شناسهٔ خبر: 44716 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

معیارهای سه گانه ناطق نوری برای ورود به عرصه انتخابات

ناطق نوری 1 در روزها و ماه های گذشته بخشی از فعالان اصلاح طلب به دنبال داغ کردن تنور انتخاباتی که دو سال تا برگزاری آن زمان باقی مانده است به تکاپو افتاده اند که از شخصیتی چون حجت الاسلام ناطق نوری برای رسیدن به کرسی های مجلس دهم بهره گیرند.

نماینده - در روزها و ماه های گذشته بخشی از فعالان اصلاح طلب به دنبال داغ کردن تنور انتخاباتی که دو سال تا برگزاری آن زمان باقی مانده است به تکاپو افتاده اند که از شخصیتی چون حجت الاسلام ناطق نوری برای رسیدن به کرسی های مجلس دهم بهره گیرند . در این راستا پلی به تاریخ می زنیم تا ببینیم شخصیتی چون ناطق نوری چگونه می اندیشیده و اصولا چه معیارهایی را برای سیاست ورزی خود مبنا می داند.

حجت الاسلام ناطق نوری ۳۴ سال پیش در چنین روزهایی و در پاسخ به سوالی در زمینه معیارهای انتخاب اصلح به سه نکته اساسی اشاره می کند که در ادامه به این سه نکته می پردازیم ؛

۱-معیار انتخاب مشهور بودن فرد نیست ، مسئله این است که معیار انتخاب رئیس جمهور این نیست که مردم او را خیلی بشناسند و یا شهرتی داشته باشد ، اینها معیارهای شرعی نیست .

۲-ما خط عقیدتی و ایدئولوژیکی نامزدها را بررسی میکنیم و اینکه از چه موقعی وارد مبارزه شدند و چه خطوطی را تعقیب کرده اند تا به اینجا رسیده اند و مسئله دیگر موضوع اعتقادشان به امامت و ولایت فقیه هست .

۳-اطرافیان یک فرد و کسانی که یک نامزد تاکنون با آنها کار کرده و در صورت پیروزی از آنها به عنوان نیرو استفاده خواهد کرد نیز میتواند به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شود . رک کیهان ، ۲۹ دی ۱۳۵۸

هر چند این سخنان در آستانه اولین انتخابات ریاست جمهوری بر زبان رانده شده است ولی اصول به کار رفته در سخنان ناطق نوری منطبق بر هر انتخابی می تواند باشد .

از این رو و با توجه به نکات فوق چندین سوال مطرح می شود که پرداختن به آن با توجه به جنبش و جوش اصلاح طلبان برای سوء استفاده از شخصیت ناطق نوری ضروری به نظر می رسد ؛

۱-معیارهای شرعی برای انتخاب یک فرد به ریاست جمهوری ، نمایندگی مجلس و یا باقی سمت ها در نظام اسلامی چیست ؟ آیا شهرت یک حزب و یا تشکل سیاسی که تاکنون در جامعه فعالیت کرده و از راه های بعضا نامشروع این شهرت را گسترش داده است می تواند معیاری بر ایجاد یک ائتلاف انتخاباتی گردد تا مردم به این ائتلاف اعتماد و به فردی رای دهند و یا از فرد و گروهی دیگر رویگردان شوند؟

۲-خط ایدئولوژیکی و عقیدتی گروه های اصلاح طلب و اکثرا همراه با فتنه ای چون مشارکت ، مجاهدین انقلاب، مجمع روحانیون مبارز و کارگزاران سازندگی چگونه است ؟ آیا این گروه ها و احزاب به ولایت فقیه اعتقاد دارند و به آن ملتزم هستند؟ در مورد احزابی چون مشارکت و مجاهدین انقلاب که پاسخ سوال روشن است و به قول منطقیون به محض تصور سوال پاسخ نیز تصدیق می شود ولی در مورد مجمع روحانیون مبارز ضروری است به این نکته اشاره شود که این تشکل در جریان حوادث بعد از انتخابات ۸۸ با صدور بیانیه‌ای و بر خلاف نص صریح فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های تاریخی ۲۹ خرداد مردم را به اغتشاش دعوت کرد.

مجمع روحانیون مبارز درحالی بر برگزاری اجتماع غیرقانونی روز شنبه اصرار می‌ورزید که حتی موضع‌گیری و هشدار آشکار شخصیت‌های سیاسی و مذهبی هم نتوانست مجمع را از برگزاری این مراسم، منصرف سازد. از صبح روز شنبه که این موضوع به خبر اول وب‌سایت‌ها تبدیل شد، گمانه زنی‌هایی درباره‌ی احتمال لغو این راهپیمایی نیز در کنار آن خودنمایی می‌کرد، اما با گذشت چند ساعتی از این گمانه زنی‌ها، خبری از تصمیم مجمع به گوش نرسید و برخلاف اعتقاد برخی از اعضای آن، تعلل سؤال برانگیز دبیر این تشکل هم چنان ادامه یافت تا این‌که آشوبگران آرایش نهایی خود را برای ضربه زدن بر پیکره‌ی «امنیت شهر» چیدند؛ در این هنگام بود که ناگهان خبری فوری بر پیشانی وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نشست: «راهپیمایی امروز مجمع روحانیون، لغو شد» اما دیگر دیر شده بود چرا که همه چیز برای خلق یک شرایط غیر عادی مهیا گردیده بود.

این همه در حالی بود که برابر ماده‌ی ۱۸ اساسنامه‌ی مجمع روحانیون مبارز التزام عملی به ولایت فقیه و مقررات نظام جمهوری اسلامی یکی از شرایط عضویت در این تشکل عنوان شده بود و امروز این حزب علنا مردم را به قیام علیه جمهوری اسلامی دعوت می کرد .

در مورد کارگزاران سازندگی نیز هر چند گفتنی ها فراوان است ولی مشی لیبرال این تشکل در مسائل اقتصادی و سیاسی بر کسی پوشیده نیست و چنین تشکلی با چنین رویکردی هرگز نمی تواند معتقد و ملتزم به ولایت فقیه باشد ...

از این رو جناب ناطق نوری چگونه می تواند محوریت چنین تشکل هایی را در انتخابات ۹۴ برعهده گیرد؟

۳-اطرافیان یک شخص سومین مولفه تاثیر گذار در انتخاب اصلح بر اساس آن چیزی است که ناطق نوری ۳۴ سال پیش از آن سخن گفته بود . و سوال اینکه ؛ چه افراد و گروه هایی با تشکل ها و احزاب اصلاح طلب همکاری و همراهی دارند؟ جز ضد انقلاب خارج نشین ؟ اخبار مرتبط با این تشکل ها علاوه بر رسانه های داخلی این احزاب در کدام رسانه های خارجی بیشترین پوشش را دارد؟ جز بی بی سی ، العربیه ، رادیو فردا و صدها سایت ریز و درشت ضد انقلاب؟

با توجه به همه آن چه گفته شد می توان بار دیگر و برای تاکید پرسید به راستی هدف احزاب بدنام اصلاح طلب که اسامی برخی از آنها در این نوشتار آمد برای محور قرار دادن ناطق نوری در انتخابات آینده چیست؟ سوالی که پاسخ به آن سهل و ممتنع است !

سهل از آن رو که احزاب پیش گفته دارای رویکرد منافقانه بوده و جز رسیدن به قدرت از افراد و شخصیت ها استفاده ای نمی برند و ممتنع از آن جهت که در جناب آقای ناطق چه دیده اند که آنان را در این سوء استفاده راغب کرده است ؟

برچسب‌ها:

نظر شما