شناسهٔ خبر: 75484 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حجت الاسلام زائری:

برخی از فرآیندها در جایزه جلال نیاز به بازنگری دارد/ تکذیب تغییر نتایج بخش رمان

زائری محمدرضا زائری عضو هیئت علمی هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد معتقد است برخی از شیوه‌های اجرا و نیز مصوبات محتوایی این جایزه ادبی باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

به گزارش نماینده حجت‌الاسلام محمدرضا زائری عضو هیئت علمی هفتمین جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همیشه در یک جایزه فرهنگی اعم از فیلم و یا یا آثار هنری این امکان که برگزیدگان نهایی مورد تایید همه باشند وجود نداشته است گفت: به طور طبیعی افراد مختلفی که در پروسه داوری و یا حضور در چنین جشنواره‌هایی وجود ندارند چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند. به باور من راضی نگاه داشتن همه طیف‌ها بر این اساس تقریبا غیرممکن است.

وی ادامه داد: هدف ما در هیئت علمی این دوره حفظ اهداف مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای این جایزه به ویژه ارتقاء ادبیات ملی- دینی و یا لااقل نزدیک شدن به چنین معبارهایی بوده است.

زائری ادامه داد: این موضوع ایده‌آل ماست و البته برای رسیدن به آن باید به قضاوت در میان آثاری می‌پرداختیم که در سال گذشته و با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده‌اند. من بر این اساس به این باور هستم که جایزه جلال باید مشروعیت بالایی داشته باشد تا بتواند اثرگذار باشد و این مشورعیت زمانی محقق می‌شود که مقبول، معتبر و مورد اعتنای جریانات فرهنگی باشد.

با سختگیری‌های زیاد نمی‌توان داور انتخاب کرد

عضو هیئت علمی جایزه ادبی جلال آل احمد در عین حال تصریح کرد: برخی جزئیات در مرحله اجرای این جایزه هست که می‌تواند مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. این موارد هم در حوزه تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هم در حوزه تصمیم ستاد اجرایی. مثلا اینکه اعضاء هیئت علمی می‌توانند آثارشان را در پروسه داوری قرار بدهند یا نه و یا این افراد می‌توانند داور جایزه نیز باشند یا نه. این موضوعات به نظرم باید مورد بازنگری قرار بگیرد. اما به این هم باید توجه کرد که با سختگیری‌های زیاد نمی‌شود انتظار داشت که بتوان داور انتخاب کرد.

به گفته زائری حضور اعضاء هیئت علمی این جایزه در نشست‌های داوری هم موردی بود که برخی از داوران به آن انتقاد داشتند و باید مورد بررسی قرار بگیرد. وی می‌افزاید: به نظرم در صورتی که دبیرخانه این جایزه به صورت دائمی برپا باشد می‌توان به این مسائل به صورتی دقیق و جدی توجه و برایشان تصمیم ‌گیری کرد.

زائری افزود: ما در این دوره از جایزه جلال سعی کردیم فراگیر عمل کنیم و برخی حواشی که فراگیری و مشروعیت این جایزه در سال‌های قبل را از آن دور می‌کرد کنار بگذاریم.

اصرار داشتیم در رای نهایی داوران تردیدی نباشد

وی در همین راستا گفت: امسال بنای هیئت علمی این بود که در داوری‌ها حساسیت داشته باشد و البته به رای داوران احترام بگذارد. ما به طور کامل در جریان رای داوران بودیم و اصرار داشتیم که روی رای نهایی آنها ان قلت و تردیدی نباشد. داوران نیز همه با دقت انتخاب شده و نظر همه این بود که با نظر آنها به احترام برخورد شود.

زائری در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد شایعه تغییر در آراء داوران بخش رمان در روزهای پایانی منتهی به اختتامیه گفت: من از نزدیک در جریان داوری بخش رمان بوده‌ام و خودم نیز در جلسات آن شرکت داشتم. و به هیچ وجه این چنین اتفاقی در آن رخ نداده است.

وی تأکید کرد: نظر داوران این بود که در یک جمع‌بندی در نهایت یک رمان انتخاب نشود و دو اثر به صورت مشترک برگزیده شوند.

نظر شما