شناسهٔ خبر: 66507 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

آیا اصلاحات زیر بار پدرخواندگی "کارگزاران" خواهد رفت؟

مرعشی و هاشمی

به گزارش نماینده، جلسات هم اندیشی با رویکرد ورود به انتخابات مجلس مدتی است از سوی اصلاح طلبان جدی گرفته شده به طوری که روز گذشته خبر نشست مشترک غلام حسین کرباسچی، حسین مرعشی و عبدالله نوری برای نحوه ورود اصلاح طلبان به انتخابات مجلس دهم رسانه ای شد، براین اساس قرار است هیتی از سوی این افراد تشکیل تا سازوکار و نحوه ظهور و بروز اصلاح طلبان در انتخابات آینده مشخص شود.

با توجه به گعدهای انتخاباتی کرباسچی، مرعشی و نوری باید این سوال اساسی را مطرح کرد «آیا قرار است حزب کارگزاران نقشه راه اصلاح طلبان در ایستگاه یازدهم بهارستان را ترسیم کند؟» پیش از این نیز حسین مرعشی از اعضای حزب دولت ساخته کارگزاران سازندگی در گفتگویی به نقش ویژه حزب متبوعش در اردوگاه اصلاح طلبان پرداخته  و گفته بود: «نگاه گردانندگان حزب كارگزاران به جبهه اصلاحات، نگاه پررنگ‌تري شد و در تركيب شوراي مركزي به گونه‌اي عمل شد كه حزب بتواند در فعاليت رسمي خود به نوعي نمايندگي اكثريت جبهه اصلاحات را داشته باشد و نماينده جبهه اصلاحات در عرصه رسمي و فعاليت رسمي و سياسي تلقي شود. در اين راستا در تركيب اعضاي شوراي مركزي افرادي با تخصص‌هاي مختلف از قشرهاي مختلف و از مناطق مختلف كشور قرار داده شدند و اين مسئله در تعيين تركيب جديد شوراي مركزي مورد توجه بود.»

اما اصلاح طلبان نسب به فعالیت های انتخاباتی حزب کارگزاران واکنش نشان دادند و با بیان اینکه اصلاحات و اصلاح طلبان نیازی به پدرخوانده ندارند، تصریح کردند: پدرخواندگي(محوریت) كارگزاران در انتخابات براي جريان اصلاح‌طلب موضوعيت ندارد.

محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در واکنش به فعالیت های انتخاباتی حزب کارگزاران و محوریت این تشکل همسو با هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده مجلس، تاکید کرد: به نظر من خاستگاه فكري در اين حوزه خيلي تعيين كننده نيست و من معتقدم كارگزاران يك حزب عملگراست. بنابراين چنين امري موضوعيت ندارد و ما چيزي به اسم پدرخواندگي نداريم. ضمن اینکه این حزب در انتخابات ۸۸ انسجام لازم را نداشت.

البته انتقاد از محوریت و نقش آفرینی حزب کارگزاران سازندگی فقط شامل فعالان سیاسی اصلاح طلب نشد بلکه روزنامه آرمان امروز نزدیک به هاشمی رفسنجانی هم به جرگه مخالفان این حزب دولت ساخته به دبیرکلی غلام حسین کرباسچی پیوست و در گزارشی با عنوان« «پدرخواندگي با كدام پشتوانه؟» آورد: «پربيراه نيست كه كارگزاران بخواهد ايفاگر نقش اصلي براي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم باشد و كرسي‌هاي بهارستان را براي خود كند اما اين موضع كارگزاران به طور قطع مورد انتقاد برخي اصلاح‌طلبان قرار خواهد گرفت و در گام اول اين سؤال از آنها خواهد شد كه در سال‌هاي گذشته چه فعاليتي داشتند كه اكنون در فضاي اعتدال مترصد پدرخواندگي جريان اصلاحات شده‌اند؟ آيا اعضاي حزب كارگزاران كه در انتخابات رياست‌جمهوري۸۸ نشان دادند موضعي متفاوت با هم دارند اكنون مي‌توانند در ميان چندين حزب اصلاح‌طلب ديگر موضع يكسان ايجاد كنند؟»

«حزب كارگزاران در مدتي كه دولت محمود احمدي‌نژاد و به ويژه دولت دومش بر سر كار بود، موضع سكوت اختيار كرد و كمتر ظهوري در جريان اصلاحات داشت البته از سال۸۸ برخي اعضاي آن با مشكلاتي مواجه شدند به نحوي كه برخي حزب كارگزاران را پايان يافته تلقي مي‌كردند اما اين حزب در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم بار ديگر حيات يافت چون مي‌دانست احزاب اصلاح‌طلب قدرتي مانند سال ۷۶ يا ۸۰ ندارند پس بهترين فرصت براي پررنگ كردن كارگزاران است.»

