شناسهٔ خبر: 82099 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گردهمایی حزب مردم سالاری مطرح شد؛

تفکر احمدی‌نژاد مُرده است/ حمایت موسوی لاری از برگزاری رفراندوم

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: تفکر احمدی‌نژاد مُرده است.

به گزارش نماینده  به نقل از تسنیم، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در سیزدهمین کنگره این حزب ، با بیان اینکه سخنانم را با روایتی از امام حسن عسکری(ع) آغاز می‌کنم، گفت: سه سال پیش در چنین روزهایی هنگام سوال از رئیس دولت سابق این حدیث را در صحن علنی مجلس خواندم که تمام پلیدی‌ها در خانه‌ای قرار گرفته که کلید آن دروغ‌گویی است؛ راستی چه دروغ‌هایی که همین روزها در صحنه سیاست در کمال بداخلاقی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: خداوند چنین تقدیر کرده که این روزها رئیس دولت نهم و دهم و معاون اولش این چنین پشت یکدیگر را خالی می‌کنند و علیه یکدیگر نامه منتشر می‌کنند و برخی مدعیان اصول‌گرایی که آن روزها از آنان تبرک می‌جستند، این روزها اعلام برائت می‌کنند. آری اینها همه ریشه در بداخلاقی دارد و همه ثمره جدایی اخلاق از سیاست است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: راستی همان موقعی که ما در مجلس فریاد می‌کشیدیم سردمداران جناح اصول‌گرا لطفا نام ده‌ها نماینده مجلسی که از امثال آقایان رحیمی و مرتضوی پول گرفتند را افشاء کنید، دیگر نیازی نبود که برخی از همان وامداران با کمال وقاحت بگویند ما از اول همه با امثال احمدی‌نژاد و آقایان مذکور فاصله داشتیم.

کواکبیان تصریح کرد: آری، برخی مدعیان دین‌داری و در عمل سکولار در عرصه سیاست صادقانه نقش ایفا نمی‌کنند. راستی چه کسانی آن روزها در برابر جمله به نام خدا و به نام احمدی‌نژاد سکوت کردند؟ چه کسانی وقتی گفته شد به قول یک نفر مسلمان سوری اگر خدا بخواهد پیامبر جدیدی بفرستد نامش احمدی‌نژاد است، لب فرو بستند و امروزه می‌گویند اساسا رحیمی اصلاح‌طلب بوده است.

وی گفت: راستی مگر غیر از این بود که امثال بنده طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مالی معاون اول را به هیئت‌رئیسه مجلس هشتم دادم و اساسا اجازه طرح به آن داده نشد؟ مگر غیر از این است که طرح تحقیق و تفحص اینجانب از حساب ذخیره ارزی و عملکرد بانک مرکزی را علیرغم تصویب کمیسیون برنامه و بودجه در صحن علنی عقیم گذاشتند؟

دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: آری، بی‌صداقتی در عرصه سیاست را تا به آنجا می‌کشانند که گویا امثال بابک زنجانی‌ها، امیرمنصور آریاها، رحیمی‌ها و سعید مرتضوی‌ها چنان پاک دست بودند که در اثر حشر و نشر با اصلاح‌طلبان آلوده شدند؛ بیاییم همگی به ویژه عناصر معتدل و متدین جناح‌های سیاسی با مردم رو راست باشیم و تخم نفاق و دورویی و دروغ‌گویی و فساد و تهمت و افترا و شایعه را از ساحت سیاست دینی خودمان ریشه‌کن کنیم.

کواکبیان خاطرنشان کرد: چرا باید دغدغه قدرت‌طلبی در عده‌ای چنان رسوخ کند که همه چیز را از عینک جناحی ببینند؟ برای تضعیف دستگاه دیپلماسی علیرغم تأکیدهای مکرر و تأییدهای همیشگی مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، این روزها مذاکره در حال قدم‌ زدن را ذلت می‌پندارند، اما یک سال مذاکره دولت احمدی‌نژاد با آمریکا را اوج عزت می‌بینند؟ از کنار فقر، بیکاری، تورم، تنگدستی، فشار اقتصادی بر مردم، افزایش طلاق، کاهش سن اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش سکته‌های مغزی، افزایش جرم و جنایت، اختلاف‌های کلان مالی و اقتصادی، ناامنی و اسیدپاشی به راحتی می‌گذرند و اساسا اینها را ذلت نمی‌پندارند، اما برای دست‌یابی به منافع ملی آن هم در چارچوب خطوط قرمز نظام و زیر نظر شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری و تلاش برای رفع تحریم‌ها دائما دلواپس و برآشفته می‌شوند.

وی گفت: آیا بهتر نیست که منافع ملی را منافع همه ملت پنداریم و به جای عینک جناحی همگی با اتحاد و انسجام نه تنها به دنبال تضعیف، سوال و استیضاح نباشیم، بلکه همگی زمینه‌ای فراهم کنیم که بتوانیم در سی و ششمین سالگرد انقلاب با حضور پرشور و گسترده همه آحاد ملت، مهمات اسلحه سربازان عرصه دیپلماسی را تضمین کنیم؟

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پایان گفت: تفکر احمدی‌نژاد مرده است.

