شناسهٔ خبر: 44071 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

روزی که اصلاح طلبان ناطق را استیضاح کردند

ناطق نوری 1 آبان ماه سال ۱۳۶۲ ناطق نوری از سوی نمایندگانی که در دسته بندی های سیاسی امروز به آنها اصلاح طلب گفته می شود، استیضاح گردید . ناطق نوری اما با حضور در مجلس شورای اسلامی بر مواضع اصولی خود در دشمنی با گروه های منحرف تاکید کرد .

نماینده - آبان ماه سال ۱۳۶۲ ناطق نوری از سوی نمایندگانی که در دسته بندی های سیاسی امروز به آنها اصلاح طلب گفته می شود، استیضاح گردید . ناطق نوری اما با حضور در مجلس شورای اسلامی بر مواضع اصولی خود در دشمنی با گروه های منحرف تاکید کرد .ناطق نوری 1

در جلسه مجلسي كه رياست آن برعهده هاشمی بود، نمايندگان مجلس اول، در پانزدهم آبان ۱۳۶۲ در دومين استيضاح خود، علي اكبر ناطق نوري را به صحن علني كشاندند و او را استيضاح كردند.

طرح استيضاح ناطق نوری در ۱۵ آبان ۱۳۶۲ در مجلس اول در حالي رقم خورد كه  وزیر کشور وقت، از سوي چهره هاي نزديك به جناح اصلاح طلبِ امروز استيضاح شد . پای طرح استیضاح ناطق نوری را افرادی چون عبدالواحد موسوي لاري، عطاءالله مهاجراني، حسين هاشميان، رشيديان و... امضا کرده بودند .

علي اكبر ناطق نوري با دفاع خود در این جلسه راي مجدد اعتماد مجلس اول را كسب كرد. وي موفق شد با ۱۴۶ راي موافق، ۷۲ مخالف و ۱۳ ممتنع بار ديگر به وزارت كشور بازگردد.

در استیضاح ناطق نوری در مجلس اول دو نکته حائز اهمیت است

۱- امضا کنندگان این استیضاح که اصلاح طلبان امروز را تشکیل می دهند از جمله مهاجرانی ، موسوی لاری ، محسن رهامی ، سید حسین موسوی تبریزی و ...

۲- سخنان ناطق نوری که علیه جریانات منحرفی چون نهضت آزادی بر زبان رانده شد .

سابقه مخالفت اصلاح طلبان چه در مجلس اول و زمانی که ناطق نوری وزیر کشور بود و چه زمانی که ناطق نوری در مجلس پنجم رئیس پارلمان بود با وی از یادها نمی رود.

او در مجلس اول توسط اصلاح طلبان امروز و چپ های آن روز استیضاح شد و در مجلس پنجم "سردسته شاگردان کودن گوبلز" نام گرفت و امروز از سوی همین اصلاح طلبان به عنوان میاندار مجلس دهم مطرح می شود !

جای تعجب است که عده ای می پندارند که تاریخ و آن چه گذشته است از ذهن ها پاک شدنی است ولی مگر امکان دارد گذشته از یادها محو شود ؟!

نکته دوم سخنان ناطق نوری است که بر منحرفینی چون نهضت آزادی هجوم می برد . ناطق نوری همواره از مخالفان نهضت آزادی بوده است . در طول برگزاری انتخابات مجلس دوم در سال ۱۳۶۳ نهضت آزادی تلاش داشت در سلامت انتخابات خدشه وارد کند و به این دلیل سمیناری را ترتیب داده بود . ناطق نوری به عنوان وزیر کشور وقت با این سمینار مخالفت کرد و گفت  «ما احتمال می‌دادیم که در این میتینگی که آن‌ها برگزار می‌کنند، امت حزب‌الله بریزند و از آن طرف، یک عده زیر چتر آن‌ها جمع شده و درگیری ایجاد شود و چیزهایی شبیه جریانات بنی‌صدر و ۳۰ خرداد منافقین پیش آید و مسائل اصلی کشور تحت‌الشعاع قرار گیرد. نتیجتاً ما به آن‌ها اجازه‌ی برگزاری میتینگ را ندادیم و طبق قانون هم اجازه داشتیم با برگزاری میتینگ آن‌ها موافقت نکنیم.» ناطق نوری به ارتباط برگزاری این میتینگ با خارج از کشور اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «جالب اینجاست که می‌بینید رادیوهای بیگانه شروع به تبلیغات بر ضد جمهوری اسلامی می‌نمایند و می‌گویند که در ایران حتی به اندازه‌ی تشکیل یک سمینار هم آزادی نیست. باید در آینده مشخص شود که چه ارتباطی بین این حادثه‌آفرینی و خبردار شدن رادیوهای بیگانه وجود دارد. به هر حال، نهضت آزادی به نحوی می‌خواهد خود را مطرح کند که حیثیت ازدست‌رفته‌اش را به دست آورد و این هم به دلیل بیداری ملت، کاری نشدنی است. همان طور که رئیس مجلس و نخست‌وزیر فرمودند، هدف آن‌ها از این گونه حادثه‌آفرینی، خوراک درست کردن برای رادیوهای بیگانه است و چون احتمال می‌دهند که در آینده انتخاب نشوند، با اعلامیه‌هایشان از همین الآن [می‌خواهند] انتخابات را زیر علامت سؤال ببرند.»

در طول فتنه ۷۸ نیز ناطق نوری معتقد بود که: یک پای قضیه نهضت آزادی و ملی مذهبی ها هستند. در همان روزها قبل از آن که حتی کسی دستگیر و بازجویی شود، یا مثل الان یک خرده شفاف شود، گفتم که ماجرا زیر سر نیروهای به اصطلاح ملی- مذهبی است. اینها رهبری می‌کنند و به نظر من قوه قضاییه اگر بخواهد این غائله را ختم کند، باید سران اینها را دستگیر نماید.

وی به دیدار مسئولان امنیتی و اجرایی کشور با رهبر معظم انقلاب در اوج فتنه ۷۸ اشاره و به گزارش غلط وزیرکشور وقت به آقا پرداخته و می گوید : به آقا گفتم بنده اعتقاد دارم نهضت آزادی و این نیروها در پشت پرده‌ی این جریان هستند و اگر ما بخواهیم این آشوب و شورش را بخوابانیم به نظر من باید سران اینها را دستگیر کرده، عده‌ای که در صحنه آشوب کردند را هم بسرعت محاکمه کنیم.

به هر حال چگونه ناطق نوری که چنین مرز بندی شفاف و روشنی با این گروه ها منحرف اصلاح طلب از جمله نهضت آزادی دارد می تواند میان داری این جریانات را در انتخابات دهم عهده دار شود سوالی است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است ؟

برچسب‌ها:

نظر شما