شناسهٔ خبر: 46555 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

چه شد که ناطق نوری از اعدام اعضای نهضت آزادی به دیانت آنان رسید؟

ناطق نوری هفته نامه سابق و روزنامه کنونی آسمان در مصاحبه ای با حجت الاسلام ناطق نوری از وی با عنوان شیخ اصولگرایان معتدل یاد کرده و به نقل از وی مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت و نیز ملی مذهبی ها را مورد تمجید قرار داده است .

نماینده - هفته نامه سابق و روزنامه کنونی آسمان در مصاحبه ای با حجت الاسلام ناطق نوری از وی با عنوان شیخ اصولگرایان معتدل یاد کرده و به نقل از وی مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت و نیز ملی مذهبی ها را مورد تمجید قرار داده است .

این روزنامه جدید الولاده در شماره روز یکشنبه خود از شباهت های بازرگان و روحانی نیز سخن گفت و صد البته در سال جاری علاوه بر نشریه آسمان دیگر رسانه های اصلاح طلب نیز زیاد به بازرگان پرداخته و از او به عنوان پدر معنوی اصلاح طلبان یاد کرده اند.

از این که چرا حامیان دولت به بازرگان احساس نیاز کرده اند و اصولا چه شباهت هایی میان این دو جریان سیاسی وجود دارد که بگذریم به این سوال اساسی می رسیم که ناطق نوری در این میان چه می کند؟

ناطق نوری

ناطق نوری در مصاحبه با روزنامه آسمان می گوید : لازم است بگویم که تندروی از اول وجود داشت من همیشه با تندروی ها از ابتدای انقلاب مخالف بودم.

اگر این سخن را مبنا قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که ناطق نوری از ابتدای انقلاب تاکنون بر یک مشی سیاسی بوده و این مشی نیز تاکنون تغییری نکرده است .

با این نتیجه گیری کلی وارد اصل بحث خود می شویم و آن هم نگاه ناطق نوری به نیروهای ملی مذهبی و نهضت آزادی از ابتدای انقلاب تاکنون است .

آیا ناطق نوری همواره بر این صراط بوده که نهضتی ها افراد متدین و با کیاستی بوده و بایستی با آنان با اعتدال برخورد کرد؟!

به این سوال از منظر تاریخی و گزاره های عینی و غیرقابل انکار می پردازیم .

نگاهی به خاطرات ناطق نوری نشان از آن دارد که او همواره با ملی مذهبی ها و اعضای نهضت آزادی زاویه داشته است ...از ابتدای انقلاب تاکنون ...این زاویه تا بدانجا ادامه می یابد که در فتنه ۱۳۷۸ ناطق نوری پیشنهاد می کند چندین عضو گروهک های ملی مذهبی دستگیر و به سینه دیوار گذاشته شوند تا غائله بخوابد ...

اما قبل از این که به این رویداد اشاره کنیم ضروری است به سال های دهه ۶۰ پلی بزنیم .

اوایل آبان ماه سال ۱۳۶۲ نهضت آزادی بیانیه ای منتشر کرد که در آن از مردم خواسته شده بود که در سمیناری تحت عنوان آزادی انتخابات شرکت کنند .

علی اکبر ناطق نوری وزیر کشور وقت  نسبت به برگزاری بدون مجوز این میتینگ سیاسی که تحت عنوان سمینار می خواست برگزار شود اخطارداد ولی صباغیان ادعا کرد طبق قانون اساسی ما نیازی به اجازه نداریم . دولت وقت نیز در پاسخ به ادعای نهضت آزادی اعلام کرد وزارت کشور نمی تواند با برگزاری چنین میتینگی موافقت کند و به این علت برگزاری چنین میتینگی ممنوع است.

ناطق نوری در پاسخ به این سوال که چرا به میتینگ نهضت آزادی مجوز داده نشده است می گوید : «ما احتمال می دادیم که در این میتینگی که آن ها برگزار می کنند ، امت حزب الله بریزند و از آن طرف یک عده زیر چتر آنها جمع شده و درگیری ایجاد شود و چیزهایی شبیه جریانات بنی صدر و ۳۰ خرداد منافقین پیش آید و مسائل اصلی کشور تحت الشعاع قرار گیرد ، نتیجتا ما به آنها اجازه برگزاری میتینگ را ندادیم و طبق قانون هم اجازه داشتیم با برگزاری میتینگ آنها موافقت نکنیم

