شناسهٔ خبر: 86924 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

گام نخست حزب ندای ایرانیان و مخالفت تندروهای اصلاح طلب

ندای ایرانیان سال ۹۴ برای شاگردان صادق خرازی سال سرنوشت سازی است چرا که آنها اولین حضور خود در انتخابات مجلس را پیش رو دارند، آیا ندای ایرانیان با اصلاح‌طلبان به ائتلاف خواهد رسید و یا ترجیح می‌دهد حضوری مستقل در صحنه انتخابات ایفا کند؟

گروه سیاسی نماینده، “ندای ایرانیان” یکی از تشکلهای صاحبنام در سال ۹۳ بود، تشکلی که از زمان راهاندازی خبرساز بود و تا برگزاری اولین کنگره رسمی و انتخاب دبیر کل خبرساز ماند.

نام “ندای ایرانیان” و سیدصادق خرازی در سال جاری بارها و بارها رسانهای شد، پیشازاین دیپلمات اصلاحطلب در گفتگو، یادداشت و سخنرانیهایش به واکاوی مهمترین مسائل سیاست خارجی میپرداخت اما این روزها اصحاب رسانه مواضع وی را تحت عنوان رئیس شورای مرکزی حزب اصلاحطلب ندای ایرانیان پوشش میدهند. حزبی که از همان ابتدا با واکنش و به عبارتی چراغقرمز تندروهای اصلاحطلب روبه رشد. ازاینرو صادق خرازی سال جاری به این هجمه و حملات پاسخ داد و درنهایت خطاب به افراطیون گفت: باید از خانواده اصلاحات بیرون بروید.

ندای ایرانیان از کجا آغاز کرد و به کجا خواهد رسید؟ چهرههای شاخص این تشکل چه کسانی هستند؟ و در سال ۹۳ چه نقشی در سپهر سیاست ایران ایفاء کرد؟

صادق خرازی سالها از سیاست دور بود و بعد از دوران سفارتش در فرانسه در دولت اصلاحات، بیشتر به تحلیل در حوزه سیاست خارجی و بینالملل روی آورد. برگزاری جلساتی در حوزه مسائل بینالملل و دعوت از کارشناسان مشهور از جناحهای مختلف سیاسی که اغلب در موسسه اطلاعات برگزار میشد، فعالیتهای مدون وی را تشکیل میداد. البته کمتر کسی آن زمان فکر میکرد که دوست صمیمی جواد ظریف و دیپلماتی که این روزها گرد بیماری از وی، شخصیتی نحیف ساخته، در حال طراحی حرکتی نو در بدنه اصلاحطلبی باشد.

اولین جلسه غیررسمی این تشکل همزمان با ماه رمضان برگزار شد و جمعی از چهرههای دوم خردادی در یک جلسه که بیشتر به گعده شباهت داشت، گرد هم آمدند. صادق خرازی هم در این مراسم شرکت کرد تا یکی از چهرههای سن و سالدار “نسل دوم اصلاحطلبان” باشد؛ همین حضور زمزمههای لیدری خرازی را تقویت کرد. اما آیا محور و پدر معنوی ندای ایرانیان، سید صادق خرازی است؟

سیدشهاب طباطبایی “معاون اجرایی دبیر کل ندای ایرانیان” محوریت صادق خرازی را رد کرد و به “نماینده” گفت: صادق خرازی محور ندا نیست بلکه یکی از اعضای هیئت مؤسس است، نظر آقای خرازی هم این است که فعالیت برای جوانان مهیا شود.

۲۵ مرداد ۹۳ یکی از اعضای شورای مرکزی “ندا” که نخواست نامی از او منتشر شود خبر راهاندازی این تشکل جدید در اردوگاه اصلاحطلبان را اعلام کرد.

خبر اعلام موجودیت: “برخی از جوانان اصلاحطلب که عمدتاً در حزب منحله مشارکت در سال ۸۸ فعال بودند اخیراً تشکل جدیدی را تحت عنوان “نـدا” مخفف “نسل دوم اصلاحطلبان” راهاندازی کردهاند و چهرههایی همچون صادق خرازی، سجاد سالک و رضا شریفی در هسته مرکزی تشکل مذکور هستند.

