شناسهٔ خبر: 61020 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده گزارش می دهد

آیا مجمع عمومی خانه احزاب شکل می گیرد؟

احزاب "اینکه آیا کمیته اجرایی با همین ترکیب که اکثریت آن را اصلاح طلبان و نزدیکان دولت تشکیل می دهند، می تواند نقش تاثیرگذاری را در احیای خانه احزاب داشته باشد سوالی است که اصولگرایان با انتقاد از این نحوه ترکیب، به آن پاسخ دادند".

به گزارش نماینده، نحوه فعالیت مجدد خانه احزاب با روی کار آمدن دولت یازدهم باردیگر در فضای سیاسی کشور مطرح شد و پس از دو نشست احزاب با وزیر کشور در میدان فاطمی، کمیته اجرایی احیای خانه احزاب اعلام موجودیت کرد تا وظیفه فراخوان برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب در دوره جدید را برعهده گیرد. اما با گذشت پنج ماه از تشکیل کمیته اجرایی نه تنها زمان برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب مشخص نشده بلکه جلسات داخلی این کمیته که برخی از کنشگران سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب به آن انتقاد دارند به تعویق افتاده است.

در همین راستا محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار با بیان اینکه کمیته اجرایی خانه احزاب خط مشی خانه احزاب گذشته را پیگیری می کند، به نماینده، گفت: از این رو اگر خانه احزاب احیا شود سرنوشتی چون سالیان گذشته خود را خواهد داشت و ما به آن رویه انتقاد داشته و داریم.

البته پیش از این امرالله شیخیانی و یدالله طاهرنژاد از اعضای کمیته اجرایی خانه احزاب در گفتگو با رسانه ها با بیان اینکه برای برگزاری مجمع عمومی از تمامی سلایق سیاسی دعوت شده است از تشکیل این مجمع تا بهار سال جاری خبر داده بودند اما هنوز هیچ خبر جدیدی از نحوه تشکیل مجمع عمومی از سوی این کمیته که پس از دومین نشست وزیر کشور با احزاب تشکیل شد خبری مخابره نشده است. ضمن اینکه تعدادی از فعالان سیاسی اصولگرا این اظهارات اعضای کمیته اجرایی را رد کرده  و گفته بودند "هیچ درخواستی برای حضور در مجمع عمومی خانه احزاب به ما ارائه نشده و نمی دانیم کمیته اجرایی را چه کسانی تشکیل داده اند!؟ ".

در همین راستا جمعیت ایثارگران و جامعه اسلامی مهندسین به عنوان تشکل های شاخص اصولگرا  از عدم دعوت کمیته اجرایی از آنها برای برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب خبر داده بودند و حزب موتلفه اسلامی هم اعلام کرده بود نسبت به ساختار این کمیته انتقاد دارد و فراخوان آنان را جهت تشکیل مجمع عمومی در دوره جدید امضاء نمی کند.

خانه احزاب در دولت اصلاحات فعالیت خود را با ریاست موسوی تبریزی آغاز کرد و  اسدالله بادامچیان عضو اسبق خانه احزاب در این رابطه گفته بود: بنده در دور اول پیشنهاد کردم که در بین ما یک روحانی است، در حالی که شخصا مشی و خط او را قبول نداشتم ولی گفتم او را رئیس بگذاریم اما دور دوم همه احزاب دیدند که اصولگرایان کار کردند از این رو خانه احزاب دربست در اختیار ما شد اما در دور سوم آنها(اصلاح طلبان) تقلب کردند و بنده هم زیر بار تقلب نرفتم.

مجوز پروانه خانه احزاب در سال ۸۳ به پایان رسید و بعد از پایان یافتن مجوز خانه احزاب تلاشی از سوی اعضای این خانه برای بازگشایی دوباره آن صورت نگرفت و چراغ صنف احزاب خاموش شد تا اینکه پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات و استقرار دولت تدبیر و امید دو جلسه از سوی وزیر کشور در میدان فاطمی برگزار شد و رحمانی فضلی در یکی از این جلسات عدم پیگیری اعضای خانه احزاب را دلیل عدم تمدید پروانه این تشکل خواند و گفته بود "به هر حال مجوز خانه احزاب از سال ۸۳ تمدید نشده است و وزارت کشور در این خصوص تقصیری نداشته‌، وی همچنین به انتقاد از فعالیت احزاب پیرامون عدم مجوز خانه پرداخت و یادآور شد که واقعیت این است که خود دوستان پیگیری جدی نکردند.

«خود احزاب دور هم جمع شوند و در خصوص مواردی همچون احیای خانه احزاب صحبت و تلاش کنند که این اتفاق بیفتد.» این مطلب، توصیه دیگر مرد اول میدان فاطمی به احزاب و تشکل های سیاسی بود اما با این حال پس از دو نشست احزاب با وزیر کشور و تشکیل کمیته اجرایی احیای خانه احزاب، نهاد صنفی احزاب شکل نگرفت و تاکنون کمیته اجرایی هم جلسه ثابتی را جهت نتیجه نهایی برگزار نکرده است.

آنچه مسلم است اینکه خانه احزاب در دوره گذشته با ایجاد حاشیه و سیاسی کاری نتوانست خروجی مثبتی را ارائه دهد از این رو برای تشکیل مجمع عمومی خانه احزاب باید به دور از نگاه های سیاسی و جناحی با نگاه صنفی به دنبال احیا و برگزاری مجمع عمومی آن بود.

اینکه آیا کمیته اجرایی می تواند با همین ترکیب که اکثریت آن را اصلاح طلبان و نزدیکان دولت تشکیل می دهند نقش تاثیرگذاری را در احیای خانه احزاب داشته باشد سوالی است که اصولگرایان و تعدادی از اصلاح طلبان با انتقاد از نحوه ترکیب آن به این سوال پاسخ دادند، از این رو می توان اذعان داشت استمرار ترکیب خانه احزاب گذشته کلید راهگشایی برای دوره جدید نهاد صنفی، تشکیلاتی احزاب نیست و باید تمامی احزاب پروانه دار و فعال در عرصه سیاسی کشور در مجمع عمومی و فعالیت خانه احزاب سهیم باشند.

نظر شما