شناسهٔ خبر: 84667 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

محاکمه یک عضو کارگزاران در روزنامه آرمان!

کاریکاتور حسین مرعشی شاید یکی از شاه کلیدهای رازِ پیش بینی برادر آیت الله را باید در مصاحبه (بخوانید محاکمه) حسین مرعشی با روزنامه آرمان جستجو کرد؛ آنجا که عضو شورای مرکزی کارگزاران در مظان این اتهام قرار می گیرد که چرا کارگزاران هر زمان که هوا آفتابی است و هیچ مشکلی نیست ظاهر می شود

نماینده/ عروس هزار چهره سیاست هر چه به روزهای اسفند ۹۴ نزدیک شود، تکاپوهای سهم خواهانه و جدال گونه ای را در دایره قبیله اصلاحات تجربه خواهد کرد. اصلاح طلبان که به مدد طناب ریاست جمهوریِ شیخ حسن توانستند دست و پا زنان خود را به عرصه حیاتِ دوباره رسانند ترجیح دادند، به ظاهر کارناوال وحدت به راه بیندازند و به طمع چشیدن طعم دوباره پیروزی آنهم در انتخابات مجلس دهم، خرد و کلانشان را همسو و یک صدا نشان دهند.  غافل از اینکه هر جبهه و حزبی درون این قبیله رهبران ارکستر خاص خود را برگزیدند و از هر سو نوای ناموزونی بلند شد. عده ای چنان مقهور پیروزی شیخ تدبیر شدند که نفعشان را در عصیانگری دیدند و عده ای دیگر نقاب اعتدال را برای خود برگزیدند و فاصله وحدتشان به فرسنگ ها رسید.

در خصوص کویر پرشکاف وحدت اصلاح طلبان اگرچه سخن بسیار است ولی تنگنای عبارات این مختصر، مروری بیش از جدال عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و روزنامه همسویش را نمی دهد؛ از چند ماه پیش و با استعفای محمد هاشمی، عضو موسس کارگزاران بود که اختلافات درون خانوادگی این حزب با بدنه اصلاح طلبان سر باز کرد. پرده افکنی ها تا آنجا ادامه یافت که برخی گمانه ها خبر از انتقادات هاشمی مبنی بر عدم حضور کارگزاران زیر زیر پرچم گروه های اصلاح طلب می دادند. [۱] پرده از روی اختلافات تا جایی کنار رفت که خبر ها حاکی از این بود که محمد هاشمی بر این باور بوده است که"کارگزاران نباید خود را پایین بیاورند و یا تحت هر شرایطی با دیگر گروه ها از جمله با حامیان دولت برای انتخابات مجلس ائتلاف کنند. روحانی گوش به حرف ما نمی کند، کسان دیگری دارند او را اداره می کنند. روحانی به ما نزدیک تر بود و باید حرف ما را گوش می داد. در صورتی که اینگونه نیست. به خاطر ترس زیر چتر دیگر گروه های اصلاحات قرار گرفته است.[۲] " بعد از همین اختلافات بر سر جایگاه کارگزاران بود که برادر آیت الله با پیشینه موسس حزب بودنش، عطای کارگزاران را به لقایش بخشید و دلیل استعفایش را پیش بینی سرنوشتی مانند جبهه منحله مشارکت برای کارگزاران اعلام کرد[۳].

شاید یکی از شاه کلیدهای رازِ پیش بینی برادر آیت الله را باید در مصاحبه (بخوانید محاکمه) حسین مرعشی با روزنامه آرمان جستجو کرد؛ آنجا که عضو شورای مرکزی کارگزاران در مظان این اتهام قرار می گیرد که چرا کارگزاران هر زمان که هوا آفتابی است و هیچ مشکلی نیست ظاهر می شود؛ «کارگزاران امسال قدرت زیادی پیدا کرد و به نظر می‌رسد این قدرت ناشی از خلأ احزاب دیگر اصلاح‌طلب است که کارگزاران از آن بهره برد. قبول دارید کارگزاران در زمانی که هوا آفتابی و هیچ مشکلی نیست ظاهر می‌شود و در شرایطی که نیاز به همراهی در شرایط سخت است کمتر می‌توان نشانی از آن جست»

