شناسهٔ خبر: 63057 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

"نماینده" بررسی کرد؛

آیا زمان آن فرا نرسیده که وزارت کشور کارت زرد خود را نشان دهد؟

کرباسچی

به گزارش نماینده در بهمن ماه سال ۱۳۷۴ شانزده وزیر، معاون و نزدیکان هاشمی رفسنجانی رئیس‌ دولت سازندگی در بیانیه‌ای تحت عنوان «خدمتگزارن سازندگی» در انتخابات مجلس پنجم اعلام موجودیت کردند و بنا شد فهرستی از کاندیداهای مورد حمایت خود را معرفی کنند. اما این اعلام موجودیت با کنش و واکنش های برخی از نمایندگان و فعالان سیاسی در آن دوره روبه رو شد و در نهایت با فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حضورنداشتن وزیران در این گروه این موضوع برطرف و با حذف ۱۰ وزیر، به یک جمع ۶ نفره کاهش یافت که شامل ۵ معاون رئیس جمهور و شهردار تهران می‌شدند و این جمع با صدور بیانیه ای با عنوان «کارگزاران سازندگی» حضور خود را در عرصه انتخابات اعلام کردند.

این گروه فعالیت انتخاباتی خود را با تابلو و نام « کارگزاران سازندگی» آغاز کرد و این چنین شد که این حزب به عنوان اولین حزب دولت ساخته فعالیت رسمی خود را در اسفند ۷۴ کیلد زد.

فائزه هاشمی رفسنجانی، محمد هاشمی، علی هاشمی، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، محمد عطریانفر، اسحاق جهانگیری، فاطمه رمضان زاده، غلام حسین کرباسچی، عطاءالله مهاجرانی، حسین مرعشی، اسماعیل جبارزاده، محمد علی نجفی، غلامرضا فروزش وسید حسین هاشمی حلقه اولیه شورای مرکزی حزب دولت ساخته کارگزاران را تشکیل داده بودند و از زمان تاسیس تا کنون غلام حسین کرباسچی که در زمان دولت هاشمی رفسنجانی و اوایل دولت اصلاحات مسئولیت شهرداری تهران را برعهده داشت دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی است.

ارتباط و نحوه تعامل دولت و شخص رئیس وجمهور وقت با حزب کارگزاران سازندگی از سوی غلام حسین کرباسچی در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها مطرح شد، وی پیرامون مخالف هاشمی رفسنجانی با تشکیل این حزب که از سوی بشارتی وزیر کشور دولت سازندگی در برنامه شناسنامه بیان شده بود گفت: « آقای بشارتی از دوستان خوب ما است ولی گاهی اوقات حرف‌های خود را فراموش می‌کند و اشتباه می‌کند. خوشبختانه نوارهای جلسات هیئت دولت وجود دارد. آقای هاشمی در جلسه هیئت دولت به شدت به آقای بشارتی تذکر دادند، زیرا آقای بشارتی در جهت ثبت کارگزاران در ستاد خود یک حرف‌هایی را زدند که خیلی معقول نبود».

"آقای هاشمی به شدت عصبانی شدند و به وزیر کشور گفتند که شما دروغ می‌گویید و کارشکنی می‌کنید، زیرا آنها (بشارتی) یک سری از تابلوهای ما را در سطح شهر کنده بودند. فکر می کنم آقای بشارتی این قضیه را از یاد برده‌اند و شما زیاد این موضوع را جدی نگیرید".

طلوع فعالیت های حزب دولت ساخته کارگزاران سازندگی در دوران دولت هاشمی رفسنجانی بود چرا که پس از برگزاری محاکمه کرباسچی وی با صدور حکم غلام حسین محسنی اژه ای رئیس دادگاه به اوین رفت و این حزب چراغ فعالیت های خود را کم کرد تا اینکه دوران اصلاحات هم به پایان رسید و با رای اکثریت مردم محمود احمدی نژاد کلید قوه اجرایی کشو را از سید محمد خاتمی تحویل گرفت.

حزب کارگزاران سازندگی از همان ابتدا که محمود احمدی نژاد در گردونه رقابت های انتخاباتی اعلام حضور کرد با وی و برنامه هایش مخالفت کرد و این برنامه ها و تیم او را به صلاح کشور نمی دانست از این رو در زمان ریاست رئیس دولت های نهم و دهم حزب دولت ساخته هاشمی رفسنجانی ترجیح داد چراغ فعالیت های خود را خاموش کند تا اینکه در سال ۸۸ انشعاب و دو دستگی در این حزب صورت گرفت.

دبیر کل و برخی از چهره های شاخص این حزب همچون عطاءالله مهاجرانی که امروز به عنوان کارشناس در برنامه های خبری بی بی سی فارسی دعوت می شود از کاندیداتوری یکی از کاندیداهای شکت خورده سال ۸۸ حمایت و خود حزب با صدور بیانیه ای از یکی دیگر از کاندیداها حمایت کردند.

پس از فتنه ۸۸ که توسط دو کاندیدای شکست خورده مدیریت و هدایت شد شمار زیادی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی نظیر هدایت آقایی، محمد عطریانفر، فائزه هاشمی، روشنک سیاسی، آیدا مصباحی، جهانبخش خانجانی، و حسین مرعشی بازداشت شدند از این رو این حزب همچون گذشته چراغ فعالیت های خود را خاموش نگه داشته بود تا اینکه انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ فرا رسید و حزب کارگزاران سازندگی از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت و پس از پیروزی وی که کاندیدای مورد حمایت هاشمی رفسجانی و رئیس دولت اصلاحات هم بود حزب دولت ساخته کارگزاران حیات مجددی در عرصه سیاسی کشور پیدا کرد به طوری که عضو باسابقه این حزب به عنوان معاون اول دولت تدبیر و امید منصوب شد.

