شناسهٔ خبر: 63503 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

عضو حزب کارگزاران: اصولگرایان قابل احترام هستند

کارگزاران عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: در جریان اصولگرا افرادی هستند که بسیار معقولند و گرچه ممکن است با اصلاح‌طلبان اختلاف نظر داشته باشند اما قابل احترامند.

به گزارش نماینده جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه "فعالیت سیاسی، یک رفتار فرهنگی و فکری است و برای فعالیت سیاسی نمی‌توان عنوانی چون بازنشستگی سیاسی را به کار برد"، اظهار کرد:‌ فعالیت سیاسی یک رفتار فکری و اندیشه‌ای است و یک کار یدی نیست که بتوان در مورد آن از لفظ بازنشستگی استفاده کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: البته در برخی مواقع ممکن است فرد به فعالیت سیاسی در عرصه اجرا بازنگردد. در این مورد می‌توان گفت فرد خود را بازنشسته کرده است، ولی در مقام فعالیت سیاسی چون این موضوع به فکر و اندیشه بازمی‌گردد، این موضوع معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه "اندیشه سیاسی در فرآیند زمان به دلیل کسب تجربه و آشنایی با اندیشه‌های نو با تجارب درآمیخته می‌شود و می‌تواند در داخل و خارج از کشور تأثیرگذار باشد"، اظهار کرد: در حوزه توسعه سیاسی و اجتماعی در کشور ما دیدگاه‌های شخصیت‌های چون شهید مطهری، بهشتی، آقای خاتمی و امثال آن‌ها که در واقع یک مانیفست سیاسی را مطرح کرده‌اند، کهنه‌شدنی نیست و این اندیشه‌ها همچنان نو و تازه است.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی در ادامه با اشاره به وجود کار فکری در امر سیاست، گفت:‌ کسانی که دارای اندیشه سیاسی هستند، می‌توانند تا آخرین لحظات زندگی خود در تربیت و پرورش نخبگان سیاسی و هدایت آن‌ها مؤثر باشند.

خانجانی با تاکید بر اینکه "بازنشستگی سیاسی در عرصه اجراست و این نیز به معنای دور شدن از رفتارهای سیاسی و فرهنگی نیست"، تصریح کرد:‌ مشارکت و فعالیت‌های سیاسی مستلزم حضور در اجرا نیست.

وی با بیان اینکه "افرادی مانند خاتمی، ناطق نوری و هاشمی در جریان سیاسی خود فربه هستند و به دلیل میانه‌رو بودن و متعادل بودن در فرآیندهای مختلف سیاسی تأثیرگذار هستند"، خاطرنشان کرد: اگر این افراد نمی‌خواهند یا نمی‌توانند در عرصه اجرا حضور داشته باشند، به این معنا نیست که افرادی که به آن‌ها نزدیک هستند و از آن‌ها متأثرند در عرصه قدرت نباشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر آقای خاتمی کاندیدا نمی‌شود به این معنا نیست که جریان نزدیک به وی نیز در این عرصه نباشد. این افراد با توجه به تجارب سیاسی خود جریانات نزدیک به خود را هدایت می‌کنند و از حضور جریان‌های سیاسی افراط‌گونه که رفتاری داعش‌گونه دارند جلوگیری می‌شود.

وی افزود: در جریان اصولگرا افرادی هستند که بسیار معقولند و گرچه ممکن است با اصلاح‌طلبان اختلاف نظر داشته باشند اما قابل احترامند، به توسعه و آینده کشور پایبندند و مناسب است که آن‌ها در عرصه سیاسی کشور حضور پیدا کنند تا افرادی که نظرات افراطی و پرخاشگرانه دارند و تلاش می‌کنند جریان فکری جامعه را به هم بزنند. باید چهره‌های منطقی و معقول حول محوریت نظام در عرصه حضور داشته باشند؛ گرچه ممکن است دارای دیدگاه‌های متفاوتی باشند.

خانجانی در پایان گفت: در شرایطی که جریانات افراطی سایه هولناک خود را بر جامعه می‌تابانند و نفرت را در جامعه پخش می‌کند، هرچه بتوانیم نور امید در دل انسان‌ها و مردم ایران بتابانیم، هم به پیشرفت آرمان‌ها کمک کرده‌ایم و هم در راستای توسعه و حفظ منافع ملی کوشیده‌ایم و مناسب است که در این عرصه از نمایندگان طبقات اجتماعی که اهداف توسعه‌ای و منافع ملی را مدنظر قرار می‌دهند استفاده کنیم و در اینصورت نیاز به برخوردهای تزاحمی نیست؛ چراکه این افراد ممکن است به یکدیگر نقدهای تندی داشته باشند ولی هیچ‌گاه درصدد حذف هم برنمی‌آیند.