شناسهٔ خبر: 77202 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت به ۲۲.۲ درصد رسید + جدول

مرکز آمار طبق گزارش منتشر شده شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت بر اساس سال پایه ۹۰ از سوی مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه تولیدکننده کل بخش صنعت ۲۲.۲ درصد است.

به گزارش نماینده به نقل از میزان، نتایج مربوط به شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل بهار سال جاری به عدد ۱۹۲.۱ رسید که نسبت به فصل گذشته ۱۴.۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۸.۷ درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به بهار سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) ۲۲.۲ درصد است که بخش های زیر به ترتیب بیش ترین تاثیر را در تغییرات فصلی این شاخص داشته اند.

شاخص قیمت بخش «صنایع تولید زغال سنگ، پالایشگاه های نفت» با ۴۵.۸ درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۱۶۷.۲ بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل بهار داشته است.

شاخص قیمت بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» با ۳.۴ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد ۲۱۵.۵ رسید که این بخش رتبه دوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

شاخص قیمت بخش «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی» با ۴.۲ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد ۲۱۶.۷ رسیده و این بخش نیز رتبه سوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

شاخص قیمت بخش «تولید سایر محصولات کانی غیر فلزی» با ۶ درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۱۷۶.۶ رتبه چهارم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.
شاخص قیمت بخش صنایع محصولات شیمیایی با ۴.۲ درصد افزایش نسبت به فصل گذشته به عدد ۲۱۷.۷ رسید. این بخش رتبه پنجم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

شاخص قیمت بخش «تولید محصولات فلزی فابریکی به جز ماشین‌آلات» با ۲۰.۵ درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۱۹۴، رتبه ششم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

تغییرات شاخص قیمت در سایر بخش‌ها تاثیر جزیی در تغییر شاخص کل بخش صنعت داشته است، در میان این بخش‌ها تنها اعداد شاخص مربوط به بخش‌های «تولید رادیو، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی» و «تولید فلزات اساسی» نسبت به فصل قبل کاهش داشته است.

نظر شما