با این حال. پس از شروع مجدد فعالیت های حزب کارگزاران سازندگی و حضور چهره های جدید همچون محمد قوچانی، شهربانو امانی و سعید لیلاز خبر از برگزاری مجمع عمومی و یا کنگره نیست در صورتی که طبق نظر کمیسیون ماده ده احزاب، احزاب و تشکل های سیاسی که از سوی این کمیسیون مجوز رسمی فعالیت را دریافت می کنند باید سالانه کنگره و یا مجمع عمومی خود را برگزار کنند.

در همین زمینه احمد بخشایش عضو کمیسیون ماده ده احزاب درباره اینکه "آیا کمیسیون ماده ده احزاب پیرامون عدم برگزاری کنگره از سوی حزب کارگزاران به این حزب تذکری نخواهد داد"؟ گفته بود که «تا وقتی که مشکلی عارض نشود ورود پیدا نمی‌کنیم، مثلا وقتی یکی از اعضا اعتراض و یا حزب دچار انشقاش شده باشد و یا حتی مسائل امنیتی پیش بیاید، ما ورود پیدا می‌کنیم، همچون بحث‌هایی که در سال ۸۸ بوجود آمد.

وی با بیان اینکه اگر احزاب کنگره خود را برگزار نکنند غیر فعال خواهند شد و نیاز مجدد به مجوز دارند، گفت: از این رو انتظار داریم حزب کارگزاران کنگره و یا مجمع خود را برگزار کند.

در این میان پس از به روی کارآمدن دولت یازدهم، چراغ فعالیت های دفاتر استانی حزب کارگزاران سازندگی هم روشن شده و شورای مرکزی نیز تشکیل جلسه می دهد اما همچنان خبری مبنی بر برگزاری کنگره اعلام نشده است، این درحالی است که یدالله طاهر نژاد عضو شورای مرکزی این حزب بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال جاری در گفتگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه زمان برگزاری گردهمایی حزب کارگزاران هنوز قطعی نشده است، گفته بود که "در جلسه آینده حزب که دو هفته اینده برگزار می‌شود درمورد تاریخ دقیق این گرهمایی بحث می‌شود". سه ماه از این گفته عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی می گذرد اما زمان کنگره مشخص نشده است.

علت عدم برگزاری کنگره حزب کارگزاران سازندگی سوالی است که تاکنون پاسخ جدی و روشنی به آن داده نشده است و باید این پرسش را مطرح کرد که آیا وزارت کشور و یا کمیسون ماده ده احزاب نباید کارت زرد را به اولین حزب دولت ساخته بدهند؟ حزب کارگزاران سازندگی تا چه زمانی بنا دارد بدون برگزاری مجمع یا کنگره در سپهر سیاست ایران فعالیت کند.

حسین مرعشی یکی از اعضای باسابقه و پرنفوذ حزب کارگزاران سازندگی که به دلیل محکومیت در فتنه ۸۸ حق فعالیت سیاسی ندارد در خصوص بازگشت خود به حزب کارگزاران سازندگی گفت: بیست و دوماه دیگر به حزب برمی گردم، باید منتظر ماند و دید آیا در این چند ماه خبر جدیدی از سوی حزب کارگزاران مبنی بر زمان مجمع عمومی اعلام خواهد شد یا نه؟

به هرحال از وزرات کشور و بخصوص کمیسون ماده ده احزاب انتظار می رود در قبال عدم برگزاری کنگره احزاب تذکر جدی تری بدهد، آیا حزب کارگزاران سازندگی در دوره جدید فعالیت تشکیلاتی خود دست به این اقدام خواهد زد و یا همچنان از تشکیل کنگره عبور می کند؟

البته باید نگاه احزاب منحل شده به فعالیت جدید حزب کارگزاران سازندگی را نیز مورد توجه قرار داد، پیش از این خبری مبنی بر تصمیم احزاب منحله مشارکت و مجاهدین برای بهره برداری از کارگزاران منتشر شد و خبر حاکی از این بود که اعضای حزب غیر قانونی مشارکت ومجاهدین در تصمیمی به این نتیجه رسیده‌اند که نیروهای خود را در قالب حزب کارگزاران وارد عرصه سیاسی کشور کرده تا از این طریق به صورت راحت تری بتوانند به اهدافشان دست پیدا کنند.

در همین راستا در ماه مبارک رمضان مراسم ضیافت افطاری دانشجویان و جوانان حزب کارگزاران با حضور برخی از عناصر فتنه سال ۸۸ در تالار اساتید دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم، فائزه و محسن هاشمی‌رفسنجانی، محمد عطریانفر، علی جمالی، حسین مرعشی، شهاب‌الدین طباطبایی، فخری محتشمی‌پور همسر مصطفی تاج‌زاده، سیدعلی سیاسی‌راد، سعید الله‌بداشتی، احسان مازندرانی از فعالان فتنه ۸۸، نورمحمدی از فعالان ستاد ۸۸ و تنی دیگر از فعالان سیاسی حضور داشتند.

باید منتظر ماند و دید پازل حزب کارگزاران در جریان اصلاحات با حضور چه نیروهایی تکمیل می شود و آیا عناصر فتنه به این حزب دولت ساخته امید بسته اند و وزارت کشور و حتی کمیسیون ماده ده در قبال این کنش و واکنش ها و افعال سیاسی و تشکیلاتی که از سوی کارگزاران اعمال می شود چه موضعی خواهد گرفت؟

نظر شما