شناسهٔ خبر: 78886 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نوبخت:

۴.۱ میلیارد دلار از محل درآمدهای نفتی به معوقات طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است

نوبخت/45 سخنگوی دولت گفت: ۴.۱ میلیارد دلار از محل درآمدهای نفتی به معوقات طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت‌ دولت در جمع خبرنگاران به مصوبات امروز این جلسه اشاره کرد و در سخنانی، گفت: در این جلسه،   مقرر شد‌ بیش از ۲ میلیون و ۳۶۳ هزار خانوار از نعمت گاز برخوردار شوند.

وی افزود: مصوبه دیگر شورای اقتصاد که در موضوع توسعه، تولید و خودکفایی بسیار پر اهمیت است، سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار برای ایجاد ظرفیت، تولید و فرآورش بیش از ۵۵۰ هزار بشکه در روز از میادین آزادگان شمالی، جنوبی و یاران جنوبی و نیز خط انتقال آنها به پایانه‌های صادراتی است.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد: مقرر شد، به ترتیب و با توجه به مقدماتی که صورت می‌گیرد، ملت بزرگوار ایران بتوانند از حقوق قانونی خودشان برای صادرات نفت خام و میعانات گازی استفاده بکنند، تا پس از رفع این تحریم‌ها و کاهش جهانی قیمت نفت، مشکل تولید نداشته باشیم که مقدمات آن در حال انجام است.

نوبخت در ادامه، مسئله تولید نفت و ظرفیت آن را برای کشورهای نفت‌خیز به عنوان یکی از مؤلفه‌های اقتصادی دانست و افزود: ما با همه مزایا از نظر منابع، به مسئله زیربناها در تولید نفت نیز توجه داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به جلسه روز گذشته تعدادی از اعضای کمیسیون بودجه مجلس با نمایندگان دولت اشاره کرد و گفت: در بخش دیگری از این جلسه، گزارش جلسه مشترک بین وزیر اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس صندوق توسعه ملی و بنده با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و با حضور دادستان دیوان محاسبات مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی دولت، تأکید کرد: این جلسه نشان داد که به جای طرح مسائل حقوقی و کارشناسی در سطح عمومی اگر به جلساتی معطوف شود که طرفین حرف‌های همدیگر را مستقیما بشنوند، به مراتب در روشن شدن اذهان مؤثرتر خواهد بود تا اینکه موضوع را به رسانه‌ها واسپاری کنیم تا آنها بین دو طرف قرار گیرند و بعضا هر کدام براساس نوع سلیقه سیاسی خودش با یک تفسیر مطالبی را اضافه کند.

نوبخت ادامه داد: اگر این دست مسائل و نیز در مسائلی که هیچ کار خلاف قانون و یا خلاف رویه و تخلفی صورت نگرفته است، طرفین بنشینند، و انتقادهای احتمالی را و یا سؤال‌هایی که در روش‌ها وجود دارد را مطرح کنند، خوب است، به‌طوریکه جلسه شب گذشته از این جهت، جلسه خوبی بود.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی رسانه‌ها بعضا از افراد غیر مسئول در این جلسه مصاحبه گرفته بودند، تأکید کرد: از طرف کمیسیون برنامه، توکلی، مصباحی‌مقدم و تاجگردون، نادران و از سوی دولت نیز طیب‌نیا، سیف و بنده در جلسه شب گذشته با کمیسیون بودجه حضور داشتند، اما جملات و کلماتی که در این بیانیه مشترک به استخدام درآمد و از آن استفاده شد، همه مبین یک واقعیتی است که این بیانیه صریح و شفاف نوشته شده و با دقت در مفاهیم و مضامین حقوقی همراه است.

سخنگوی دولت در هیمن زمینه، تصریح کرد: بنده شب گذشته متوجه شدم که برخی رسانه‌ها دقت نکرده‌ و با افرادی مصاحبه کرده‌اند که مستقیما به عنوان نماینده کمیسیون در این جلسه حضور نداشته‌اند، به‌طوریکه قرار بود سخنگوی کمیسیون مطالب جلسه را بیان کند؛ البته رسانه‌ها هم هر کدام متن بیانیه را بعضا کار نکردند؛ در یکی از رسانه‌ها دیدم که در متن بیانیه دست برده شده و عباراتی را اضافه کرده‌اند که این عبارات بار حقوقی خاصی دارد که بنده فکر می‌کنم اینها به مصلحت کشور نیست.

نوبخت اضافه کرد: دلیل جلسه روز گذشته بین نمایندگان دولت و نمایندگان مردم در کمیسیون برنامه و بودجه این بود که بی جهت در تشویش اذهان عمومی ایجاد نشود، بنابراین از بعضی از رسانه‌ها هم انتظار نداریم، حال که قرار است مسئله با توافق و شفافیت بیان شود، آنها با وارد کردن جملات و آن هم در جهت ایجاد فاصله و شکاف و با تحریک طرفین تلاش کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در متن بیانیه و در عنوان آن آمده است که بیانیه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نمایندگان دولت، موضوع ۴/۱ میلیارد دلار ذکر شده، اما  اینکه یک رسانه‌ای واژه برداشت را اضافه کند، معلوم است که قصد تخطئه دارد، چون کلمه برداشت در بیانیه نیامده است.

