شناسهٔ خبر: 172265 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

چرا در پایان دولت تیشه به ریشه آموزش و پرورش می‌‎زنید؟

وزارت آموزش و پرورش عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس طی نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش نسبت به حذف سیاست «از بوم برای بوم» انتقاد شدید کرد و آن را تیر خلاصی بر پیکر نحیف منابع انسانی آموزش و پرورش مناطق محروم کشور دانست.

به گزارش «نماینده» متن نامه امانقلیچ شادمهر عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش به شرح ذیل است:

جناب آقای حاج میرزایی وزیر آموزش و پرورش؛

پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ در اقدامی کاملا غیر کارشناسانه شاهد بودیم با حذف سیاست از بوم برای بوم، دامنه پذیرش بوم، استان تعریف شده است به عبارتی همه متقاضیان شغل معلمی از سراسر کشور می‌توانند از سهمیه مناطق مختلف استفاده کرده و پس از فراغت از تحصیل در سطح استان جابجا شود.

حال از محضر شما چند سوال دارم:

۱. آیا شما توانسته‌اید آموزش با کیفیت یکسان را در تمام مناطق کشور برقرار نمایید یا خیر؟

 پاسخ اظهر من الشمس است، اختلاف فاحشی بین کیفیت آموزش بین مناطق مختلف کشور وجود دارد که ناشی از توزیع کاملاً غیر متوازن منابع و ایجاد شکاف بین مناطق محروم و برخوردار است با این تفاسیر چگونه حق قبولی در دانشگاه فرهنگیان را از دانش آموزان مناطق محروم که علی رغم محدودیت منابع و تجهیزات با تلاش و پشتکار خویش موفق به کسب تراز ۶۵۰۰ شده‌اند به دلیل رقابت نابرابر با دانش آموزان مناطق برخوردار از آنان سلب می‌نمایید با وجود اینکه سیاستهای غلط خودتان باعث این شکاف بوده است.

۲. اگر دغدغه شما معلم با کیفیت است شما در دانشگاه فرهنگیان ۴ سال فرصت دارید تا ضعف خودتان در عدم ارائه آموزش‌های با کیفیت یکسان را جبران نمایید نه اینکه حق معلم شدن از دانش آموزان مناطق محروم را سلب نمایید.

۳. آیا نیروهای جذب شده غیر بومی در مناطق محروم ماندگار خواهند شد یا در اثر لابی‌های مختلف از مناطق محروم استان به سمت مناطق برخوردار کوچ نموده و همچنان کمبود شدید در برخی از مناطق یک استان و مازاد نیرو در مناطق دیگر آن موضوعیت خواهد داشت؟

واقعا امکان یک بررسی ساده در این خصوص برای شما امکان پذیر نبود تا متوجه شوید نیروهای غیربومی جذب شده مناطق محروم در سنوات اخیر همگی از مناطق هدف خارج و به محل زندگی قبلی خود بازگشته‌‎اند و همچنان کمبود نیرو در این مناطق به قوت خویش باقی است یا معاونین، مشاوران و مسئولین این امر این واقعیت را نمی دانسته که در این صورت جای تعجب و تاسف دارد.

۴. جناب آقای وزیر در دفترچه به موضوع ماده واحده جذب منابع انسانی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره شده است در این ماده واحده شما از بوم ناحیه و شهرستان عبور کرده و صرفاً استان را دیده‌اید، جای تعجب دارد که چطور برای کل کشور یک نسخه واحد پیچیده‌اید شما چندی پیش در اجلاس مدیران آموزش و پرورش بر عدالت تاکید کردید نمی‌دانیم دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟

اگر این واقعیت بدیهی را نمی‌دانید که این تصمیم به بی عدالتی بیشتر منجر می شود باید به درایت شما و تیم کاریتان شک کرد.

در آخرین روز دولت این تصمیم نابخردانه شما تیر خلاصی خواهد بود بر پیکر نحیف منابع انسانی همه مناطق محروم کشور و صرفاً رانتی خواهد بود برای جذب دانش آموزانی که از امکانات و تجهیزات و معلمان با کیفیت برخوردار بوده‌اند برای استفاده از سهمیه های استخدام در مناطق محروم و انتقال مجددا به مناطق برخوردار با استفاده از رانتی که دارند.

آقای وزیر بخشنامه نقل و انتقال اضطراری به شماره ۷۱۰/۱۸ مورخ ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ را که شرط سنوات خدمت، برای انتقال در ان برداشته شده مکمل این سیاست شماست تا فاتحه منابع انسانی مناطق محروم را بخوانید. چگونه میخواهید در محضر عدل الهی پاسخگو باشید؟ از شما درخواست می گردد برای اصلاح اقدام شود.

نظر شما