شناسهٔ خبر: 78531 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آیت الله خاتمی:

مصادیق محاربه را در خطبه‌های نماز جمعه گفتم/ موسوی و کروبی دیکتاتور هستند

خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه شأن نماز جمعه، شأن دادن معیار است، تصریح کرد: به‌عبارت دیگر من در خطبه جمعه «کبرای» قصه را گفتم. طبق «کبرای» قصه کسانی که این کارها را بکنند محارب‌اند.

به گزارش نماینده آیت الله سید احمد خاتمی در مورد خطبه‌ای که ۵ تیر ۸۸ ایراد کرده بود به تسنیم، گفت: در آن خطبه من ۷-۸ نکته گفتم که اگر مراجعه بفرمایید می‌بینید. یک نکته این بود، به کسانی که بازی خوردند و فریبشان دادند به‌خصوص جوان‌ها با مهر برخورد شود، حتی تعبیرم این بود که برای این‌ها پرونده هم تشکیل نشود. یعنی این بخش از صحبتم هم برجسته بود.

وی خاطر نشان کرد: در آن خطبه یک مبنایی هم گفتم. گفتم که ما در فقه‌مان سه عنوان داریم؛ یکی عنوان "بغی" است که خروج بر امام عادل است. یکی عنوان "محاربه" است که کسانی با سلاح (سلاح گرم یا سرد) به خیابان بریزند و آدم بکشند و مردم را بترسانند. یکی هم"افساد فی الارض" است. من در آن صحبت از کسی اسم نبردم. گفتم اگر کسانی این عناوین را داشته باشند، حکم‌شان را قرآن بیان کرده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه شأن نماز جمعه، شأن دادن معیار است، تصریح کرد: به‌عبارت دیگر من در خطبه جمعه «کبرای» قصه را گفتم. طبق «کبرای» قصه کسانی که این کارها را بکنند محارب‌اند. منتهی رسانه‌ها چه داخلی و چه خارجی این «کبرا» را بر «صغرا» تطبیق کردند و گفتند که مقصود خاتمی این دو نفر بود. بنده کبرای کلی گفتم و بر آن کبرای کلی همچنان هستم اما آیا آقایان محارب‌اند یا خیر به نظر می‌رسد که تشکیل دادگاه در زمان خودش مشخص خواهد کرد که محارب هستند یا نیستند. شأن نماز جمعه، شأن صدور حکم نبوده و نیست اما شأن دادن معیار هست. الآن هم می‌گویم کسانی که به خیابان‌ها بریزند و با سلاح گرم یا سرد ایجاد رعب کنند، به مسجد حمله کنند و بی‌گناهان را بکشند مصداق محارب‌اند، اما اثبات محاربه با دادگاه است.

وی در مورد دیکتاتوری موسوی و کروبی نیز گفت: دیکتاتوری، گاهی دیکتاتوری نشان‌دار است و گاهی بی‌نشان. دیکتاتوری نشان‌دار مثل صدام یا شاه است. دیکتاتوری بی‌نشان دیکتاتوری است که پوششی از دموکراسی هم دارد. بنابراین دیکتاتوری آقایان بی‌نشان است. اینکه بگویند به‌دلیل اینکه رأی نیاورده‌اند، بنابراین انتخابات باطل است دقیقاً دیکتاتوری است. منتهی بدون نشان و در پوشش دفاع از حقوق ملت است، کدام ملت!؟ ملتی که در مقابل شما ایستاده‌اند!؟ راهپیمایی ۹ دی ۸۸ علی‌التحقیق از راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن باشکوه‌تر بود، یعنی یک ملت در برابر شما ایستادند، آن‌وقت می‌گویند حقوق ملت.

آیت‌الله خاتمی افزود: دیکتاتوری در پوشش دروغین دفاع از حقوق ملت، از آن دیکتاتوری‌های اختصاصی جریان فتنه است. اینکه انتخاباتی شده و مردم آقایان را انتخاب نکردند و بیایند و بگویند انتخابات ابطال شود و چرا ما را انتخاب نکردند. جالب است که رهبری در فتنه ۸۸ از جمهوریت نظام دفاع کردند و از رأی مردم پاسداری کردند که رأی مردم باطل نشود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین در مورد خسارت‌های اقتصادی فتنه ۸۸ نیز گفت: خسارت‌های اقتصادی که فراوان است، حتی بنده در این تحریم‌ها هم دست نامحرمان را می‌بینم. قبل از این تحریم‌های کذایی شخصیت‌هایی تحریم شدند از جمله آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح یزدی و این کمترین بودیم اما چه‌کسی به این‌ها خط می‌دهد و چه‌کسی به این‌ها آدم‌ها را معرفی می‌کند، جز این‌ها!؟ جز با همکاری این‌ها!؟ بنده معتقدم همچنان مشغول ضربه‌زدن هستند.

وی افزود: برخی آن رفتاری که اوایل انقلاب  داشتند که از نفرت از آمریکا و... بود، کاملاً عدول کردند و در فتنه کاملاً با سفارتخانه‌های بیگانه به‌خصوص سفارت انگلیس مرتبط بودند، بعدها در اعترافاتشان گفتند. در مجموع خسارت حیثیتی که به انقلاب وارد کردند، نظامی که به‌معنای کلمه دموکراسی بر آن حاکم است. دموکراسی‌‌ای که به‌معنای حاکمیت رأی مردم است.

آیت‌الله خاتمی خاطر نشان کرد: ما دموکراسی را به‌معنای اینکه هر چیزی که مردم می‌خواهند ولو خلاف شرع باشد را قبول نداریم، بلکه ما معتقدیم اگر در غرب این‌چنین است و مردم می‌گویند همجنس بازی آزاد باشد، ما می‌گوییم دین ما اجازه نمی‌دهد. این دموکراسی را نداریم که هرچه مردم بخواهند. در چارچوب دین هرچه بخواهند آزاد است. ضربه حیثیتی که به انقلاب وارد کردند بیش از ضربه‌های اقتصادی بود که به انقلاب اسلامی وارد شد. گرچه این ضربه‌های اقتصادی هم اگر روزی دادگاهی برای فتنه‌گران تشکیل شود هم باید پاسخگو باشند.

نظر شما