شناسهٔ خبر: 95556 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اوپک سقف تولید نفت را تغییر نداد

اوپک43 سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» در نشست امروز خود در وین، حفظ سقف تولید کنونی این سازمان را تصویب کرد.

به گزارش نماینده از مهر، وال استریت ژورنال اعلام کرد کشورهای عضو اوپک در نشست امروز خود در وین تصمیم گرفتند سقف تولید نفت کشورهای عضو ۳۰ میلیون بشکه در روز باقی بماند.

یکصد و شصت و هفتمین اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت با حضور وزیران نفت کشورهای صادرکننده نفت و هیات‌های همراه از ساعاتی قبل به میزبانی وین اتریش آغاز شد.

بر این اساس روز گذشته و در آستانه برگزاری این نشست، وزیر نفت ایران با ارسال نامه ای به دبیر کل لیبیایی اوپک خواستار کاهش تولید نفت برخی از اعضای این سازمان و فراهم شدن شرایط بازگشت نفت خام صادراتی ایران به بازار پس از لغو تحریم‌ها شده بود.

با مکاتبه بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با دبیرکل اوپک مبنی بر جا باز کردن اعضای اوپک برای بشکه‌های نفت خام صادراتی ایران پس از لغو تحریم‌ها، عربستان سعودی به این اقدام ایران واکنش نشان داد.

به گزارش رویترز، علی النعیمی با بیان اینکه عربستان ۱۰۰ درصد از شرایط فعلی بازار نفت رضایت دارد، گفت: عربستان از شرایط عرضه و تقاضا در بازار نفت خشنود است و نگران بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار نیست.

وزیر نفت عربستان سعودی با اعلام اینکه در شرایط فعلی شاهد افزایش تقاضا برای نفت هستم و در روند رشد اقتصاد جهانی نیز بهبودهایی مشاهده می‌شود، تصریح کرد: همزمان عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان خارج اوپک نیز کاهش یافته است؛ در نتیجه من ۱۰۰ درصد از شرایط بازار خشنودم ولی مسئله قیمتها، موضوعی متفاوت است.

این عضو کابینه دولت ریاض در پاسخ به سئوالی در این خصوص که آیا قیمت نفت بار دیگر به سطح ۱۰۰ دلار در هر بشکه باز می‌گردد یا خیر؟ اظهار داشت: خدا می‌داند. هیچ کسی نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند. من به جهان می‌گویم که بیش از حد ذهن خود را مشغول قیمت‌ها نکند. قیمت‌ها در بازار مشخص می‌شوند و عناصر مختلفی در آن تاثیر دارند. قیمت‌ها هر روز بالا و پایین می‌روند.

وزیر نفت عربستان همچنین با تاکید بر آنکه از بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار نگرانی ندارد، بیان کرد: من به خوبی بخش مبادلات نفتی را می‌شناسم.

به گفته این مقام عربستانی، امروزه دنیا روزانه ٩٣ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند که اگر میعانات و دیگر موارد را از آن کم کنیم، مصرف جهانی به روزانه ٧٥ میلیون بشکه می‌رسد. از سوی دیگر، نرخ کاهش طبیعی تولید نیز ١٠ درصد در سال است که معادل از دست رفتن سالانه ٧,٥ میلیون بشکه در روز می‌شود که این میزان را می‌توان با حفر چاه های جدید جبران کرد.

 

 

 

 

 

 

نظر شما