شناسهٔ خبر: 78368 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

جعفرزاده: دولت را مکلف به حذف یارانه پردرآمدها می‌کنیم

هدفمندی یارانه یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به اعتبارات و هزینه‌های پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۴ برای هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگرچه دولت در لایحه بودجه تکلیفی برای حذف یارانه اقشار پردرآمد برای خود تعیین نکرده اما ما در بودجه ۹۴ دولت را مکلف به این کار خواهیم کرد.

به گزارش نماینده، غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: دولت در بخش هدفمندی لایحه بودجه ۹۴، ۵ برنامه پیش‌بینی کرده است. از جمله برای کمک به بخش تولید، اقتصاد، بهبود حمل و نقل عمومی، بهینه‌سازی انرژی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و این رقم نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد کاهش دارد.

وی همچنین از پیش‌بینی ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای بخش بهداشت و درمان خبر داد و افزود: سهم بخش بهداشت و درمان از هدفمندی در لایحه بودجه ۹۴ همان‌گونه پیش‌بینی شده که در بودجه ۹۳ نیز دیده شده بود و این رقم در بودجه پیشنهادی دولت رشدی نکرده است.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه اعتبار پرداخت نقدی و غیرنقدی یارانه‌ها همچون بخش سلامت دقیقا مثل سال گذشته پیش‌بینی شده تصریح کرد: دولت برای یارانه سود تسهیلات مسکن حمایتی زوج‌های جوان، اقشار آسیب‌پذیر، روستاییان، ساماندهی مسکن بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های حاشیه شهر و مسکن مهر هم هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه ۹۴ دیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۹۴ اعتبار هزار میلیارد تومانی برای کمک به اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دیده شده که سال گذشته به عنوان بیمه بیکاری آمده بود اما امسال به عنوان کمک به اشتغال پیش بینی شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه ۹۴ درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را همانند سال گذشته ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال ۹۳ کل درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی تحقق نمی‌یابد بنابراین ۱۳ هزار میلیارد تومان در این زمینه کسری وجود دارد که برای جبران آن یا باید تا پایان سال جاری قیمت‌ حامل‌های انرژی به این اندازه افزایش یابد و یا این رقم در سال آینده افزایش پیدا کند که منطقی‌تر این است که قیمت حامل‌ها در سال آینده به صورت پلکانی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در مقابل درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها، ۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه وجود دارد افزود: بنابراین با فرض تحقق صددرصدی درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کسری وجود دارد که این عدد باید از محل ردیف‌های بودجه تامین شود. بنابراین بخش مربوط به هدفمندی در لایحه بودجه هم از حیث حامل‌های انرژی و هم تحقق درآمدهای ناشی از بودجه اشکالاتی دارد.

جعفرزاده در پایان با بیان اینکه در بودجه ۹۳ راهبرد تنبیهی برای حذف گروه‌های پردرآمد از دریافت یارانه پیش‌بینی شده بود گفت: این بخش در لایحه بودجه ۹۴ پیش بینی نشده یعنی دولت برای حذف یارانه اقشار پردرآمد تکلیفی برای خودش تعیین نکرده اما مجلس قطعا این تکلیف را بر گردن دولت خواهد گذاشت.

نظر شما