سخنگوی دولت در ادامه به جزئیات بیانیه مشترک دولت و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره کرد و افزود: در اولین بند آن به این اشاره شده که در تاریخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ مبلغ یاد شده از حساب صندوق توسعه ملی سند خورده است. اگر کسی بگوید که برداشت شده است، معلوم می‌شود آن رسانه نمی‌خواهد آن چه که در این متن، توافق شده است را بیاورد. البته از این جهت اشتباه رخ داده و این سخن درستی است، قبلا هم بیان شده بود که سندی بدون اینکه برداشتی صورت گیرد، اشتباه صادر شده است.

نوبخت اضافه کرد: آقای سراج رئیس بازرسی کل کشور که در صندوق توسعه ملی، ریاست هیئت نظارت را بر عهده دارد، بیان کرده است که حتی یک دلار از صندوق برداشت نشده و این سند اشتباه صادر شده است، کما اینکه دیوان محاسبات هم به بانک مرکزی تذکر داده بود که این اشتباه است و به همین جهت در بند ۲ این بیانیه تصریح شد که مطابقا با تذکر دیوان محاسبات کشور به بانک مرکزی سند دیگری صادر و اشتباه مذکور اصلاح و مبلغ مذکور از منشأ درآمد نفت منظور شده است. پس اصلاح سند انجام شد و آنچه که منشأ این ۴/۱ میلیارد دلار بود، درآمد نفت بوده است.

وی بابیان اینکه با توجه به شرایط تحریم در وصول و واریز آن به حساب بانک مرکزی خللی پیش آمد، گفت: به همین جهت ستاد تدابیر ویژه و براساس بند ۱۳۹ قانون بودجه سال ۹۲ مشخص کرده که این ستاد چطور می‌تواند برای رفع موانع تحریم اقدام کند، بنابراین از آن مسیر استفاده شد و این اقدام صورت گرفت و معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان ریالی که ایجاد شد در آن بند مشخص شد که هم به صندوق و هم به شرکت نفت از بابت ۱۴/۵ درصد و هم بخش مربوط به خزانه واریز شد.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار داشت: واقعیت امر این است که ما از نیمه دوم سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، با عدم وصولی درآمدهای دولت مواجه شدیم، به‌طوریکه وصولی خزانه حدود ۵۲ درصد بود و ما برای اینکه این مشکل رفع شود، لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۹۲ را به مجلس ارائه کردیم و سقف ۲۱۰ هزار میلیارد تومان را ارائه کردیم که مجلس آنرا به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان تقلیل داد، زیرا درآمدهایمان کم بود و پول‌های طرح‌های عمرانی را نداشتیم و به زحمت می‌توانستیم حقوق‌های جاری را پرداخت کنیم.

نوبخت با تأکید بر اینکه طرح‌های عمرانی یعنی اینکه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار ایرانی از محل طرح‌های عمرانی ارتزاق می‌کنند، افزود: بنابراین اگر قرار است در شب عید به کارگر و فردی که در طرح‌های عمرانی کار می کند، مانند کارمندان دولت، عیدی و پاداش پرداخت کنیم، باید آنها مدنظر قرار گیرند. کارگران و کارمندان طرح‌های عمرانی ماه‌ها پول دریافت نکرده بودند که ما از ستاد تدابیر ویژه مصوبه گرفتیم و از درآمدهای نفتی نسبت به پرداختی‌‌های آنها اقدام کردیم. بنابراین این هم نکته‌ای بود که در جلسه روز گذشته بحث و گفت‌وگوی طرفین انجام شد و  مورد تأیید قرار گرفت که اسنادی هم لازم بود که بنده مجددا آنها را خدمت توکلی تقدیم کردم وی از آنها کپی برداشت، بنده توکلی را فردی را متدین، محترم و دلسوز می‌دانم و آنچه را که تشخیص می‌دهند، براساس نوع مبانی و اص. لی که دارند، بیان می‌کنند، بنابراین از این بیان نظر از طرف توکلی و هر نماینده دیگری می‌تواند در چارچوب قانون باشد.

نوبخت درخصوص موضوع برداشت و یا عدم برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی شایعه استعفای محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت را تکذیب کرد.

وی همچنین در خصوص ارتباط سفرهای حجت‌الاسلام علی یونسی مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با برنامه‌های انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه با رد این مطلب، گفت: آقای یونسی از اعضای حزب و اعتدال و توسعه نیست و هیچ ارتباطی بین وظایف ایشان به عنوان مشاور رئیس‌جمهور با برنامه‌های انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه وجود ندارد.

نظر شما