شناسهٔ خبر: 79879 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

اصفهان باید مصرف آب خود را بهینه کند

جلیل قلعه نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: اصفهان پیش از اینکه به فکر تامین آب بیشتر باشد باید برنامه‌هایی برای بهینه سازی مصرف آب طراحی کند.

به گزارش نماینده به نقل از (ایسنا)، مجید جلیل سرقلعه در جلسه مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان با بیان اینکه زاینده رود حق آبه دار مهم فلات مرکزی ایران است، اظهار کرد: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و به عنوان دومین پایتخت سیاسی کشور نیز شناخته می شود و به همین دلیل باید زمینه تامین زیر ساخت ها برای این استان فراهم شود.

وی با تکذیب شایعات موجود در خصوص اختلاف نظر نمایندگان دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان بر سر حق آبه زاینده رود افزود: اختلاف نظرها تنها بر سر نوع و نحوه کارشناسی ها در پروژه گلاب دو بود که پس از مدتی رفع شد و به حق قانونی و طبیعی طرفین رضایت دادند.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود مدیریت آب در حوضه آبخیز زاینده رود گفت: این تصور که برای آب زاینده رود اقداماتی در مجلس شورای اسلامی انجام نشده خلاف انصاف و به دور از عدالت است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه بهشت آباد و گلاب دو نیازمند تغییر روش و سامان بخشی بیشتر است، ادامه داد: پروژه گلاب دو میزان آب تخصیص یافته به اصفهان را از ۸۵۰ میلیون متر مکعب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رساند با این وجود نمایندگان چهارمحال و بختیاری بر این باور هستند که حق آبه اصفهان باید به ۳ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

سر قلعه با اعتقاد به اینکه زیر ساخت های استان اصفهان به ویژه در بخش فاضلاب و آب شرب نیازمند بازبینی است، خاطر نشان کرد: عدم توجه به زیر ساخت های بخش آب رسانی باعث می شود که استاندار اصفهان از تامین آب ۵ میلیون شهروند خود ابراز نگرانی کند.

وی ادامه داد: سوال اساسی اینجاست که آیا مردم و مسئولان اصفهانی به همان اندازه که از افزایش تخصیص آب به استان خود سخن می گویند درباره منبع تامین این آب نیز فکری اندیشیده اند؟ پس اصفهان پیش از این که به فکر تامین آب بیشتر باشد باید برنامه هایی برای بهینه سازی مصرف آب طراحی کند.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصفهان استانی اراده گرا است، گفت: امروز تبخیر آب در کشور با افزایش ۳ برابری رو به رو بوده و توسعه صنعت تورمی و آب دوست در اصفهان نیز منجر به خشکسالی ۵۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی شده است اما مجموعه این مسائل دلیل قابل قبولی برای عدم پرداخت مالیات شهر یا استان اصفهان نیست.

سید مهدی هاشمی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان، منابع انسانی را بزرگترین دارایی ارزشمند استان اصفهان دانست و اظهار کرد: عدم برخورداری صحیح و عادلانه از ظرفیت های انسانی یک منطقه بر میزان مشکلات، دغدغه ها و کاستی های پیش روی آن منطقه به شکل قابل توجهی می افزاید.

وی با اعتقاد به اینکه اتاق فکر موجود در اصفهان به واسطه حضور نیروی انسانی خوش فکر و مبدع در سرنوشت استان موثر است، افزود: قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین دو وظیفه ذاتی، اصلی و مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی است با این وجود باید پذیرفت که نمایندگان خانه ملت به وظیفه خود در حوزه نظارت چندان موفق عمل نکرده اند.

هاشمی ادامه داد: شهرداری اصفهان از عدم وجود بودجه کافی برای خرید اتوبوس های جدید برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری گلایه مند است اما سوال اساسی این جا است که چرا نهادهای شهری و استانی کشور در مواجهه با مشکلات و کاستی ها سکوت می کنند و اعتراض خود را به گوش مسئولان سازمان ها و دستگاه های تهران مانند وزارت کشور و بخش های وابسته به دیگر وزارت خانه ها نمی رسانند؟

هاشمی تصریح کرد: اصفهان استان توانمندی است اما مسئولان و مدیران این استان باید به تفاوت میان واژه "عیب" و "نقص" توجه کنند. "عیب" زمانی رخ می دهد که یک دستگاه اجرایی در انجام وظیفه ذاتی خود کوتاهی کند و به همین دلیل نیز گفته می شود که مطالبه گری تنها راه جبران عیب و رسیدن به خواسته است.

وی در تعریف واژه "نقص" ادامه داد: هر گاه اختیارعمل برعهده یک دستگاه بالا دستی قرار داشته باشد و نهاد فرمان بردار در مواجهه با کمبودهای پیش روی خود و یا کم کاری رده های بالایی خود سکوت کند نه تنها دستگاه بالا دستی دچار یک "عیب" عدیده شده بلکه نهاد وابسته نیز به یک "نقص" عمده دچار شده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه جمع بندی امور عمرانی کشور از سوی این کمیسیون در بخش مربوط به بودجه سال ۹۴ به پایان رسیده است، خاطر نشان کرد: جمع بندی های اعضای این کمیسیون در بخش بودجه سال ۹۴ نیازمند اصلاحات جزئی است چرا که دولت در دقیقه ۹۰ از تخصیص بودجه به پروژه های عمرانی استان اصفهان به هر دلیلی اجتناب کرده است.

هاشمی افزود: تغییرات کمیسیون عمران مجلس در بودجه عمرانی اصفهان برای سال آینده به میزان قابل توجهی نخواهد بود و لازم است مسئولان استانی و شهری نسبت به این موضوع از خود عکس العمل نشان دهند.

وی اصفهان را استان پشتیبان و معین تهران دانست و خاطر نشان کرد: اصفهان باید قابلیت های خود را برای پاسخ گویی احتمالی به نیاز تهران و کل کشور افزایش دهد.

نظر شما