شناسهٔ خبر: 82017 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

واعظی در نشست خبری:

تغییری در ماموریت سازمان فضایی ایجاد نشده است/ حذف بخش های مجرمانه به جای بستن سایت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: دولت در حال ساماندهی سازمان فضایی است، هرچند از نهاد ریاست‌جمهوری جدا شده اما ماموریت آن متوقف نشده است.

به گزارش نماینده به نقل از «نسیم»، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: دولت در حال ساماندهی سازمان فضایی است، هرچند از نهاد ریاست‌جمهوری جدا شده اما ماموریت آن متوقف نشده است.

وی افزود: مسئله بعدی در ارتباط با مسئولیت من در روابط با ایران و ترکیه است، از گذشته که در روابط ایران و ترکیه با توجه به حجم گسترده روابط اقتصادی ما هم دبیر مسئول کنسول مشترک داشتیم و هم نماینده ویژه رئیس جمهور، در دولت گذشته دو نفر بودند در این دولت هم وزیر مسئول کنسول مشترک بود و هم نماینده رئیس جمهور یک نفر شد و این مسئولیتی هست که من در ارتباط با کار اقتصادی ترکیه به عهده دارم و هم در یک سال گذشته شما شاهد هستید حجم روابط اقتصای بهبود یافته است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: موضوع دیگر سفری که وزیر ارتباطات عراق به تهران داشتن و مذاکرات مختلفی که انجام شد. سفر بسیار خوبی بود شما می دانید که بین ما و عراق روابط گسترده وجود دارد با توجه به تعداد زواری که از ایران مشرف می شوند به عراق و همچنین زواری که از عراق می‌آیند، مذاکرات خیلی خوبی داشتیم و توافقات بسیار خوبی کردیم.

وی ادامه داد: ما خودمان پهنای باند سرعتمان پایین هست به آنها چه می خواهیم بفروشیم دو بحث است یکی بحث ترانزیت است که ما سرمایه گذاری خوبی کردیم و این در دنیای امروز کشورهایی که از نظر موقعیت جغرافیایی شرایط ویژه‌ای دارند که می‌توانند در امور ترانزیت مختلف از جمله ترازنزیت دیتا قرار بگیرد چیزی هست که هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی به نفع کشورمان هست پس ما لزومی ندارد به اینکه ما خودمان پهنای باند تولید کنیم.

واعظی اظهار داشت: می توانیم پهنای باندی که در عرصه بین الملل وجود دارد  و مورد نیاز عراق هست از طریق خطوطی که از ایران عبور می کند به اینها بدهیم و از طرف دیگر حجم روابط بسیار زیادی بین ایران وعراق هست و این هم می توانیم پهنای باند داخلی خودمان را به آنها بفروشیم ما آنچه که به عراق می دهیم چیزی نیست که مردم خودمان دارند در ایران استفاده می‌کنند آن جدا هست و این هم جدا هست.

وزیر ارتباطات ادامه داد: سئوال دیگر در ارتباط با جلسات شورای عالی فضای مجازی جلسات شورای عالی فضای مجازی بر اساس دستور العمل‌ها و دستور جلسه ومحتوایی که در مرکز ملی تهیه می شود و خدمت رئیس جمهور به عنوان رئیس این شورا ارسال می شود تشکیل می شود.

وی افزود: اینکه اشاره شد به مطالب مهم پرداخته نمی شود و شبکه ملی اطلاعات یا به مطالب جانبی پرداخته می شود صحیح نیست ما در دو جلسه اول سال گذشته همه بحثمان را به شبکه ملی اطلاعات بود و این را تصویب کردیم حتی امسال هم در یکی از جلسات مفصل راجب به پیشرفت کار شبکه ملی اطلاعات ما به شورای عالی فضای مجازی گزارش دادیم که در جلسه ای که چهارشنبه هفته گذشته بود ما سیاست های پیامک انبوه در ارتباط با تبلیغات و ارزش افزوده مفصل در دو جلسه قبل و این جلسه بحث کردیم و تصویب کردیم

واعظی گفت: در ارتباط با فیلترینگ هوشمند یکی نامه ای که بسیج چند تا از دانشگاه ها نوشته من خواندم به هر حال در همه دنیا دو راه وجود دارد یا اینکه یک سایتی را کامل ببندند یا اینکه یک سایتی بخش‌هایش را که مضر هست و دارای محتوای مجربمانه هست ببندند دولت روحانی دومی را انتخاب کرد یعنی اعتقاد بر این است که ما بسیاری از سایت ها هستن که سالم هستند، سایت هایی هست که کاملاً سایت های غیر اخلاقی هست کاملاً بسته می شود وما راجب این دو بخش اختلاف سلیقه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این سایت ها هست که یعنی مقالات علمی دارد بسیار مفید و محتوای ارزنده‌ای دارد ضمناً از دید فلان کشور یا فلان گروه یک سری مواردی هست که از نظر فرهنگ اسلامی ما قابل قبول نیست ما تلاشمان بر این است که فیلترینگ هوشمند را برای این نوع سایت ها انتخاب بکنیم و ما از همه دانشگاه ها استفاده کردیم و صحبت کردیم و بنا بر این است که این کار انجام شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اینکه حالا بسیج چند دانشگاه به جای اینکه ما را تشویق کند که ما الآن وارد این وادی شدیم اینکه زودتر پیشگویی می کنند ما موفق نمی شویم این جای تعجب دارد ولی آنچه تا الآن انجام دادیم ما برنامه ای را اعلام کردیم در سه فاز فاز اول یک فاز آزمایشی یک ماهه دارد فاز دوم فاز ساماندهی داریم و فاز سوم سه ماهه است و فاز سوم شش ماهه است که این را اجرا می کنیم.

وی تاکید کرد: در قسمت اولیم یکی از این سایت ها  اجتماعی به نام ایستاگرام را رویش پیاده کردیم ۸۳ درصد تا الآن این برنامه فیلترینگ هوشمند بومی ما جواب داده و این همان سایتی بود که همه می گفتند ببندید ما الآن رویش فیلترینگ هوشمند را پیاده کردیم و در مجموع برای ورود به ما راضی هستیم ما الآن وارد فاز دوم شدیم که ساماندهی هست اما کاری که داریم انجام می دهیم هم یک سری برنامه های دیگر را داریم روی سایت‌های مختلف اجرا می کنیم از طرف دیگر تا به امروز همه فیلترینگ روی سه ورودی کشور انجام می شد به همین دلیل سرعت بسیار پایین می آورد ما داریم این را بر می داریم.

واعظی در پایان خاطرنشان کرد: ما داریم تلاش می کنیم برای فیلتر کردن در کنار ما فیلتر شکن هم هست و این هم ساماندهی خاص خودش را می طلبد و کار، کار بسیار سختی است یک کار فنی و بسیار پیچیده‌ای است ولی ما داریم تلاش‌هایمان را در این زمینه انجام می‌دهیم.

نظر شما