شناسهٔ خبر: 78500 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لاریجانی در پاسخ به تذکر تابش:

روال بررسی برداشت۴.۱میلیاردی دولت از صندوق توسعه در مجلس "قانونی" است

تابش 4 رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نمایند اردکان گفت: اینکه گفته شود روال بررسی گزارش دیوان محاسبات از برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی در کمیسیون برنامه و بودجه قانونی طی نشده است، درست نیست و روال قانونی بوده است.

به گزارش نماینده  به نقل از تسنیم، محمد‌رضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: طبق قانون، کمیسیون برنامه و بودجه موظف است گزارش‌های دیوان محاسبات را بررسی و نتیجه آن را به اطلاع مردم برساند.

وی ادامه داد: حق مجلس در رسیدگی و نظارت، محترم است و دولت هم باید تابع باشد و تابع هم هست، اما روال کار این طور که من شنیدم قانونی نبود، اولا فقط گزارش دیوان محاسبات در کمیسیون بودجه مطرح شد در حالی که قرار بود آقایان نوبخت و سیف هم به کمیسیون آمده و توضیحات کاملی ارائه دهند که این توضیحات هنوز استماع نشده و من نمی‌دانم چه طور این گزارش بدون اینکه تصویب شده باشد، در دستورکار قرار گرفته است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این سخنان تابش گفت: مگر شما خودتان عضو کمیسیون بودجه نیستید، چرا در کمیسیون این تذکر را ندادید؟

نماینده مردم اردکان همچنین در پاسخ تصریح کرد: بنده حداقل از ۷-۸ نفر دیگر از نمایندگان شنیدم که گزارش در کمیسیون تصویب نشده است، برداشت مصوبه طبق نظر ستاد تدابیر ویژه بوده و از صندوق توسعه ملی نبوده و از بانک مرکزی بوده است.

لاریجانی پاسخ داد: این مطالب را نباید اینجا بفرمایید.

تابش نیز افزود: شما خودتان مسائلی را مطرح و برخورد کردید، من می‌خواهم بگویم اصلا روال در دستورکار قرار دادن این گزارش قانونی نبوده است. آنها استناداتی دارند که توضیحات دولت هم باید استماع شود و ما که نماینده مجلس هستیم باید بیشتر قانون را مراعات کنیم و یک سوزن به خود و یک جوالدوز به دیگران بزنیم.

وی تاکید کرد: من خواهش می‌کنم دستور دهید این دو مورد که چرا بدون اینکه گزارش در کمیسیون تصویب شود، مطرح شده و دوم چطور نامه سری دیوان محاسبات دست به دست می‌گردد، بررسی شود.

رئیس مجلس در پاسخ این نماینده مجلس اظهار داشت: روال ما این است که کمیسیون رسما اعلام می‌کند که موضوع را بررسی کرده‌ و در دستور قرار می‌گیرد و اینها حرف‌های جدیدی است که ما می‌شنویم لذا سخنگوی کمیسیون بودجه می‌خواهیم توضیحات لازم را ارائه دهد.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در توضیحاتی گفت: شاید آن جلسه‌ای که این موضوع با حضور نماینده دیوان محاسبات و مسئولان دستگاه اجرایی مطرح شد، آقای تابش حضور نداشت، اما این موضوع در کمیسیون مطرح و کلیات آن رای‌گیری شد، گزارش جمع‌بندی و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد لذا روال قانونی خود را طی کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز پس از سخنان سخنگوی کمیسیون بودجه تصریح کرد: پس این سخن که روال قانونی طی نشده است، درست نیست و اصلا امکانپذیر هم نیست که اگر کمیسیون چیزی را تصویب نکند ما در دستور بگذاریم، همچنین معاونت قوانین تا تصویب کمیسیون نباشد، هیچ موضوعی را در دستورکار قرار نمی‌دهد، از این رو این کار قانونی انجام شده است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود گزارش دیوان محاسبات دقیق نبوده است باید در محل دیگری بحث کنند، چون مرجع رسمی این مباحث دیوان محاسبات است و اگر نظری مخالف با آن دارند، باید با خود دیوان صحبت کنند.

نظر شما