شناسهٔ خبر: 79580 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خطر بیخ گوش لیگ والیبال ایران

والیبال چندی است که نگاه مسئولان و اعضای کادر فنی تیم‌های باشگاه‌های خارجی روی بازیکنان ایرانی متمرکز شده است و این مسئله باب جدیدی را در والیبال ایران باز می‌کند.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، از وقتی که والیبال ایران جایگاه خود را در سطوح مختلف جهانی به خوبی ثابت کرده است مربیان تیم‌های باشگاهی کشورهای صاحب نام در والیبال عملکرد بازیکنان ایرانی را تحسین کرده و نام آن‌ها را در لیست خرید‌های خود قرار داده‌اند.
 
شاید در سنوات گذشته هم این مسئله وجود داشت اما پیشنهادات ارائه شده از سوی تیم‌های خارجی فقط در حد حرف بود و هیچ‌یک از بازیکنان تمایلی به رفتن و لژیونر‌ شدن نداشتند اما حال می‌بینیم با رشد موشکی والیبال ایران به زعم فدراسیون جهانِی، این پیشنهادات حالت رسمی و جدی به خود گرفته است و حالا کاپیتان تیم ملی بار سفر بسته تا به دیار سردسیر مسکو عزیمت کند و در ترکیب تیم قدرتمند زینت کازان قرار بگیرد.
 
تمامی کارشناسان و اهالی فن در والیبال پیش بینی می‌کنند که این نخستین ورود بازیکنان ایرانی به لیگ اروپا نیست و این حرکت همچنان ادامه خواهد داشت.
 
تا اینجای کار که به قول خودمان به به و چه چه در والیبال ایران است و این شادمانی همچنان ادامه دارد و ما هم به نوبه خود برای تمامی افرادی که این شگفتی و قدرت را در والیبال از سال‌های دور کسب کرده‌اند آرزوی موفقیت می‌کنیم.
 
ولی حضور بازیکنان مطرح ایرانی و ستاره‌ها در لیگ‌های کشورهای خارجی هزار منفعت و یک عیب دارد تنها مشکلی که می‌تواند این لژیونر شدن ها ایجاد کند تاثیر روی سطح کیفی لیگ باشگاه های کشور است.
 
لیگی که تنها به خاطر عدم حضور دوازده ملی پوش با تاخیر بسیار زیادی آغاز شد و با یک حساب سرانگشتی حدود ۳۰۰ نفر در آن فعال هستند به خاطر فقط حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۰ نفر که در سطح ملی مشغول به کار بودند، بلاتکلیف مانده بودند تا مسابقات ملی به پایان رسد.

این مسئله حاکی از آن است که لیگ باشگاهی ایران که از نظر قدرت هم سطح لیگ‌های مطرح و معتبر اروپاست وابستگی شدیدی به ملی‌پوشان خود دارد حال اگر همین بازیکنان و ستاره‌ها به دیگر کشورها بروند بعید است که سطح  کیفی لیگ ایران در همین حد بالای خود حفظ شود مگر آنکه مسئولان باشگاه‌ها اقدام به جذب نیروهای خارجی کنند و جایگزینان خوبی برای ملی پوشان لژیونر انتخاب کنند.

توصیه‌مان به مسئولان و دست اندرکاران فدراسیون والیبال این است که به سرعت برنامه‌های راهبردی خود را در سطح بازیکن سازی و ستاره پروری آغاز و دنبال کنند به طوری که در یک پست تخصصی چندین نیروی زبده و ماهر حضور داشته باشد و سطح بالای لیگ ایران وابسته به ملی پوشان نباشد و مسابقات باشگاهی همچنان احیا کننده والیبال در کشور باشد.

نظر شما