این فرد مطلع گفته بود: در حال حاضر “نـدا” مراحل اولیه ثبت خود را در وزارت کشور انجام داده است.

اول شهریور: نام “ندا” که برگرفته از نسل دوم اصلاحات بود با واکنش و اعتراض اصلاحطلبان تندرو روبه رشد به همین جهت بهروز شجاعی مسئول کمیته اطلاعرسانی تشکیلات “ندا” نسبت به این موضعگیریها پاسخ داد و با تأکید بر اینکه این تشکیلات در برخی موارد دارای تفاوت دیدگاه با حزب کارگزاران است گفته بود: تشکیلات ندا نه مشارکت، نه مجاهدین، نه اعتماد ملی و نه کارگزاران است. ندای ایرانیان، ندای ایرانیان است و نسخه دوم و پنهان هیچ حزبی نیست، هرچند که اعضای ندا دارای سابقه تشکیلاتی در احزابی چون مشارکت و تحکیم وحدت، انجمنهای اسلامی و ... هستند.

وی به تغییر نام تشکیلات ندا اشاره کرد و گفت: ما قصد اختلاف میان اصلاحطلبان را نداریم و زیر چتر اصلاحطلبی قرار داریم و به همین دلیل برای آنکه حسن نیت خود را نشان دهیم به توصیهای که از سوی بزرگان به ما شد عمل کردیم و اسم تشکیلات را تغییر دادیم و دیگر ندا مخفف نسل دوم اصلاحطلبان نیست و تشکیلات به نام ندای ایرانیان تغییر یافته است.

در بین اصلاحطلبان دو گروه کارگزاران و حزب مشارکت بیش از سایرین مخالفت خود را با صادق خرازی و حزب ندا اعلام کردند چراکه از همان روزهای ابتدایی که خرازی و جمعی از جوانان اصلاحطلب برای تشکیل ندا دور هم جمع شدند، این دو طیف انتقادات صریح و گسترده خود را نسبت به تشکیلات ندا آغاز کردند.

محسن صفایی فراهانی عضو جبهه منحله مشارکت در همین خصوص گفته بود: “راهاندازی تشکل ندا به آن معناست که اصلاحات باید با یک نگاه جدید وارد عرصه سیاست شود و به نظر من این تعریف کاملاً اشتباه است. ” صفایی فراهانی در ادامه تأکید کرد: “اصلاحات نیاز به بازنگری ندارد و از مشی سیاسی خاصی برخوردار است. ”

احمد شیرزاد هم دیگر عضو شورای مرکزی جبهه منحله مشارکت در گفتوگویی با روزنامه اعتماد درباره تشکیل تشکل سیاسی ندا از سوی خرازی اظهار داشت: برخی فکر میکنند اگر قالب جدید ایجاد شود بهتر میتوانند فعالیت کنند و مجوز بگیرند. این امر قابلدرک است اما نیاز نیست که در این مسیر پیشینیان و خاستگاه سیاسی را نقض کنند.

شیرزاد با بیان اینکه اصلاحطلبان بهاندازه کافی معارض و مخالف تریبوندار دارند، یادآور شد: دیگر نیازی نیست که جریانهای جدید و نوظهور که خود را اصلاحطلب نیز میدانند به این مسئله دامن بزنند. در این بین جدال اصلاحطلبان بر سر ندا به مجادله کلامی نیز رسید و خشم صادق خرازی را در بر داشت.

