شناسهٔ خبر: 51381 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از خاطرات هاشمی ؛

سخنان مشکوک فرماندهی که اعدام شد به هاشمی !

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز 2 اردیبهشت سال 1360 به دیدار خود با دریادار افضلی فرمانده وقت نیروی دریایی که بعدها به جرم جاسوسی دستگیر و اعدام شد اشاره کرده و سخنان مشکوک او را نقل می کند.

به گزارش نماینده در خاطرات روز ۲ اردیبهشت ۱۳۶۰ هاشمی می خوانیم : تیمسار افضلی‌  فرمانده‌ نیروی‌ دریایی‌ تلفن‌ کرد که‌ کار فوری‌ دارد. آمد ولی‌ کار مهمی‌ نداشت‌. اطلاع‌ داد که‌ مؤسسه‌ فیات‌ ایتالیا مایل‌ است‌ که‌ ایران ‌ناسیونال‌ را ـ که‌ از انگلستان‌ تغذیه‌ می‌شود ـ از نظر بعضی‌ نیازهای‌ فنی‌ و قطعات‌، با فیات‌ تغذیه‌کند و همچنین‌ کارخانه‌ تراکتورسازی‌ تبریز را؛ قرار شد با مسئولان‌ صنایع‌ صحبت‌ کند.
از قصد و تمایل‌ فرماندهان‌ به‌ حذف‌ اداره‌ سیاسی‌ ایدئولوژیک‌ ارتش‌ صحبت‌ می‌کرد واینکه‌ حکم‌ اخیر امام‌، مبنی‌ بر انتصاب‌ آقای‌ صفائی‌ به‌ ریاست‌ این‌ اداره‌، این‌ توطئه‌ را خنثی ‌کرده‌، و صحبت‌ از تجدید سازمان‌ ارتش‌ می‌کرد و اهداف‌ انحرافی‌ فرماندهان‌ موجود، منجمله‌آقای‌ بنی‌ صدر در تضعیف‌ عامل‌ ایمان‌. مدعی‌ بود که‌ باید سپاه‌ را مبنای‌ ارتش‌ قرار داد و ارتش ‌را رفته‌ رفته‌ در سپاه‌ منحل‌ کرد. شاید می‌خواست‌ مرا بیازماید. گفتم‌ که‌ در خود ارتش‌،نیروهای‌ سالم‌ و مجرب‌  و مسلمان‌  و قابل‌ تربیت‌ فراوان‌ است‌.

نظر شما