شناسهٔ خبر: 51741 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از خاطرات هاشمی ؛

اعتراض همسر هاشمی به امام چه بود ؟!

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز 8 اردبیهشت 1360 به اعتراض همسرش - عفت مرعشی - به امام به دلیل حمایت از رئیس جمهور وقت اشاره کرده و تلویحا انتقاد او را به جا دانسته است !

به گزارش نماینده در خاطرات 8 اردیبهشت 1360 هاشمی می خوانیم : شب‌ که‌ به‌ خانه‌ آمدم‌ خیلی‌ خسته‌ بودم‌. عفت‌ از اینکه‌ باز در گفته‌های‌ امام ستایش‌ از بنی‌صدر شده‌، ناراحت‌ بود و می‌گفت‌ خانم‌ شهید مطهری‌ هم‌ ناراحت‌ است‌، ولی‌ من‌ توضیح‌ دادم‌ که‌ستایش‌ مهمی‌ نبوده‌. ولی‌ نظری‌ هم‌ این‌ است‌ که‌ همین‌ مقدار هم‌ در این‌ شرایط زیاد است‌.کاملا روشن‌ شده‌ بنی‌صدر در کنار ضدانقلاب‌ است‌. حاضر نیست‌ منافقانی‌ را که‌ می‌خواهندجنگ‌ داخلی‌ را شروع‌ کنند، محکوم‌ نماید. با اینکه‌ امام‌ از او خواسته‌اند. ولی‌ امام‌ با توجه‌ به‌مصالح‌ کلی‌ انقلاب‌، حرکت‌ می‌فرمایند.

درگیری در مجلس از دیگر خاطرات هاشمی در این روز بود که بازخوانی آن خالی از لطف نیست : آقای‌ محمد منتظری‌ از فتنه‌ مجاهدین‌ خلق‌ یادکرد و آیات‌ محارب‌  را بر آنها تطبیق‌کرد و تقاضای‌ شدت‌ عمل‌ نمود و در مورد محاکمه‌ امیرانتظام‌ بحث‌ و اخطار کرد که‌ مبادامسامحه‌ شود سندی‌ را خواند که‌ [عباس‌]امیرانتظام‌ روزهای‌ اول‌ پیروزی‌ به‌ دستور آقای‌بازرگان‌، نخست‌ وزیر، راه‌ را برای‌ فرار خارجیان‌  و اخراج‌ ثروت ها و اسناد بازگذارده و متهم‌ به‌ خیانت‌ شان‌ کرد. گفت‌: [مهدی‌]بازرگان‌، [هاشم‌]صباغیان‌  و دکتر [ابراهیم‌]یزدی‌ هم‌ بایدمحاکمه‌ شوند. از خیانت‌ فریور معاون‌ تسلیحاتی‌ وزارت‌ دفاع‌ گفت‌، حیدری‌ پاکسازی‌ شده‌ رابه‌ عنوان‌ مسئول‌ به‌ خطر افتادن‌ پنجاه‌ و شش‌ میلیون‌ دلار که‌ در خرید اسلحه‌ کلاه‌ سرش‌ رفته‌افشا کرد. از اینکه‌ بعضی‌ فرماندهان‌ ارتش‌، می‌خواهند پاکسازی‌ شده‌ها را برگردانند، انتقادکرد.
مهندس‌ بازرگان‌، خواست‌ دفاع‌ کند؛ اجازه‌ دادم‌ ولی‌ برخوردتند آقای‌ معین‌فر با آقای‌قاسمی‌ و فحاشی‌ معین‌فر جلسه‌ را متشنج‌ کرد و اکثر نمایندگان‌ به‌ عنوان‌ اعتراض‌ جلسه‌ راترک‌ کردند و من‌ برای‌ خواباندن‌ فتنه‌، تنفس‌ دادم‌ و درگیریهای‌ زیادی‌ در حال‌ تنفس‌ روی‌داد. آقای‌ حسینی‌ نماینده‌ نائین‌ بیهوش‌ شد. بعد از آرامش‌، جلسه‌ برقرار شد و خوب‌ پیش‌ رفت‌؛بحمدالله‌.

برچسب‌ها:

نظر شما