنگره‌ای برای شعر اقبال برگزار شد و ایشان در آن کنگره به اشعار وحدت آفرین اقبال اشاره کردند و سفارش کردند کسی اشعار اقبال را منقح کند. از سوی دیگر ایشان در این سال‌ها بارها درباره وحدت اسلامی صحبت و بر آن تاکید کرده‌اند و امروز با وجود تکفیری‌ها، نیاز به وحدت بسیار احساس می‌شود.

محمدزمانی در پاسخ به این سوال که  جامعه هدف این اشعار مسلمانانی در سراسر دنیا هستند که زبانشان فارسی نیست و چه طور می‌خواهید این اشعار را به دست جامعه هدفش برسانید، گفت: ما برنامه ترجمه شعرهای برتر و قابل توجه این کنگره را حتما دنبال می‌کنیم و به دنبال صدور آنها هم خواهیم بود و از شاعران هم درخواست می‌کنیم پرشور در این کنگره شرکت کنند.

فراخوان این کنگره را می‌توانید اینجا ببینید.

 

نظر شما