شناسهٔ خبر: 75122 - سرویس فرهنگ

در اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی:

"صالحی": کتابخانه‌های خانگی فرصتی برای کنش‌های اجتماعی سالم هستند

صالحی امیری مراسم اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی عصر روز گذشته با حضور سید عباس صالحی، احمد مسجد جامعی و جمعی از نویسندگان و اهالی فرهنگ در ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی عصر روز گذشته با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و جمعی از نویسندگان و اهالی فرهنگ در ایوان شمس برگزار شد. 

سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی با اشاره به پیشنیه کتابخانه‌های خانگی گفت: کتابخانه‌ها در تاریخ فرهنگ ایران نقش مهم و بسزایی داشتند. کتابخانه‌های حکومتی چون کتابخانه خلفای فاطمی نیز از دیگر کتابخانه‌های خانگی نیز به شمار می‌رفتند. ما کتابخانه‌های آموزشی نیز داشته‌ایم که نمونه آن را در ربع رشیدی و رصدخانه مراغه می‌توان یافت. 
 
وی افزود: کارکرد کتابخانه‌های شخصی بسیار متنوع بودند. این کتابخانه‌ها نوعی فضا برای مشاوره افراد با یکدیگر به حساب می‌آمدند و گعده‌هایی با محور کتاب را تشکیل می‌دادند. کتابخانه‌های شخصی به گونه‌ای پاتوق فرهنگی محسوب می‌شدند و کتابخانه‌داران تنها به داد و ستد کتاب نمی‌پرداختند بلکه دور هم می‌نشستند و درباره کتاب گپ می‌زدند. 
 
صالحی یکی دیگر از کارکردهای کتابخانه‌های شخصی را حفظ نسخ خطی دانست و افزود: ما در آن زمان موزه نداشتیم. موزه به دوره مدرن و روزگار معاصر تعلق دارد بنابراین کتابخانه‌های شخصی مکانی برای نگهداری نسخه‌های خطی بوده و یکی از مهمترین کارکردهایشان حفظ فرهنگ مکتوب بوده است. امروز کتابخانه‌های خانگی علاوه بر این کارکردها، کارکردهای جدید دیگری هم دارند.
 
 
وی ادامه داد: کتابخانه‌های خانگی در دوره معاصر موجب گسترش فضای فرهنگی شده‌اند. جوانان، نوجوانان و کودکان باید فرصت کنش‌های اجتماعی سالم را داشته باشند و کنش اجتماعی بر محور کتاب سالم‌ترین آن‌هاست. کتابخانه‌های خانگی فرصتی هستند که نسل فردای ما کنشگر اجتماعی باشند آن هم در دوره ای که نوجوانان و جوانان ما یا درونگرای انزواطلب هستند یا کنشگر پرخاشگر. 
 
صالحی ارتباط سازی اجتماعی را یکی دیگر از کارکردهای کتابخانه‌های خانگی دانست و گفت: کتابخانه‌های خانگی در دوره معاصر فرصت ارتباط سازی اجتماعی را فراهم می‌آورند آن هم در دورانی که آدم‌ها هر روز بیشتر از دیروز از هم فاصله می گیرند و گاهی بهانه‌ای برای مارجعه با یکدیگر پیدا نمی‌کنند. کتابخانه‌های خانگی این بهانه را در اختیار آدم‌ها می‌گذارد و رشته‌ای را برای ارتباط آدمها با یکدیگر پدید می‌آورد. 
 
صالحی دسترسی ارزان به کتاب را یکی دیگر از ویژگی‌های خوب کتابخانه های خانگی برشمرد و گفت: دسترسی به این کتابخانه‌ها آسان است پس در وقت و انرژی آدم‌ها صرفه جویی می‌شود از طرفی امانت گرفتن کتاب هزینه‌های خرید را پائین می‌آورد. پس ما وجود کتابخانه‌های خانگی را که به صورت خودجوش شکل می گیرند ارج می‌نهیم.