شناسهٔ خبر: 53554 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از خاطرات هاشمی

آیت الله هاشمی : حمایت از شورای نگهبان باعث ناراحتی افراطی ها می شود

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز 25 اردیبهشت ماه سال 1363 به بیانیه امام در حمایت از شورای نگهبان اشاره کرده و می نویسد : حمایت امام از این شورا باعث ناراحتی تندروها می شود.

به گزارش نماینده در خاطرات ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳ هاشمی آمده است : امام‌ بیانیه‌ای‌ در حمایت‌ از شورای‌ نگهبان‌ درمقابل‌ حملاتی‌ که‌ به‌ آنها در انتخابات‌ ـ با ادعای‌ خطی‌ برخورد کردن‌ ـ آغاز شده‌ بود، داده‌اند؛باعث‌ ناراحتی‌ تندروها خواهد شد.

اما در پیام حضرت روح الله که در روز ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳ صادر شده و خطاب آن به ملت ایران بود چه آمده است؟

امام خمینی در این پیام به نکاتی چند اشاره می کنند :

۱- چنانچه مشاهده می‌شود پس ازانتخابات مرحله اول از دوره دوم مجلس شورای اسلامی، افرادی که نظریه شورای محترم نگهبان در ابطال یا تأیید بعضی حوزه‌ها موافق میل‌شان نبوده است دست به شایعه افکنی زده و اعضای محترم شورای نگهبان - ایدهم الله تعالی - را که حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند، تضعیف و یا خدای ناکرده توهین می‌نمایند و به پخش اعلامیه و خطابه در مطبوعات و محافل دست زده‌اند غافل از آنکه پیامد چنین اعمال و جوسازی‌ها آن هم در دوره دوم مجلس و نگذشتن سالی چند از انقلاب چه خواهد بود. امید است چنین اعمال، بی توجه به نتایج ناروا و اسف بار آن باشد.

۲-معلوم نیست در صدر مشروطیت در دوره اول بافقهای ناظر به قوانین این نحو عمل شده باشد. در آن زمان به تدریج فقها را از مجلس بیرون راندند و به سر این ملت آن آوردند که دیدیم.

۳-من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید. لازم است همه به‌طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هر چند مخالف نظر و سلیقه شخصی‌مان باشد احترام بگذاریم و به این جمهوری نوپا که مورد هجوم قدرت‌ها و ابرقدرت‌هاست وفادار باشیم. رک صحیفه امام ، جلد ۱۸ ، صفحه ۴۳۱

با توجه به خاطره هاشمی و پیام امام خمینی که ناظر به همه دوره های تاریخ انقلاب می باشد آن چه انتظار می رود توجه به جایگاه رفیع شورای نگهبان و احترام به تصمیمات و نظرات این شورا از سوی هاشمی و طرفدارانش می باشد ضرورتی که احساس می شود ایشان به آن اهتمام نداشته و گاه و بیگاه به بهانه عدم تائید صلاحیت در انتخابات سال گذشته به شورای نگهبان هتک و اهانت می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما