شناسهٔ خبر: 78523 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حذف بنزینی که اساسا توزیع نشده چگونه آلودگی هوا را کاهش می‌دهد؟/ سازمان‌های مدعی پاسخگو باشند

مصطفی افضلی‌فرد43 دبیر کمیسیون اصل ۹۰ گفت: وقتی اساساً این نوع بنزین در تهران توزیع نشده است چطور می‌توان ادعا کرد با حذف بنزینی که توزیع نشده آلودگی هوا کاهش یافته است؟ چنانکه عملاً هم مشاهده می‌کنیم که کاهشی در آلودگی هوا رخ نداده است.

به گزارش نماینده، مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به موارد مطرح شده در جلسات کمیسیون اصل ۹۰ درباره بنزین وارداتی و پتروشیمی گفت: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ هنوز نهایی نشده است چرا که هنوز گزارش‌هایی که قرار بود امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و کمیسیون انرژی به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کنند به کمیسیون نرسیده است.

وی افزود: قرار است این هفته گزارش‌ها به کمیسیون برسد و گزارش نهایی کمیسیون اصل ۹۰ با رسیدن این گزارش‌ها تکمیل خواهد شد.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور و دیگر نهادهای مسئول گزارشاتی را به ما ارائه کردند که بر اساس آن ما نتیجه بررسی‌های اولیه کمیسیون را اعلام کردیم.

وی تاکید کرد: درباره ادعاهای مطرح شده در زمینه آلودگی بنزین سازمان‌های مختلفی از جمله سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت نفت دخیل هستند که باید در خصوص ادعاهای مطرح شده پاسخگو باشند.

افضلی فرد توضیح داد: گزارشی که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ارائه کرد حول و حوش این مسأله بود که حذف بنزین استحصال شده از پتروشیمی‌ها و تزریق بنزین یورو ۴ وارداتی عامل تقلیل و کاهش آلاینده‌ها در تهران بوده است؛ در صورتی که خود وزارت نفت اعلام کرده است که اساساً بنزین استحصال شده از پتروشیمی‌ها در سطح تهران توزیع نشده است و این بنزین در شهرهای جنوبی کشور در خوزستان و هرمزگان و امثال آن توزیع شده است.

وی اضافه کرد: وقتی اساساً این نوع بنزین در تهران توزیع نشده است چطور می‌توان ادعا کرد با حذف بنزینی که توزیع نشده آلودگی هوا کاهش یافته است؟ چنانکه عملاً هم مشاهده می‌کنیم که کاهشی در آلودگی هوا رخ نداده است.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه نظر آزمایشگاه SGS به  عنوان مرجع آزمایش و آنالیز بنزین آن بوده است که بنزین وارداتی حاوی مواد غیر مجاز و ممنوعه بوده است، افزود: تا تیر ماه سال جاری نیز هیچکدام از محموله‌های بنزین وارداتی شاخصه‌های یورو ۴ را نداشته‌اند بلکه بر اساس گزارش‌ سازمان‌ بازرسی کل کشور بعضا شاخص‌های یورو ۲ را نیز نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: در کمیسیون اصل ۹۰ صحبت همه طرف‌ها شنیده شد تا جایی که عملاً شاهد مناظره و حتی مشاجره در این کمیسیون بین طرف‌های مختلف بودیم و با توجه به این مسئله گزارش کاملی آماده می‌شود تا فضا را شفاف‌تر کند.

افضلی‌فرد با بیان اینکه با نهایی شدن گزارش کمیسیون اصل ۹۰ احتمال پیگیری‌های جدی‌تری در این زمینه وجود دارد، افزود: نگاه ما در راستای اقتصاد مقاومتی باید نگاه به درون و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های درونی باشد چنانکه به عنوان مثال پالایشگاه‌ شازند اراک به واحد بنزن‌زدایی مجهز شده و بنزین بسیار با کیفیتی تولید می‌کند که این مسأله نشان می‌دهد این توانمندی در داخل وجود دارد و می‌توان آن را به سایر پالایشگاه‌ها تسری دارد.  

وی اظهار داشت: این نگاه را باید تقویت کنیم و زیاد روی بنزین وارداتی مانور ندهیم تا از طرفی توانمندی‌های داخل تضعیف نشود و از طرف دیگر کشور را نیازمند شدید به خارجی‌ها نشان ندهیم چراکه طبعاً این مسأله مخالف روح اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام است.

نظر شما