شناسهٔ خبر: 82140 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

از انکار عارف تا تائید کلودیا روت

دخالت در همه امور ایران از ارث زنان تا حمایت از اصلاح‌طلبان!

کلودیا روت/2

نماینده - دیدار عارف با نائب رئیس مجلس آلمان و مداخله این مقام آلمانی در امور داخلی کشورمان هرچند بر بسیاری از دلسوزان گران آمد ولی ظاهراً این دخالت‌ها تکانی در اصلاح‌طلبان به‌ویژه عارف که چهره معتدلی به‌ظاهر در میانه چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب دارد نداده است و این خود نشان از آن دارد که جوهره اصلاح‌طلبی با وطن‌پرستی و دوری از اجانب بیگانه است .

مصاحبه عارف با خبرگزاری فارس و از سوی دیگر مصاحبه نائب رئیس مجلس آلمان با رادیو فردا نکات عدیده‌ای به دست مخاطب می‌دهد از سویی عارف به‌صراحت مدعی است که مسئول آلمانی هیچ دخالتی در امور داخلی ایران نداشته است و از سوی دیگر نیز مقام آلمانی در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید در تمامی امور داخلی و خارجی ایران ریز و درشت مداخله کرده است!

هرچند عارف در مصاحبه خود سؤالات به وجود آمده را جزئی و حاشیه‌ای می‌خواند و بار گناه را از گردن خود برمی‌دارد ولی مقام آلمانی نظر دیگری دارد.

نکات مطرح در مصاحبه کلودیا روت بسیار تأسف‌بار است؛ در ادامه تیتر وار به این نکات اشاره می‌کنیم؛

- انگیزه این سفر این بود که به‌جای انزوای ایران و قطع گفت‌وگوها، با این کشور بر سر مسئولیت‌ها و وظایف ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای تبادل‌نظر کنیم.

- من از دریاچه ارومیه هم دیدن کردم و از نزدیک شاهد این فاجعه محیط زیستی شدم. با آقای (محمدرضا) عارف از چهره‌های اصلاح‌طلب هم در تهران دیدار و گفت‌وگو کردم. در تبریز هم با استاندار استان آذربایجان شرقی، شهردار و اعضای انجمن شهر تبریز دیدار داشتم. در تهران برای اولین بار با انجمن کلیمیان ایران و نماینده کلیمیان در مجلس در یک کنیسه دیدار داشتم.

- خیلی مایل بودم با آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی دیدار کنم و این خواست خودم را هم مطرح کردم. واکنش میزبانان من طبیعتاً چندان مثبت نبود. من ابراز تمایل کردم که با خانم نرگس محمدی ملاقاتی داشته باشم که عملی نشد.

- ما طبیعتاً بسیار مفصل درباره اوضاع در سوریه و نقش ایران در این کشور صحبت کردیم. من بسیار روشن مطرح کردم که بشار اسد به نظر من نه مدافع حقوق بشر و نه دموکرات است.

- ما درباره همه مسائل خارجی و داخلی ایران صحبت کردیم. درباره حقوق زنان و حق ارث آن‌ها به‌ویژه صحبت کردیم. درباره حقوق اقلیت‌ها و به‌ویژه بهایی‌ها که مذهبشان جرم تلقی می‌شود و زیر فشار قرار دارند هم‌صحبت کردیم.

- اگر بخواهیم به نیروهای اصلاح‌طلب کمک کنیم، مهم است که این دیدارها و بحث‌ها ادامه پیدا کنند.

چنان چه دیده می‌شود کلودیا روت در سفر به ایران با بسیاری از مقاماتی که ربطی به حوزه اختیارات و وظایف و مقام و رتبه وی نداشته‌اند ازجمله با استاندار آذربایجان شرقی، شهردار و اعضای انجمن شهر تبریز، انجمن کلیمیان تهران و نماینده کلیمیان در مجلس و ...دیدار کرده است و از سویی دیگر در دیدارهای خود با مقامات ایرانی و غیر مقامات ازجمله عارف به‌عنوان چهره اصلاح‌طلب در همه امور داخلی و خارجی ایران صحبت و تذکر داده است!

او حتی از حق ارث زنان نیز نگذشته و قواعد مذهبی را به چالش کشیده است و از سوی دیگر خواستار ملاقات با مجرمان امنیتی نیز شده است و درنهایت تأکید کرده است برای دفاع از اصلاح‌طلبان چنین رویه‌ای باید ادامه یابد!

اگر چنین خطای بزرگی در یک کشور غربی به‌عنوان نمونه آمریکا، انگلیس و یا خود آلمان روی می‌داد مقامی که چنین عزت و اعتبار کشورش را به ثمن بخس فروخته و پذیرای مداخلات گسترده طرف خارجی شده است استعفا می‌کرد تا ننگ نگاه تحقیرآمیز مردم و دیگر مسئولین کشورش را تحمل نکند.

مقام آلمانی به‌صراحت می‌گوید در تمامی امور داخلی و خارجی ایران مداخله کردم و عارف اظهار می‌دارد مداخله‌ای نبوده و تنها کلودیا روت نظر خود را اعلام کرده است و آیا اگر شخصیت‌های ایرانی نیز به آلمان سفر کنند این اجازه را می‌یابند که با مجرمان دیدار و در امور داخلی و خارجی آلمان اظهارنظر کنند؟!

به‌عنوان نمونه آیا جناب عارف می‌تواند به آلمان سفر کرده و در مورد ادعای هولوکاست با قربانیان احتمالی و یا خطاکاران محتمل دیدار و ادعای غرب درباره کشته شدن میلیون‌ها یهودی را به تحقیق بنشیند؟!

طبیعی است که چنین درخواستی عارف را به زندان رهنمون می‌سازد و آلمان با مسائل مرتبط با امنیت خود هرچند ساخته‌شده به‌غلط، شوخی و تعارف ندارد.

کوتاه سخن آنکه ای‌کاش شخصیت‌های سیاسی فارغ از نظرات و اندیشه‌های خود و اینکه به کدامین جریان سیاسی تعلق دارند اندکی تعصب به کشورشان و پرچمشان داشته باشند!

نظر شما