حمایت موسوی لاری از برگزاری رفراندوم

همچنین حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری که روز گذشته در مجتمع آدینه برگزار شد، گفت: تداوم فعالیت‌های حزبی و دنبال کردن نظرات و دیدگاه‌ها از مسیری صحیح و قانونی جزو اقداماتی محسوب می‌شود که آقای کواکبیان انجام داده و مسیری که وی دنبال کرده تا حدود زیادی توانسته به اهداف خود نزدیک شود.

وی برگزاری این نشست‌ها را دارای پیام‌های متعددی برای احزاب و تشکل‌ها دانست و افزود: موضوع تحزب و حرکت در چارچوب تشکیلات قانونی امری نهادینه شده در قانون جمهوری اسلامی ایران است و با اینکه قانون اساسی به تحزب اهتمام داشته، اما این موضوع مسئله‌ای بوده که نمی‌توان مدعی بود به صورت کامل و صحیح به آن پرداخته شده باشد، بنابراین نگاه به تحزب همواره با شک و تردید بوده و مسیر حرکت به گونه‌ای بوده که همه کسانی که با تردید به مسئله تحزب نگاه می‌کنند، قبول دارند که تحزب‌گرایی راه منطقی برای رسیدن به هدف است.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: اولین برداشت از چنین نشست‌هایی این است که در جمهوری اسلامی ایران اصل وجود سلایق متعدد در قالب احزاب و تشکل‌های مدنی به رسمیت شناخته شده است.

موسوی‌لاری با اشاره به شعار کنگره حزب مردم‌سالاری افزود: یک نگاه به این شعار این است که لازمه اصلاحات اعتدال است و یک نگاه دیگر یعنی اصلاحات لازمه اعتدال و نگاه سوم یعنی اصلاحات و اعتدال لازم و ملزوم هم هستند. ما وقتی در قالب یک حزب و نهاد مدنی حرکت خود را سامان می‌دهیم باید هدف‌مان را مشخص کنیم.

وی با اشاره به تعریفی از اصلاحات اظهار داشت: اصلاحات یعنی تلاش کنیم راه رفته را ببینیم و کاستی‌ها را ارزیابی کرده و به آینده‌ای که کاستی در آن وجود ندارد، دقت کرده و هدفمان را خوب انتخاب کنیم و در پیمودن راه از بهترین روش‌ها استفاده کنیم.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: ما باید به یک اصل تکیه کنیم و آن این است که اصلاح‌طلبی در درون خود پرخاشگری ندارد و نمی‌توان با پرخاشگری و خشونت‌طلبی راه اصلاح‌طلبی را پیمود.

موسوی لاری با بیان اینکه اعتدال، راه است نه هدف، ادامه داد: اعتدال راهی برای تبیین گفتمان است، نه خود گفتمان؛ گفتمان حاکم بر جامعه اصلاح‌طلبی است. از مسیر اعتدال می‌توان به آنجا رسید. گفتمان حاکم بر جامعه گفتمان اصلاح‌طلبی است و از مسیر اعتدال می‌توان به اصلاحات رسید.

وی ادامه داد: اصلاحات یعنی می‌خواهیم زیر چتر قانون اساسی اشتباهات را رفع کنیم، اما نمی‌خواهیم از زیر این چتر خارج شویم، بنابراین اصلاح‌طلبی زیر چتر قانون اساسی حرکت می‌کند و باید بی‌مهری به قانون اساسی را برطرف کرد.

وزیر کشور دولت اصلاحات افزود: قانون اساسی در جایی گفته که آحاد جامعه حق تعیین سرنوشت خود را دارند و مردم می‌توانند با حضور در پای صندوق‌های رأی گزینه مطلوب را انتخاب کنند، اما گاهی در این نوع تلقی از قانون اساسی، اشتباه رخ می‌دهد.

موسوی‌لاری با طرح این پرسش که چه زمانی این حق ظهور و بروز پیدا می‌کند؟ گفت: یک نگاه این است که مقامات مسئول در انتخابات اعم از ناظر و مجری افراد را احراز صلاحیت کنند و معنایش این است که با عینک بدبینی به همه آنهایی که در صحنه می‌آیند نگاه شود؛ یک نگاه دیگر می‌گوید احراز صلاحیت باید صورت بگیرد و نگاه سوم معتقد است کسانی که به قانون اساسی و موازین و قوانین پایبند هستند مجریان و ناظران عدم صلاحیت را براساس موازین و قوانین درک و کشف کنند، اما اصلاح‌طلبان این نظر را قبول ندارند که با عینک بدبینی به کنشگران سیاسی نگاه شود.

