شناسهٔ خبر: 55418 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از خاطرات حجت الاسلام ناطق نوری

انتقاد شدید ناطق نوری از حرمت شکنی «روحانیون مبارز»

ناطق نوری حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در خاطرات خود به حرمت شکنی اعضای تشکل تازه تاسیس مجمع روحانیون مبارز اشاره کرده و مشی این تشکل را به شدت مورد انتقاد قرار می دهد.

به گزارش نماینده در خاطرات حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری می خوانیم : پس از اینکه انشعاب مجمع روحانیون را حضرت امام تایید کردند، در آستانه انتخابات مجلس سوم آن حضرت بحث اسلام آمریکایی و اسلام ناب را مطرح کردند و فرمودند به کسانی که اسلامشان آمریکایی است، رای ندهید؛ آقایان چون کارهای ژورنالیستی و تبلیغاتی را بهتر از ما بلد هستند اینگونه جا انداختند که جامعه ی روحانیت و جامعه ی مدرسین ضد امام هستند و اسلام آنها نیز آمریکای است. از این جهت فشارهای زیادی متوجه دوستان جامعه ی روحانیت و جامعه ی مدرسین شد، تا اینکه حضرت آیت الله مهدوی خدمت امام رسیدند و به حضرت امام گفتند که «بعد از یک عمری شاگردی شما و پیروی از شما تازه فهمیدیم که اسلام ما آمریکایی است.» حضرت امام از ایشان دلجویی کرده و جمله ای به آیت الله مهدوی فرمودند با این مضمون که «من به شما ارادت داشتم و دارم و خواهم داشت.» یعنی در آینده هم این ارادت را به شما خواهم داشت و با این جمله حضرت امام آقای مهدوی را دلداری داده و گفتند که این حرف هایی که می زنند بی ربط است.

امام، جامعه ی روحانیت را قبول داشتند و مجمع را هم تایید فرمودند؛ اما تبلیغ شد که مصداق اسلام آمریکایی، جامعه ی روحانیت است و این تبلیغات روی اذهان جمعی از متدینین و بچه های بسیجی و رزمندگان تاثیر گذاشت، به گونه ای که در انتخابات مجلس سوم تحت تاثیر همین فضا قریب به اتفاق کاندیدای جامعه ی روحانیت رای نیاوردند. من هم برای آن که سوابق مبارزاتی داشتم و مردم تهران مرا خوب می شناختند رای آورم مثل انتخابات مجلس اول که مرحوم رجایی نفر دوازدهم شده بود، من نفر سیزدهم و آقای هاشمی نفر چهاردهم شدند. در تهران من را به اعتبار منابر و هیئت ها می شناختند و به عنوان جامعه ی روحانیت به من رای نمی دادند. دلیلش هم این است که آقای انواری که 12 سال سابقه مبارزاتی در زندان های رژیم پهلوی داشت و نیز آقایان موحدی کرمانی و شبستری در مجلس سومرای نیاوردند. آقایان عمید زنجانی و حسن روحانی هم از لیست مشترک رای آوردند.

علیه ما خیلی تبلیغات سوء شده بود و برچسب اسلام آمریکایی و سرمایه داری و طرف دار سرمایه دار به جامعه روحانیت چسبانده شد، تحت همین فضای مسموم بود که آقای یزدی را در مهدیه تهران از منبر پایین آوردند و اجازه سخنرانی ندادند؛ نیز سخنرانی بنده را در دانشگاه تهران تعطیل کردند.

در فرصتی دیگر، حضرت امام به طلاب جوان فرمودند که «اگر طلاب جذب جامعه مدرسین نشوند و از جامعه مدرسین جدا شوند، دچار اسلام آمریکایی می شوند و با یک لطافتی حضرت امام جامعه ی روحانیت و مدرسین را از اتهام اسلام آمریکایی تبرئه نمودند.»

جناح اکثریت مجلس سوم، علیه دولت آقای هاشمی خیلی کار می کرد، وقتی تبلیغات مجلس چهارم شروع شد، مقام معظم رهبری فرمودند: «به کسانی که علیه دولت فتنه گری می کنند رای ندهید.» در مجلس سوم مردم پیام اسلام آمریکایی را علیه ما گرفتند، ولی در مجلس چهارم برعکس، آن موقع پیام فتنه گری را علیه جناح مقابل گرفتند؛ لذا هیچ کدام از جناح مقابل رای نیاوردند.

برچسب‌ها:

نظر شما