شناسهٔ خبر: 81088 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

سبد نفتی اوپک به مرز ۴۸ دلار رسید

سبد نفتی اوپک با ۴۷ سنت افزایش از کمترین رقم خود در یک سال گذشته فاصله گرفت و به ۴۷.۸۷ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز دوشنبه با افزایش ۴۷ سنتی نسبت به روز جمعه ۴۷.۸۷ دلار فروخته شد.

نفت اوپک روز جمعه ۴۳.۴۰ دلار فروخته شد. کمترین قیمت این نوع نفت طی یک سال گذشته، سه شنبه هفته گذشته ۴۱.۵۰ دلار در بشکه رقم خورده است.

کمترین قیمت نفت اوپک در سال ۲۰۱۴ برابر با ۵۲ دلار بوده است.

روند نزولی قیمت نفت به دنبال نشست اوپک در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۴ و تصمیم این سازمان مبنی بر عدم کاهش سقف تولید تشدید شد. از دیگر عوامل کاهش قیمت نفت در جهان عرضه بیش از حد و تقاضای اندک برای این کالای اساسی عنوان شده است.

عربستان به عنوان اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت نفت با همدستی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانع از کاهش سقف تولید نفت اوپک شدند. برخی بر این باورند که این اقدام عربستان به همراه تخفیف‌های این کشور برای نفت فروشی خود در بازارهای نفت با همراهی آمریکا نوعی توطئه برای ضربه زدن به ایران و روسیه بوده است.

روز گذشته یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد که صادرات نفت عربستان در ماه نوامبر دقیقا ماهی که این کشور اعضای اوپک را وادار کرد تا سطح تولید خود را حفظ کند، به بالاترین رقم در ۷ ماه گذشته رسیده است.

همچنین علی رغم کاهش شدید قیمت نفت که از ماه ژوئن تاکنون ۵۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است، وزیر نفت عراق اعلام کرد که تولید نفت کشورش به رقمی تاریخی و برابر با ۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این خبر و همچنین رشد اقتصادی کمتر از انتظار چین سبب شد تا قیمت نفت در بازارهای جهانی که اندکی جان گرفته و به ۵۰ دلار رسیده بود بار دیگر کاهش یابد و در معاملات روز سه شنبه به ۴۸ دلار برسد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

نظر شما