وی یادآور شد: در قانون اساسی تأکید شده که می‌توان از طریق رفراندوم مسائل را حل کرد، حال چرا در مورد این مسئله نمی‌توان با مراجعه به آرای عمومی مشکل را حل کرد؟

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: عده‌ای نان‌شان در دعواست و می‌خواهند جامعه مشکل داشته باشد، چرا که افرادی که آرامش جامعه را به نفع خود نمی‌دانند می‌خواهند با ترفندهایی جامعه را از آرامش خارج کنند.

موسی‌لاری تصریح کرد: گرچه در عصر اصلاح‌طلبی، اصلاح‌طلبان سلایق و اختلاف برداشت دارند، اما باید مراقبت شود که این موضوعات به اختلاف مسیر و هدف منتهی نشود و اجماع اصلاح‌طلبان اصلی است که نباید احزاب اصلاح‌طلب آن را فراموش کنند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است دست‌هایی باشند که بخواهند در اصلاح‌طلبی دعوای حیدری نعمتی و اختلاف ایجاد کنند، اما این جلسات باید منادی اصلاح‌طلبی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: وحدت یعنی هدف مشترک و مسیر صحیح باشد و راه را خوب بشناسیم و چگونه راه رفتن را با هم تمرین کنیم، بنابراین نقطه اختلاف میان ما می‌تواند چگونه راه رفتن باشد و گام نخست در این زمینه اجماع اصلاح‌طلبان است.

درخواست منتجب نیا از هاشمی رفسنجانی

 حجت‌الاسلام  رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی نیز در این کنگره طی سخنانی، با بیان اینکه قدم‌های دولت تدبیر و امید در برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های گروه‌های سیاسی و احزاب موثر بوده است، گفت: با روی کار آمدن دولت احزاب با فراغ بال شروع به تشکیل کمیته‌ها کرده‌اند  و این کنگره هاست که زمینه‌ساز انتخابات آینده خواهد بود.

وی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید از یک فاجعه پیشگیری شود، بنده به آقای هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام که درصدد بازنگری قانون انتخابات هستند گفتم که باید مسئله رد صلاحیت‌ها را خاتمه دهند، درست است که هیچکس روی این مسئله که باید فیلتری برای تعیین صلاحیت‌ها باشد بحث ندارد، اما اصل این است که آیا قانون باید حاکم باشد یا سلایق شخصی افراد که نظارت و اجرا به دستشان است.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: در دولت‌های مختلف مشکل هیئت‌های نظارتی را داشتیم، اما در دولت قبلی در زمینه هیئت‌های اجرایی و انتصاباتی که انجام می‌گرفت، مشکل داشتیم و شکایت کردیم که خوشبختانه در دولت فعلی چنین چیزی نیست. امیدواریم وزارت کشور دولت تدبیر و امید همت کند تا دست عوامل دولت گذشته که هنوز در دولت حضور و نفوذ دارند کوتاه کند.

منتجب‌نیا گفت: اکثریت افرادی که در انتخابات ردصلاحیت شدند، با وجود مهر تائید ۴ مرجع، توسط شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت رد می‌شوند که این کار غیر شرعی و غیر حقوقی است. اکثریت کسانی که رد صلاحیت شدند تنها با این جمله که «صلاحیت شما احراز نشد» رد می‌شوند، و یا اینکه می‌گویند برای ما ثابت نشده که شما آدم خوبی هستید که این حرف درست نیست و من این را غیرشرعی و غیرحقوقی می‌دانم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  حربه احراز صلاحیت در دست این افراد است، بنابراین باید مشخص شود که این موضوع در حوزه اختیارات مرجع چهارگانه است یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای نگهبان. مجلس شورای اسلامی باید این مسئله را بررسی کند و برای یک بار هم که شده ریشه این تناقض را دربیاورد تا حیثیت افراد زیر سؤال نرود.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۱:۰۶زیبا 0 0

    اگه تفکر احمدی نژاد مرده جرا این دولت بیشتر از نتانیاهو از احمدی نژادبدگویی می کنه چون میدونه با این گندی که تو اداره کشور زدن با رای 80 در صد در دور بعدی رئیس جمهوره
                                
  • ۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۹:۳۲علی 0 0

    خوشبختانه بایدعرض کنم .نه تنهاتفکراحمدینژادنمرده،بلکه با جرات عرض میکنم.تفکراحمدینژاددردل استقلال طلبان وجمهوری طلبان برای همیشه زنده است.واگر از اول انقلاب نفراتی چون احمدینژادرئیس جمهورکشوربودند.الان ایران نمیگویم آمریکایاآلمان یاژاپن یاسوئدبود.ولی ازنظراقتصادی به اندازه یک بیستم چین میبود.اما خیلی ازمردم رفاه طلب به هرقیمتی وباهرقربانی وبرخی ازرئیس جمهورهای رفاه گستروهم راستابا خط مشی محمدرضاپهلوی وبدترازآن  دشمن افکار احمدینژاد هستند.
                                

نظر شما