با توجه به موضع گیری روزنامه منتصب به خانواده هاشمی رفسنجانی باید به این نکته مهم اشاره کرد که حزب کارگزاران سازندگی پس از پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات سال ۸۴ انفعال و سکوت در عرصه سیاسی کشور را به چراغ روشن و فعالیت فراگیر ترجیح داد و امروز می خواهد نقش اساسی و تاثیر گذاری را در سپهر سیاست و در جریان اصلاح طلبان و اعتدال گرایان ایفاء کند. در صورتی که برخی از اصلاح طلبان معتقدند یک حزب به تنهایی نمی تواند برای احزاب و تشکل های سیاسی دیگر تعیین تکلیف کند، حال این تشکل کارگزاران سازندگی باشد.

سید حسن رسولی رئیس هیئت مدیره بنیاد باران در گفتگو با خبرنگار "نماینده"، حزب کارگزاران را یکی از احزاب عضو در جزیان اصلاحات دانست و در عین حال نسبت به محوریت و فعالیت های انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی واکنش نشان داد و خطاب به چهره ای تاثیر گذار این حزب، گفت: اما زمانی که بخواهند از موضع جریان وبه صورت جبهه ای درباره انتخابات اظهار نظر شود باید مجموعه همه احزاب اصلاح طلب ورود پیدا کنند نه اینکه یکی از احزاب به نمایندگی از کل آنها وارد شود.

از سوی دیگر برخی از چهره های اصلاح طلب از اساس نقش و محوریت احزاب و تشکل های سیاسی در انتخابات را رد می کنند و براین باورند اصلاح طلبان شخصیت های تاثیر گذاری دارند و آنها می توانند برای این جریان تاثیر گذار باشند.

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن انتقاد از پدرخواندگی و محوریت کارگزاران در انتخابات از هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و خاتمی به عنوان رهبران این جریایان نام برد.

"اصلاح طلبان نمی توانند با کارگزاران اجماع برسند" این مطلب از سوی سید مرتضی سجادیان مطرح شد؛ فردی که مدیر مسئول ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی بود و به خوبی با مواضع و دیدگاه های سیاسی این حزب آشنایی دارد و می تواند چشم اندازی را از رابطه و تعامل اصلاح طلبان با حزب دولت ساخته کارگزاران ارائه دهد.

سید مرتضی سجادیان مدیرمسئول سابق روزنامه کارگزاران سازندگی در گفتگو با خبرنگار "نماینده" به فعالیت انتخاباتی و محوریت حزب کارگزاران در انتخابات آتی انتقاد کرد و گفت: اعتقاد دارم احزاب همیشه باید فعال باشند اما نه فقط برای بدست آوردن کرسی انتخابات بلکه یک حزب سیاسی باید راهکار اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی ارائه بدهد وبشکل موسمی و موردی کار نکند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح طلبان محوریت کارگزاران را قبول نخواهند کرد، افزود: بعید می دانم اجماع قطعی صورت بگیردکه همه اصلاح طلبان بخواهنداز کارگزاران حمایت کنندضمن اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸  دیدیم تفرقه بین گروه های مختلف غوغا کرد.

این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: اگر اجماع در ظاهر هم صورت بگیرد در عمل افتراق هایی صورت می گیرد که افراد را به سمت و سویی جداگانه می کشاند بنابراین با رهبری کارگزاران اجماع صورت نمی گیرد.

با واکنش کنشگران سیاسی اصلاح طلب، فعالیت و محوریت حزب کارگزاران سازندگی در انتخابات آتی مجلس شکست خورده تلقی می شود، با این حال باید منتظر ماند و دید چهره های تاثیر گذار این حزب دولت ساخته همچون کرباسچی و مرعش چه پاسخی نسبت به اعتراض اصلاح طلبان اتخاذ خواهند کرد، آیا با سکوت از این اعتراض عبور می کنند و یا این تکنوکرات ها خواهند بود که برای اصلاح طلبان تصمیم خواهند گرفت، تصمیمی که با «نه» احزاب اصلاح طلب روبه رو خواهد شد.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۳-۰۶-۱۹ ۱۴:۴۸خواننده 0 0

    از الان به مسئله انتخابات ورود کردن درست نیست 
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۰۳:۰۵ربیعی 0 0

    باوربفرمائید که فتنه گران دربین مردم هیچ محبوبیتی نداشته وحق تصمیم گیری برای مردم را ندارند . آنها بااصول قانون اساسی وولایت فقیه که میعاد وحدت هم اقشار مختلف مردم است مخالفند .؟؟؟
                                

نظر شما