وزیر کشور وقت به ارتباط برگزاری این میتینگ با خارج از کشور اشاره کرده و می گوید : جالب اینجاست که می بینید رادیوهای بیگانه شروع به تبلیغات بر ضد جمهوری اسلامی می نمایند و می گویند که در ایران حتی به اندازه تشکیل یک سمینار هم آزادی نیست . باید در آینده مشخص شود که چه ارتباطی بین این حادثه آفرینی و خبردار شدن رادیوهای بیگانه وجود دارد . به هرحال نهضت آزادی به نحوی می خواهد خود را مطرح کند که حیثیت از دست رفته اش را به دست آورد و این هم به دلیل بیداری ملت کاری نشدنی است . همان طور که رئیس مجلس[آیت الله هاشمی] و نخست وزیر[میرحسین موسوی] فرمودند ، هدف آنها از این گونه حادثه آفرینی ، خوراک درست کردن برای رادیوهای بیگانه است و چون احتمال می دهند که در آینده انتخاب نشوند ، با اعلامیه هاشان از همین الان انتخابات را زیر علامت سوال ببرند .

ناطق نوری همچنین به عوامل تحریک مردم به برخورد با این گروهک پرداخته و می گوید : عامل دیگری که باعث تحریک مردم می شود متن اطلاعیه آنها [نهضت آزادی] است که به نظام جمهوری اسلامی توهین کرده اند و این بدیهی است که با اعتراض مردم روبرو شود ملتی که دارد کشته می دهد و برای حفظ استقلال و آزادی می جنگد آیا درست است که بعد عده ای بیایند و بگویند که می خواهیم سمیناری برای تامین آزادی انتخابات تشکیل دهیم ؟!

ناطق نوری نهضتی ها را مرده های سیاسی می داند و می گوید : این ها می خواهند به نحوی خود را مجددا مطرح کنند و به نحوی احیای موات کنند. نهضت آزادی می خواهد خود را مطرح کند که حیثیت از دست رفته اش را به دست آورد و این هم به دلیل بیداری ملت کاری نشدنی است.

۱۷ آبان ماه همین سال ناطق نوری در مجلس بنا به دلیلی که خارج از موضوع این نوشتار است استیضاح می شود . ناطق نوری در خاطرات خود از این روز می گوید : بعد از صحبت های موافقین مخالفین استیضاح نیز صحبت کردند نوبت من که شد اول یک حمله مفصل به نهضت آزادی کردم تا خیال نکنند به رای آنها احتیاج دارم و فکر نکنند ما اگر با هم اختلاف داریم اختلاف مبنایی است و آنها از این دعوای ما خوشحال نشوند.

چنان چه روشن است تا سال ۱۳۶۲ زاویه فکری و سیاسی ناطق نوری با نهضت آزادی و ملی مذهبی ها به اندازه ای روشن است که او آنها را مرده های سیاسی می داند که به فکر زنده کردن خود هستند ولی با توجه به بیداری مردم این مرده های سیاسی هیچ گاه زنده نخواهند شد . ناطق نوری حتی در اظهارات خود در مجلس شورای اسلامی دقت به خرج می دهد تا مبادا این مرده های سیاسی از این سخنان استفاده کرده و گمان کنند وزیر کشور وقت به آنان و رایشان نیازی دارد .

بر بال های تاریخ می نشینیم و صفحات کتاب قطور زندگی این ملت در ۳۵ سال گذشته را به سرعت مرور می کنیم ...به فتنه ۷۸ می رسیم ...هر چند بسیاری بر این گمان بودند و هستند که روحانیون مبارز و از جمله موسوی خوئینی ها و دیگر گروه های اصلاح طلب نقش اساسی در این فتنه داشتند ولی ناطق نوری استدلال دیگری دارد و می گوید باید با ملی مذهبی ها برخورد شود.

ناطق نوری در بیان خاطرات خود از فتنه ۷۸ می گوید : من اصل جریان را هم عادی نمی‌دیدم.زیرا توقیف یک روزنامه نمی‌توانست این قدر موج‌آفرینی کند...در همان روزها قبل از آن که حتی کسی دستگیر و بازجویی شود، یا مثل الان یک خرده شفاف شود، گفتم که ماجرا زیر سر نیروهای به اصطلاح ملی- مذهبی است. اینها رهبری می‌کنند و به نظر من قوه قضاییه اگر بخواهد این غائله را ختم کند، باید سران اینها را دستگیر نماید.

وزیر کشور اسبق در تحلیل جایگاه عناصر میدانی فتنه می گوید : همیشه وقتی که یک جایی شورش و جار و جنجال می‌شود،مثل مشهد، اسلام شهر، اکبرآباد، قزوین و از این قبیل آنهایی که در متن صحنه هستند و آتش می‌زنند، غارت می‌کنند و شیشه می‌شکنند، سیاسی نیستند؛ اینها یک مشت آدم‌های عقده‌ای و اراذل و اوباش هستند که در شلوغی می‌ریزند و آتش می‌زنند که چیزی گیر بیاورند، اما آنهایی که پشت پرده و صحنه را هدایت می‌کنند، آنها سیاسی هستند.

