شناسهٔ خبر: 82107 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

معاون وزیر نیرو در امور آب

برداشت آب از ذخایر زیرزمینی سهمیه‌بندی می‌شود/ کاهش ۱۰ میلیارد مترمکعبی برداشت از چاه‌ها

میدانی43 معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه ایران ۱۵ سال است که در نقطه شکست در آمار آب قرار گرفته است، گفت: بر اساس طرح تعادل بخشی سهم آب شرب، کشاورزی و صنعت از ذخایر زیرزمینی مشخص شده و برداشت آب سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب کاهش می‌یابد.

به گزارش نماینده، رحیم میدانی در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سئوال که گفته می شود یکی از دلایل اصلی بحران آب در کشور مدیریت‌های غلط در گذشته بوده است، گفت: باید روش مدیریت آب اصلاح شود چرا که مشکل کم‌آبی کشور، معضلی است که تمام کشور با آن دست به گریبان است و دغدغه اصلی وزارت نیرو نیز حل این موضوع است.

وی افزود: باید روش مدیریت آب اصلاح شود و خوشبختانه در همین راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درصدد است توجه خاصی به مدیریت آب شود.

میدانی با بیان اینکه در مسیر اصلاح روش مدیریت آب نباید با کلمه‌ها بازی کرد و بایستی عزم و همت خود را بر اجرای طرح‌ها بگذاریم تا از چالش عبور کنیم، گفت: متاسفانه خشکسالی در حال از بین بردن دشت‌های کشور است اما باید بدانیم که خشکسالی‌ها تلنگری بود که ما را متوجه کند چگونه کشور را در شرایط حساس مدیریت کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: اگر توانستیم وضعیت موجود در خصوص منابع آبی را به حالت اولیه بازگردانیم نباید فکر کنیم که کار تمام شده و باز هم مصرف بی رویه آب را آغاز کنیم، چرا که باید به یاد داشته باشیم که ایران جزء کشورهای کم آب جهان است.

میدانی افزود: متخصصان از ۲۰ سال گذشته هشدار داده بودند که برداشت از آب‌های زیرزمینی حد و اندازه دارد، اما برداشت بدون برنامه موجب فرونشست زمین شد و اینجا بود که متوجه اشتباه خود شدیم.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی آب مقرر شد حداکثر ۷۵ درصد آب تجدیدپذیر و آب برگشتی به دشت‌ها محاسبه و سهم آب کشاورزی، شرب و صنعت توسط وزارت نیرو تعیین و به ارگان‌های ذیربط ارسال شود، بر این اساس انتظار می‌رود سالیانه حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب از برداشت چاه‌های کشوری کاهش یافته و در نهایت طی دوره اجرای طرح کسری مخزن ۱۰ میلیارد مترمکعبی جبران شود.

میدانی با بیان اینکه در طرح تعادل بخشی ۱۵ پروژه تدوین شده است، تصریح کرد: ۱۱ پروژه از ۱۵ پروژه طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور مصوب شورای‌عالی آب منوط به وزارت نیرو است و چهار پروژه نیز در قالب طرح‌های ردیف‌دار وزارت جهادکشاورزی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تعریف خواهند شد.

نظر شما