شناسهٔ خبر: 38909 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

زهرا شجاعی مدعی مهندسی آرا در انتخابات 88 شد

زهرا شجاعی مشاور سیدمحمد خاتمی با اشاره به بالاتر بودن سطح آگاهی تهرانی ها مدعی شد: مردم ایران سطح آگاهی شان از آگاهی مردم تهران پایینتر است و به این دلیل مشارکت بیشتری در انتخابات دارند!

زهرا شجاعیبه گزارش «نماینده»، زهرا شجاعی مشاور رییس‌جمهور و رییس مرکز امور مشارکت زنان در دولت دوم خرداد در گفتگو با روزنامه بهار به نکات مختلفی درباره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد.

 

شجاعی در مورد تفاوت سبد رای در شهرهای بزرگ و کوچک گفت: برای تحلیل پدیده‌های اجتماعی باید علت‌های گوناگونی را یافت و بررسی کرد. به صورت کلی اگر بخواهیم الگوی رفتار مردم درباره انتخابات را بررسی کنیم، قطعا باید شهر‌های بزرگ را از روستا‌ها جدا کنیم. اما در این دوره از انتخابات هم مانند اکثر ادوار گذشته سبد رای نامزد پیروز در شهرهای بزرگ، کوچک و خارج از کشور، تقریبا یکسان بود. در اکثر حوزه‌های رای‌گیری، تقریبا حسن روحانی با فاصله‌ای قابل توجه از دیگر نامزد‌ها، بیشترین آرا را به خود اختصاص داده بود.

 

شجاعی با کمال تعجب ضمن پایین خواندن مشارک 65 دردصدی مردم در انتخابات مجلس نهم درباره مشارکت پایین تر مردم تهران در انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم ادعا کرد دلیل این امر بالا بودن سطح آگاهی مردم تهران نسبت به شهرهای دیگر است! در واقع شجاعی مدعی است مردم ایران سطح آگاهی شان از آگاهی مردم تهران پایینتر است و به این دلیل مشارکت بیشتری در انتخابات دارند!

 

زهرا شجاعی پس از این ادعای تامل برانگیز و توهین آمیز در بخش بعدی صحبت های خود به نوعی نگاه قبلی خویش را نقض کرد. وی درباره اقبال مردم به مشارکت در انتخابات در یک هفته پایانی از چند عامل از قبیل نقش فعال خاتمی و هاشمی یاد می کند و توضیح می دهد که حضور گستره مردم به این عوامل وابسته بود. شجاعی توضیح نداد که اگر این عوامل در مشارک بالای مردم دخیل بود چرا در مشارکت تهران اثر نداشت و چرا مردم تهران به خاتمی و هاشمی اقبال نشان ندادند.

 

سطح اهانت و توهین های شجاعی به اینجا ختم نشد و وی در کمال جسارت و بی اخلاقی بار دیگر بر توهم مهندسی شدن آرای مردم در انتخابات 1388 تاکید کرد. اظهارات مشمئز کننده این عنصر افراطی جریان دوم خرداد در حالی است که امروز شاهد موضع گیری ها بسیاری از اعضای این جریان مبنی بر مختومه شدن تهمت تقلب و مهندسی ارا در انتخابات 1388 هستیم؛  اما گویا افکار زهرا شجاعی از مکانسیم متفاوتی پیروی می کند و در همان بستر دروغی که افرادی همچون موسوی به شکل مجرمانه پایه ریزی کردند باقی مانده است. وی با بیان رد صلاحیت شدن مشایی مدعی مهندسی در انتخابات 1388 شد: «این انتخابات را کسی برگزار می‌کرد که امکان طرح نامزدش در انتخابات را به دلیل رد ‌صلاحیت از دست داده بود. بنابراین دیگر حاضر به تن‌ دادن به مهندسی انتخابات نبود».

 

به نظر می رسد دولت جدید در برابر افراد تندرو و افراطی، کار بسیار مشکلی را در پیش داشته باشند افرادی که همچنان مدعی تقلب در انتخابات هستند در حالی که نامزد مورد علاقه آنها تنها با اختلاف 250 هزار رای انتخاب شد اما این هم موجب عقل گرایی و اعتدال گرایی آنها نشد.

نظر شما