وی به دیدار مسئولان امنیتی و اجرایی کشور با رهبر معظم انقلاب در اوج فتنه ۷۸ اشاره و به گزارش غلط وزیرکشور وقت به آقا پرداخته و می گوید : به آقا گفتم بنده اعتقاد دارم نهضت آزادی و این نیروها در پشت پرده‌ی این جریان هستند و اگر ما بخواهیم این آشوب و شورش را بخوابانیم به نظر من باید سران اینها را دستگیر کرده، عده‌ای که در صحنه آشوب کردند را هم بسرعت محاکمه کنیم. حتی اگر لازم باشد- دیدیم که اینها به هرحال بحران ایجاد کردند را هم بسرعت محاکمه کنیم و حتی اگر لازم باشد-‌آن‌ها را به سینه‌ی دیوار بگذاریم. اگر قصد براندازی نظام را دارند و با اسلام محارب هستند، با آنها برخورد شود.

در این جریان نیز مشاهده می شود ناطق نوری نهضتی ها را عامل اصلی فتنه ۷۸ می داند و معتقد است باید آنان را دستگیر و محاکمه و در صورت لزوم اعدام کرد ...

با گزاره هایی که به آن ها اشاره شد به این سوال می رسیم که به راستی چه روی داده است که ناطق نوری امروز به بازرگان و نهضت آزادی رسیده و از سوی نشریه اصلاح طلب آسمان شیخ اصولگرایان معتدل لقب گرفته است ؟!

ناطق نوری که در سخنان خود و در صحن علنی مجلس مواظب بود تا نهضت آزادی سوء استفاده نکند و این گمان ایجاد نشود که انقلاب به ملی مذهبی ها نیاز دارد امروز چگونه از دیانت و کیاست نهضتی ها و بخصوص بازرگان سخن می گوید؟!

از یادها نرفته که امام خمینی در نامه ای این گونه سطح دیانت و اعتقادات نهضتی ها را توصیف می کنند که « به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرنها سر بلند نمی‌کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند، و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تاویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروه‌کهای دیگر حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.»

سخن بسیار است ولی امیدواریم استنباط ما از سخنان و کنش های سیاسی ناطق نوری در ماه های گذشته و نقشه هایی که گرگ های اصلاح طلب برای آبروی او کشیده اند درست نباشد . نگاهی به مصاحبه ناطق نوری و مقدمه قوچانی بر آن نشان می دهد که اصلاح طلبان تنها از او به عنوان پلی برای رسیدن به مقصود استفاده خواهند کرد آنجا که می نویسد »ناطق نوری البته به جد معتقد است که باید اتاق فکر نظام را تقویت کرد و قرار نیست افرادی که در ادواری رئیس جمهور رئیس مجلس و یا دیگر مدیران ارشد اجرایی بوده اند همواره در همان مقام یا مقامات مشابه بمانند ...»

این خود حد سیاست ورزی و کنش های ناطق نوری را نشان می دهد ...اصلاح طلبان تا جایی به او احتیاج دارند و وقتی به مقصود رسیدند ناطق را پیاده و خود ادامه خواهند داد ...

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 0 3

  • ۱۳۹۲-۱۱-۲۹ ۰۹:۵۸دوستی 0 2

    بنام خدا  باسلام   انسانها اگر در زندگی نگاه تعلق به خاطر دنیا وزرق وبرق ان رابه کنار گذارندو نیم نگاهی به تقوی داشته باشند به این دوگانگی ها نمی رسند. ممنون
                                
  • ۱۳۹۲-۱۱-۳۰ ۰۹:۵۹حبیبی 0 1

     بنام خدا        سلام      باارزش ترین فرد در نزد خداوند متعال  باتقوی ترین انهاست  وتقوی یعنی  پرهیز از داشتن  ماشین و خانه وتجمل و...  بیش از زندگی متعارف مردم که محبوبیت ساده زیستی در قلوب مردم که جه ها نمی کند وبرعکس ان هم صادق است . متشکر
                                
  • ۱۳۹۲-۱۱-۳۰ ۱۰:۵۲صادق 0 1

    بنام خدا        خدا کند  که جابجایی قدرت نوع کلام وسخن ورفتار وعملکرد انسان را جابجا نکند. متشکر
                                

نظر شما