شناسهٔ خبر: 35935 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

سفرخارجی پول دارد ، راهیان نور نه

بین المجالس در حالیکه سفر راهیان نور مجلس در راستای صرفه جویی در هزینه ها لغو شده ، برخی نمایندگان ، ترتیب سفرعیدانه خود را به اکوادور به بهانه یک اجلاس داده اند

به گزارش مجلس ایران در حالیکه روز شنبه 26 اسفند ، عبدالرضامصری اعلام کرد به دلیل صرفه جویی در هزینه ها ، سفر راهیان نور مجلس لغو شده ، اداره اخبار مجلس شورای اسلامی خبر داد که هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به منظور حضور در یکصد و بیست و هشتمین اجلاس مجمع جهانی بین‌المجالس (IPU) که طی روزهای دوم تا هفتم فروردین ماه 92، در کتیو پایتخت اکوادر برگزار می‌شود، آخر این هفته به این کشور عزیمت می‌کند.

در اجلاس بهاره کیتو موضوعاتی همچون اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روز جهان در مجمع عمومی و سه موضوع نقش پارلمان‌ها در محافظت از جان غیرنظامیان موسوم به مسئولیت حمایت، تجارت عادلانه و سازوکارهای نوآورانه برای نیل به هدف توسعه پایدار و همچنین نقش رسانه‌ها از جمله رسانه‌های اجتماعی در افزایش مشارکت شهروندان و ارتقای دموکراسی در قالب سه کمیته مطالعاتی تخصصی مورد بحث و بررسی نمایندگان مجالس بیش از 120 کشور جهان قرار خواهد گرفت.

در اجلاس کتیو همچنین مسائل مبتلا به زنان و کودکان نیز در قالب موضوع منع خشونت علیه زنان و کودکان در نشست یکروزه نمایندگان زن مجالس جهان مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

در اجلاس مزبور همچنین چند میزگرد و کارگاه تخصصی در خصوص موضوعاتی همچون مواد مخدر، امور جوانان، حقوق کودکان معلول و حسن زمامداری برگزار خواهد شد.

یک ماده اضطراری نیز که مربوط به یک رویداد مهم سیاسی، فرهنگی و اقتصادی روز جهان باشد، پس از تصویب در دستور کار این اجلاس قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد تحولات مهم دنیای عرب و جهان اسلام به ویژه تخریب مواریث فرهنگی قدس شریف توسط رژیم صهیونیستی در کانون مباحث مربوط به ماده اضطراری مجمع 128 بین‌المجالس باشد.

سرپرستی هیئت پارلمانی اعزامی به اکوادر را مؤید حسینی صدر دبیرکل گروه بین‌المجالس کشورمان به عهده دارد و مقداد نجف‌نژاد (نایب رئیس شورای بین‌المجالس، هدایت میر مراد زهی، بهروز نعمتی و حلیمه عالی سایر اعضای هیئت اعزامی را تشکیل می‌دهند.

اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) یک سازمان مهم غیر دولتی است که بیش از 160 کشور جهان عضو آن هستند.

مقر این اتحادیه در ژنو ـ سوئیس است و گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اعضای فعال آن بوده است.

اگر چه حضور در مجامع بین المللی ضروری است و بودجه ان هم باید تامین شود اما چه خوب است ، بودجه مواردی چون سفر راهیان نور در صدر هزینه های سفری مجلس باشد ضمن اینکه حضور رئیس یا یکی از نواب رئیس به عنوان نماینده ایران در این اجلاس کافی بود و نیازی به حضور پنج نفر و هیئت همراه نیست.

لازم به ذکر است ، عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی روز شنبه 26 اسفند 1391 در گفت‌وگو با فارس با اشاره به لغو اردوی راهیان نور مجلس اظهار داشت: آنچه مسلم است، امسال مجلس در تنگنای شدید مالی قرار داشت و حتی برای پرداخت هزینه‌های جاری نیز با مشکل مواجه بود.

وی افزود: در حال حاضر وجهی موجود نیست که بخواهد صرف هزینه اردوی راهیان نور مجلس شود. 

مصری با بیان اینکه مجلس امسال سخت‌ترین سال مالی را به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات مالی و کاهش هزینه‌ها، مجلس بسیاری از فعالیت‌های خود را تعطیل کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: مجلس هر سال در چهار روز ابتدایی سال نو کارمندان و نمایندگان را به مناطق دفاع مقدس جنوب اعزام می‌کرد که امسال به دلیل صرفه‌جویی اردوی راهیان نور را لغو کرد.