شناسهٔ خبر: 75482 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

دبیر هیات علمی هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد:

جلال آل احمد مصداق عمل صالح بود/ اهميت به تعمق در محتوا و توجه به ساختار آثار

مهدوی راد/1 محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر هیات علمی هفتمین دوره ادبی جایزه جلال آل احمد در آیین اختتامیه این جایزه با بیان این‌که جایزه جلال قابل انتقاد است گفت: جلال نه فقط در سال‌های پایانی عمرش، بلکه همیشه مصداق عمل‌صالح بود.

به گزارش نماینده به نقل از ایبنا، آیین اختتامیه هفتمین دوره ادبی جایزه جلال آل احمد دقایقی پیش با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون این وزارتخانه و جمعي از نويسندگان و اهل فرهنگ در تالار وحدت برگزار شد.
 
تعمق در نگریستن به محتوا و توجه به ساختار محتوا

محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر هیات علمی این دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد در این مراسم اظهار کرد: آن روزی که دکتر صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد به بنده گفتند باید این سمت را بپذیرم، من پذیرفتم و به اعتماد دوست عزیزم جناب آقای دکتر جنتی، وزیر ارشاد خاضع و فروتن شدم و قبول کردم. در نخستین جلسه هیات علمی به نویسندگان و استادان عزیز عرض کردم که در روند کار این جایزه هیچ‌گونه دخالت محتوایی و تحمیل عقیده نخواهم داشت؛ از شما هم دو چیز می‌خواهم نخست تعمق و دقت در نگریستن به محتوا و دوم توجه به ساختار محتوا. چرا که انقلاب اسلامی نیز انقلاب تعمق در نگریستن، خداجویی و مردم‌گرایی است.
 
وی ادامه داد: براساس تحلیل و تحقیق تفسیری که انجام دادم بر این باورم که عمل صالح دو ویژگی دارد؛ نخست این‌که باید برای خدا باشد و دوم این‌که باید مهم ترین، حساس‌ترین و فوری‌ترین موضوع را در بر داشته باشد.
 
دبیر هیات علمی هفتمین دوره جایزه ادبي جلال آل احمد افزود: جلال نه تنها در سال‌های پایانی عمرش، بلکه همیشه مصداق عمل صالح بود. جلال نماد سعی و تلاش در کنار توکل بود.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: دکتر شریعتی در جاهای مختلف همواره درباره جلال آل احمد اظهار نظر کرده که نمونه آن چنین است: «جلال در اوج خواستن و قله پذیرفتن، به کسانی که او را یک‌ گونه دیگر می‌خواستند پُشت کرد و چیزی شد که خودش می‌‌خواست. او به فطرت پاکش برگشت و به سراغ ایمان، مذهب و خواست مردم آمد و آن‌چه را به اقتضای زمانش بود، نوشت.»
 
وی ادامه داد: اکنون که به یاد او جایزه می‌دهیم، امیدواریم چشمانمان را بشوییم و گونه دیگر ببینیم، چرا که انقلاب اسلامی، انقلاب تعمق است و به همه، حرمت قائل است.
 
اعتماد جریان‌های ادبی قانونی، به جایزه جلال آل احمد

مهدی قزلی، دبیر اجرایی هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد  هم از سخنرانان این مراسم بود. وی عنوان کرد: این جایزه ضمن گرامیداشت نام و خاطره جلال آل احمد، نویسندگانی را که نه مقلدان جلال بلکه مانند او ،بی‌مقلدان را ارج می‌نهد.
 
وی ادامه داد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در طول این مدت توانست هیات علمی این جایزه را تشکیل دهد تا ماجرا را آغاز و اکنون به پایان رساند. این بنیاد از تمام تشکل‌های ادبی تقاضا کرد آثار فاخر خود را به دبیرخانه ارسال کنند. بنیاد سعی کرده با این تشکل‌ها در این مدت تعامل داشته باشد؛ امیدوارم این جایزه به یک رخداد ادبی همه‌گیر تبدیل شود.
 
قزلی عنوان کرد: ما در بنیاد از تمام سليقه‌هاي ادبی دعوت کردیم تا در این جایزه مشارکت داشته باشند. هدف این است که جریان‌های ادبی قانونی، به جایزه جلال آل احمد اعتماد کنند یا دست کم آن را جدی بگیرند. خوشحالیم در این جایزه هیچ سفارشی و حرف درگوشی نبود.
 
دبیر اجرایی هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد اظهار کرد: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۴ روز پیش و وزیر ارشاد از دیروز از نتایج این دوره از جایزه جلال آل احمد مطلع شدند. از حمایت وزیر ارشاد، معاون فرهنگی ارشاد و شهرداری تهران در برگزاری این جایزه تشکر می‌کنم.
 
وی اظهار کرد: امروز نزدیک به ۴۰ سال از انقلاب اسلامی که جلال آل احمد به بنیانگذارش اعتماد و امید داشت و افتخار می‌کرد، می‌گذرد. ما نیز به نویسندگان ایرانی امیدواریم که همچون جلال به هیچ محفلی وابسته نباشند، بلکه وابسته به مدرسه‌ای باشند که توده‌اش مردم هستند.
 
جایزه جلال آل احمد و احیای هویت دینی، انقلابی و ملی

در بخش دیگر این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران سخنرانی  و اظهار كرد: کوشش دست‌اندرکاران برگزاری جایزه جلال آل احمد را در زنده‌تر کردن جریان ادبی معتقد و متعهد که صداقت و صراحتش را مدیون جلال است، ارج می‌نهیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی بیان کرد: جلال در روزگاری که دم زدن از اسلام سکه رایج نشده بود با نقد آن‌چه غربزدگی نامید، بازگشت به هویت ایرانی را راه آگاه شدن مردم می‌دانست. در این راستا مدیریت شهری جایگاه جلال در ادبیات را جایگاه قابل اعتنا می‌داند و امروز افتخار خود می‌داند که از این جایزه پشتیبانی کند.
 
معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران با بیان این‌که جلال با مقالات خود فهمانید که راه را در تجربه‌های وطنی جست‌وجو می‌کند افزود: درست است که جلال سری نترس و زبانی نقاد داشت، اما امید داریم روح جلال از برگزاری این جایزه آرام باشد. امیدواریم این هماهنگی و همکاری شهرداری تهران در ادبیات داستانی بومی آن مرحوم نیز موثر واقع شود.
 
وی تاکید کرد: امیدواریم از جنس جوایز جلال آل احمد در جامعه ما رو به تزاید باشد؛ جلالی که به گفته سیمین دانشور برای رهایی از ظلم به امام و دین پناه برد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی افزود: در اهداف شهرداری تهران در دوره جدید، تعریف شده است که باید به احیای هویت دینی، انقلابی و ملی بپردازد؛ جایزه جلال آل احمد از جمله جوایزی است که به این احیا می‌تواند کمک کند. همچنین شهرداری تهران این افتخار را دارد كه در تجهیز کتابخانه‌های محله‌ها تلاش و نخبگان کتاب را معرفی کند.

آیین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد امروز (۳ آذرماه) با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

نظر شما