در همین رابطه خرازی طی گفتگویی، حمله تندوتیزی به مخالفان خود کرد و خطاب به آنها گفت: “آن چیزی که من را بسیار ناراحت میکند، دروغ و تهمت است. برخی برای اینکه ثابت کنند که حرفشان حق است، بهدروغ و تهمت متمسک میشوند؛ بدون اینکه ادله بیاورند، بهراحتی تهمت میزنند و دروغ میگویند. برادری در قالب حرکت روشنفکری سالها مدعی جریان اصلاحطلبی بود روزی زیر بیرق آقای کروبی هم خاتمی را میکوبید و هم اصلاحات را و هم اندیشههای خاتمی را، حالا وصل به آقایان در نهاد ریاست جمهوری شده، خوب پول میگیرد که کار رسانهای انجام دهد و مجله در بیاورد و روزنامه دربیاورد و سخنرانی برای آقایان تنظیم کند، خب اشکالی ندارد تو کاسبی روشنفکرانهات را انجام بده اما چرا تهمت میزنی و دروغ دگران را در حلق خودت لقلقه میکنی؟ من روزی به برخی دوستان سابق که بسیاری بیوفایی خودشان را ثابت کردند درست در هنگامی که گرفتار بودند و زندانی بودند همه گونه خدمتی کردم اما به طرفةالعینی خط عوض کردند و امروز بدگویی میکنند. ”

ندای ایرانیان در سال ۹۳، با کنش و واکنشهایی از سوی دوم خردادیها روبهرو شد بااینحال ترجیح داد در خانواده اصلاحات شناخته شود، خانوادهای که تاکنون چراغ سبزی به این تشکل جدیدالتأسیس نشان نداده است. حضور فعال و تأثیرگذار در انتخابات و واکنش به نقشآفرینی افراطیون و تندروهای اصلاحطلب مهمترین موضعگیری “ندای ایرانیان” در سال ۹۳ بود.

“ندای ایرانیان” در اوایل اسفند سال ۹۳ مشی سیاسیاش را اعلام کرد، خط مشی که توسط صادق خرازی در اولین کنگره رسمی، رسانهای شد “برای گرفتن قدرت تلاش میکنیم، تعارف نداریم حتی اگر موفق نشویم باز تلاش میکنیم و سرخورده نمیشویم. ” سال ۹۴ برای شاگردان صادق خرازی سال سرنوشت سازی است چرا که آنها اولین حضور خود در انتخابات مجلس را پیش رو دارند، آیا ندای ایرانیان با اصلاحطلبان به ائتلاف خواهد رسید و یا ترجیح میدهد حضوری مستقل در صحنه انتخابات ایفا کند؟

جداشدگان از “ندا”

هادی حیدری و حجت شریفی از اعضای هیئت مؤسس حزب ندا بودند اما در همان ابتدای کار کنار رفتن، بهروز شجاعی در آن مقطع گفته بود: این افراد همچنان در کنار ندا خواهند بود اما در کنگره اخیر خبری از حضور این دو عضو سابق نبود. پس از برگزاری کنگره و انتخاب دبیرکل، خبر جدا شدن یک عضو دیگر رسانهای شد. این بار بهروز شجاعی ترک ندا کرد و غیرمستقیم به اختلاف خود با این مجموعه سیاسی اشاره کرد و نوشت: تا حالا نشده از بیرون آمدن از جایی پشیمان شوم. قرار نیست بر کل عالم و صدها نفر تأثیرگذار باشم. اختلافنظرها طبیعی است اما وقتیهایی هست که یا قدرتی بالاتر اجازه تأثیرگذاری به تو نمیدهند و تو تنهایی یا در اقلیت هستی یا تو وصلهای ناجور هستی بر آن مجموعه و طبیعتاً نمیتوانی آنگونه که میاندیشی و دوست داری دیگران را با خود همراه کنی.

جلسه ندای ایرانیان

چهرههای شاخص ندای ایرانیان

“ندا” فضایی برای جوانان اصلاحطلب فراهم کرد، جوانانی که میخواهند در کنار صادق خرازی تمرین فعالیت تشکیلاتی کنند.

صادق خرازی: رئیس شورای مرکزی،  مجید فراهانی: دبیر کل،  شهاب طباطبایی: معاون اجرایی دبیرکل،  احمد نقیبزاده: عضو شورای مشاوران و  حسن یونسی:سخنگوی ندا به عنوان چهره های شاخص ندای ایرانیان شناخته می شوند.

 

 

 

نظر شما