شناسهٔ خبر: 51323 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از خاطرات ناطق نوری

ماجرای ناطق نوری و خرید بمب اتم از رئیس جمهور اوکراین !

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در زمان ریاست مجلس در سفر به اوکراین مذاکرات جالبی با رئیس جمهور این کشور داشته است !

به گزارش نماینده ناطق نوری در بیان خاطرات خود از این سفر می گوید :در جلسه ای که با رئیس جمهور اوکراین داشتیم ، بعد از صحبت های عادی به ایشان گفتم «می خواهم یک مقدار خصوصی با شما صحبت کنم» - این جلسات خصوصی کاربردش خیلی است - ایشان قبول کرد و بعضی ها را بیرون کرد . به رئیس جمهور اوکراین گفتم :« می دانید هشت سال جنگ داشتیم و بسیاری از ادوات نظامی و سلاح های ما از بین رفت و یا فرسوده شد و ما به شدت مشغول جبران آن هستیم . بالاخره این ادوات نظامی را برای تقویت خودمان باید تعمیر کنیم یا بخریم و در حد خودمان بنیه ی نظامیمان را بالا ببریم . ترجیح می دهیم از کشورهای اروپای شرقی که الان به پول نیاز دارند و وضعشان خیلی خوب نیست - به خاطر تازه به استقلال رسیدن-سلاح ها را بخریم . البته اگر شماها نفروشید ما از جای دیگر می خریم و لنگ نمی مانیم»

بحث ما در جلسه خصوصی این بود که «شما تا کجا با ما هستید ، چقدر و تا کجا به ما سلاح می فروشید؟» او اول یک کم جا خورد ، یک شوخی کرد و گفت « آقای اسپیکر ، آقای رئیس من اول از شما سوال کنم ، شما رئیس مجلس هستید یا رئیس جمهور؟» من به ایشان گفتم « دو تا جواب دارم یکی این که ما مجلسمان با دولتمان خیلی تفاوت نمی کند و ما به هم کمک می کنیم . دوم این که من با آقای هاشمی بیش از سی سال است رفیقم ، یعنی کارهای او را آن طور که از دست من بر می آید برایش پیگیری می کنم . این مسئولان اجرایی هم به همین دلیل با من هستند» و به آقای تولایی اشاره کردم.

ایشان یک خورده جا خورد و ماند که چه جواب بدهد ، من دوباره گفتم «تا کجا با ما هستید؟» آقای جواد لاریجانی که آدم زرنگ و باهوشی است یک نامه ای از زیر میز به من داد که ایشان خیال می کند که شما می خواهید بمب اتم از ایشان بگیرید ، به او بگوئید چه می خواهید.» سپس من گفتم : البته ما بمب اتم و این چیزها نمی خواهیم. ما دنبال این چیزها نیستیم و مخالفیم. این را که گفتم او لبخند زد و به قول معروف یک کمی باز شد و گفت : زیر اتم هر چه بخواهید مشروط به این که مصالح ما را هم در نظر بگیرید».

منبع : خاطرات حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری ، جلد ۲ ، صفحه ۱۹۹ و ۲۰۰

برچسب‌ها:

نظر شما