شناسهٔ خبر: 78529 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

معاون راهبردی قوه قضائیه:

وقوع جرائم و ناهنجاری‌ها در جامعه وضع قابل قبولی ندارد

معاون راهبردی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه وقوع جرائم و ناهنجاری‌ها در جامعه وضع قابل قبولی ندارد، گفت: میزان بزه و ارتکاب جرم در جامعه ما در شأن یک جامعه دینی که باید الگو و سرآمد همه ملت‌ها باشد، نیست.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدباقر ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضائیه در گردهمایی ارتقای اثربخشی برنامه‌ریزی در پیشگیری از وقوع جرم در سال ۹۴ اظهار داشت:‌ موضوع پیشگیری از وقوع جرم مدتی با برخی ابهامات، سکوت و توقف روبه‌رو شده بود که امیدوارم با حضور آقای الفت (معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه) در این جایگاه، به این ابهامات پایان داده شود.

وی ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرم برای قوه قضائیه یک امر واجب و اجتناب ناپذیر است؛ واجب نه به معنای شرعی، بلکه به معنای اشد واجب و ضروری، از این حیث که وضعیت وقوع جرائم، بزه و ناهنجاری در جامعه، وضعیت قابل قبولی نیست. در جامعه ما با آرمان‌ها و اهدافی که داریم چه در سطح جامعه، چه در سطح مدیران و حتی نگاه‌های جهانی، این میزان از بزه و معضلات را قابل قبول نمی دانیم.

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: وضع میزان بزه و ارتکاب جرم در جامعه ما در شأن یک جامعه دینی که باید الگو و سرآمد همه ملت‌ها باشد نیست، و متأسفانه این میزان آلودگی شایسته آن نیست.

وی با بیان اینکه این حرف‌های ما ناشی از حدس و برآورد ذهنی نیست، بلکه شاخص‌هایی برای سنحش وضعیت جرم و ناهنجاری‌های جامعه داریم که نشان می‌دهد وضعیت مطلوب نیست، گفت: یکی از شاخص‌های ما مطالعات و بررسی‌های میدانی و آکادمیک است و دیگری گزارش‌های نیروی انتظامی، که این نیرو با توجه به ارتباطی که با مجرمان و جرائم دارد به صورت مداوم گزارش‌هایی را اعلام می‌کند؛ همچنین شاخص دیگری که به بدنه قوه قضائیه نزدیک‌تر است، وضعیت پرونده‌های تشکیل شده از جرم، بزه و دعاوی در این دستگاه است که آن هم وضعیت قابل قبولی ندارد و شاهد رشدی فزاینده از تشکیل پرونده‌ها هستیم.

ذوالقدر با اشاره به بالابودن تعداد پرونده‌های قضائی خاطرنشان کرد:‌ هرچند این تعداد پرونده مربوط به تمام حوزه‌های قضایی بوده و حالت خوشبینانه آن این است که مردم به سیستم قضایی اعتماد دارند اما این صرفاً نگاه خوشبینانه به این قضیه است و سوال اصلی آن است که چرا باید این میزان مشکلات و معضلات وجود داشته باشد که مردم به قوه قضائیه مراجعه کنند.

معاون راهبردی قوه قضائیه اضافه کرد: شاخص‌های دیگر، گزارش‌هایی است که نهادهای نظارتی مانند سازمان نظارتی ارائه می‌کنند و برون‌داد این گزارش‌ها برخی پرونده‌های بزرگ است که در قالب پرونده‌هایی رخ می‌نمایاند. اینها نشان می‌دهد که وضع جامعه مطلوب نیست.

ذوالقدر ادامه داد: شاخص کمی دیگر آمار زندان و زندانیان که مطلوب جامعه ما نیست. در ابتدای انقلاب و قبل از آن وقتی زندان پیش آمد امام خمینی(ره) می‌فرمودند در نظام دینی و اسلامی دیگر زندان باقی نخواهد بود و زندان‌ها باید تبدیل به دانشگاه شود امروز تعداد زندانیان زندان ما شایسته جامعه اسلامی نیست.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که قرار بود به یک جامعه ایده‌آل تبدیل شود چرا باید این مقدار زندانی داشته باشد.

معاون راهبردی قوه قضائیه با بیان این‌که مواجهه با جرم نیازمند چند رویکرد است، افزود: برخی کارشناسان بر مواجهه با جرم معتقد به برخورد کیفری یا قهر‌آمیز هستند که در این نوع برخورد با مجرم برخورد و مجازات می‌شود. رویکرد دیگر رویکرد پیشگیری است یعنی اساساً اجازه ندهیم جرمی واقع شود که این رویکرد بسیار آرمانی و ذهنی‌گرایانه است.

ذوالقدر افزود: ما در جمع‌بندی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که برخورد کیفری باید در حد ضرورت و پیشگیری از وقوع جرم در حد  امکان باشد لذا نقش پیشگیری در این چارچوب نقش بسیار برجسته‌ای است و تا جایی که امکان دارد باید پیشگیری کنیم.

وی تأکید کرد: اگر پیشگیری برای کشور یک امر ضروری است برای قوه قضائیه یک امر واجب و الزامی است.

ذوالقدر به الزام قانونی قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: طبق بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی قوه قضائیه ملزم به پیشگیری از وقوع جرم است و هیچ دستگاه دیگر در قانون اساسی این وظیفه را ندارد الزام دیگر، الزام درون‌‌قوه‌ای است زیرا بحث پیشگیری از وقوع جرم با موضوع کارآمدی یا ناکارآمدی قوه قضائیه ارتباط دارد.

وی افزود: اگر قوه قضائیه به پیشگیری از وقوع جرم نپردازد در اجرای مأموریت‌های خود دچار ناکارآمدی و یا مشکل می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما