شناسهٔ خبر: 78522 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مجلس در تهیه گزارش برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه تخلفی نداشته/ دولت مطیع قانون باشد

علی لاریجانی رئیس مجلس با بیان اینکه روال قانونی در کشور حاکم است، گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر تخلف مجلس در تهیه گزارش برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی ندیدم و آقایان دولتی‌ها باید مطیع قانون باشند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی و در اخطاری با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی، اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه طبق گزارش رسمی دیوان محاسبات درباره برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی گزارشی را تهیه و منتشر کرده است که امروز یا فردا در صحن علنی پارلمان قرائت می‌شود.

وی افزود: طبق اصل ۸۴ قانون اساسی، دیوان محاسبات تأسیس شده و گزارشات تحقیق و تفحص، کمیسیون اصل ۹۰، دیوان محاسبات و ... در مجلس قرائت می‌شوند و قابل استناد هستند و همه این گزارشات نیز پس از تأیید نمایندگان مجلس در صحن علنی، برای رسیدگی قضایی به قوه قضائیه ارجاع می‌شوند.

وی ادامه داد: اینکه دیوان محاسبات گزارشی را ارائه داده و کمیسیون و برنامه بودجه آن را تأیید کرده به صرف اینکه دادسرای دیوان حکمی صادر نکرده نمی‌توان گفت که این گزارش قابل استناد نیست و با مواد قانون اساسی و اصل ۵۴ این قانون مغایر است، چرا که تمام گزارش‌هایی که اینجا قرائت می‌شوند، مستند هستند و ملت ایران می‌تواند به آن استناد کنند.

توکلی خاطرنشان کرد: اینکه سخنگوی دولت بگوید این گزارش خلاف است و مصاحبه کننده باید عذرخواهی کند، من افتخار می‌کنم اگر خطا کرده باشم عذرخواهی کنم نه از دولت از پایین‌ترین آحاد ملت ولی این حرف درست نیست و به شأن ملت ایران لطمه می‌زند و شما  ـ رئیس مجلس ـ باید از حق مجلس در این زمینه دفاع کنید.

وی تصریح کرد: همه گزارش‌هایی که قضاوت در آن است طبق تبصره ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس حاکی از آن است که همه این گزارش‌ها قابل استناد هستند و قضایی نشدن آن مانع از سندیت آن نمی‌شود.

در ادامه این جلسه، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر توکلی توضیح داد: روال قانونی در کشور حاکم است و دیوان محاسبات یک مرجع رسمی است و کمیسیون برنامه و بودجه مطابق ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس این گزارش را مورد بررسی قرار داده است.

وی همچنین تأکید کرد: هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه تخلف قانونی در روال کار مجلس در جریان بررسی برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی صورت گرفته باشد، ندیدیم؛ آقایان دولتی‌ها توجه داشته باشند که باید مطیع قانون باشند.

نظر شما