مرعشی که قبلا هم به عملکردهای رادیکالی هم قبیله ای های اصلاح طلبش اعتراضاتی داشت و به عنوان مثال تصریح کرده بود؛ «ما از ابتدا یک حزب میانه‌رو و معتدل تلقی می‌شدیم. اما جامعه سیاسی بعد از دوم خرداد جامعه رادیکالی شد و حرف‌های ما در آن زمان خریدار نداشت. بنابراین اگر ما می‌خواستیم بر کار تشکیلاتی خود اصرار داشته باشیم، در عوض بیشتر موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را از دست می‌دادیم. من به‌عنوان یکی از موسسان حزب کارگزاران در مجلس پنجم کاملا فعال بودم اما در مجلس ششم کاملا گوشه‌نشینی اختیار کرده بودم. چون جو رادیکال بود» [۴] این بار هم در پاسخ به خبرنگار آرمان تأکید می کند «شما نمی‌توانید به عنوان یک محقق فرهیخته، نظرات خود را به جای تاریخ بگذارید. کارگزاران وقتی وارد عرصه شد که چپ از عرصه سیاسی ایران خداحافظی کرده بود. در انتخابات مجلس پنجم از آقایانی خواهش کردیم که وارد عرصه شوند اما وارد نشدند. کارگزاران در آن مقطع وارد شد و در شاخص‌های سیاسی کشور تاثیرگذار بود. شما تاثیر کارگزاران را در انتخابات مجلس پنجم می‌بینید! »

البته خبرنگار هم قبیله ای ولی ظاهراً منتقد کارگزارانِ این روزها در جوابش تأکید می کند که شاخص معتبری ارائه نکرده زیرا آن مقطع، تولد کارگزاران بوده و غیر از تاثیرگذاری انتظاری از این حزب نمی رفته است.

حسین مرعشی که از چندین ماه قبل کاندیداتوری اش از طرف کارگزاران را برای مجلس دهم[۵]  اعلام کرده است، در حالی از نشست بهار حزبش خبر می دهد که بر خلاف نظر برادر آیت الله در ادامه مصاحبه اش بار دیگر تأکید می کند که کارگزاران در یک دوره بیشتر یک حزب تکنوکرات بود تا یک حزب اجتماعی و سیاسی. الان شرایط برای تبدیل ‌شدن کارگزاران به یک حزب تمام‌‌عیار فراهم است.

با اینکه بعید به نظر می رسد ولی باید دید در این فرصت یکسال باقی مانده به انتخابات مجلس، برق کرسی های بهارستان خواهد توانست اختلافات و عصیانگری های قبیله احیا شده اصلاح طلب را فرو نشاند یا پیش بینی برادر آیت الله تحقق می یابد و خرد و کلان این روزهای قبیله اصلاحات سرنوشتی چون منحله هایشان را خواهند داشت ...

 

[۱] http://www.namayande.com/news/۷۶۸۲۱

[۲] همان

[۳] http://www.namayande.com/news/۷۰۶۴۷

[۴] روزنامه شرق. ۹/ تیر/ ۹۳

[۵] مصاحبه با روزنامه آرمان. ۲۱/خرداد/۹۳

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۰۲:۴۵ربیعی 0 0

    امروزه باتوجه به آگاهیهای سیاسی مردم / جریان اصلاح طلب وکارگزاران  مهره سوخته میباشند که باهزاران توبه آنها این ننگ پاک شدنی نیست. زیرا قلب جریحه دارشدن مردم درصحنه . ناشی طراحی وهدایت فتنه 88 ودرخواست تشدید تحریم ها ازدشمن علیه نظام .وحضور تک تک خانواده آنها درهدایت آشوب های خیابانی  .آیا هنوز درکینه ورزی فتنه گران  علیه مقدسات و حاکمیت مجدد آنها شک داریم .؟؟؟
                                

نظر شما