شناسهٔ خبر: 52400 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۴ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از آزادی خلبان اسیر ایرانی در یمن تا توقیف کشتی آمریکایی با خدمه انگلیسی در خلیج فارس!

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۸

امام خمینی پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت آیت الله شهید مطهری حضور پیدا کرده و خطاب به دشمنان اسلام فرمودند : بکشید ما را ، ما از مرگ نمی ترسیم .

ما از مرگ نميترسيم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه نداريد. دليل عجز شماست كه در سياهي شب، متفكران ما را ميكشيد. براي اينكه منطق نداريد. اگر منطق داشتيد كه صحبت ميكرديد؛ مباحثه ميكرديد. لكن منطق نداريد، منطق شما ترور است! منطق اسلام ترور را باطل ميداند. اسلام منطق دارد.

بعد از ظهر امروز سه بار به سوی کمیته مرکزی انقلاب [محل مجلس منحله شورای ملی] تیراندازی و حمله شد .

 دولت یمن جنوبی یگ خلبان ایرانی را که مدت ۴ سال در آن کشور زندانی بود تحویل ایران داد و این خلبان ایرانی امروز با یک هواپیمای عراقی وارد تهران شد .

 ۱۴اردیبهشت ۱۳۵۹

رئیس جمهور پس از دیدار با امام خمینی گفت : باز هم می گویم به محض خروج افراد مسلح غیر مسئول از کردستان به تمام آن چه وعده کرده ایم عمل خواهیم کرد .

رئیس بانک مرکزی گفت : نخستین سری اسکناس های جمهوری اسلامی ایران از روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت در بانک های کشور به جریان گذارده می شود و مردم می توانند در مهلت دو هفته اسکناس های ده هزار ریالی را به بانک ها داده و اسکناس های جدید هزار تومانی از بانکها دریافت کنند .

ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای تا ساعت ۱۶ امروز در سنندج آتش بس داده و تاکید کرد :  برای جمع آوری اجساد کشته های غیر محلی که در خیابان ها مانده اند دستور داده شد از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر امروز لشکر سنندج و سپاه پاسداران پاکسازی شهر را متوقف و آتش بس نمایند تا آمبولانس هایی که دارای پرچم شیر و خورشید سرخ می باشند اجساد کشته ها را جمع آوری نمایند.

 سرهنگ ابوالفضل تقوی رئیس ساواک اصفهان که در دادگاه انقلاب اسلامی این شهر غیابا محکوم به اعدام شده بود توسط پاسداران کمیته مرکزی تهران شناسایی و دستگیر شد .

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در مورد اشغال سفارت ایران در انگلیس اظهار داشت : اگر دولت انگلیس اعلام کند که قادر نیست این مسئله را حل کند خود ابتکار عمل را به دست خواهیم گرفت و هر طور که مقتضی باشد عمل خواهیم کرد .

انگلیس سفیر خود را از ایران فراخواند تا در حل بحران گروگان گیری دیپلمات های ایرانی در لندن به دولت این کشور کمک کند  .

همسر کاردار ایران در لندن طی پیامی تاکید کرد : از لحظه به اشغال درآمدن سفارت ایران در لندن ما اینان را جزو شهدا دانسته ایم و از دولت انقلابیمان خواستاریم که در این مورد قاطعیت به خرج داده و تسلیم خواست های اجنبی ها و دشمنان اسلام و ایران نگردند .

۱۴اردیبهشت ۱۳۶۰

یک کشتی متعلق به یک شرکت خصوصی آمریکایی که از سوی نیروی دریایی ایران در خلیج فارس توقیف شده است اینک در خارج بندر بوشهر لنگر انداخته است . این کشتی که به انجام تحقیقات لرزه نگاری مشغول بوده در پاناما به ثبت رسیده و خدمه آن انگلیسی هستند و گفته می شود که برای یک شرکت کویتی کار می کرده است . 

یک خانه تیمی گروه فرقان در تبریز کشف و مقدار زیادی اسناد و مدارک ، دستگاه های چاپ، تعدادی اسلحه و وسایل ترور ، مواد شیمیایی آتش زا، کتاب و نشریات مختلف این گروه به دست مامورین افتاد.

سیلی که از روز قبل منطقه خراسان را فرا گرفته است به بیش از ۵۰ درصد روستاهای این منطقه خسارات و آسیب های کلی وارد کرد به طوری که این روستاها دیگر قابل سکونت نیست.

شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز به ریاست آیت الله مبشری محاکمه سه تن از ایادی وابسته به رژیم گذشته به اسامی سرهنگ جهانگیر قوی روح ، سرهنگ ارفع الدین مشرفی و سرهنگ ابوالقاسم زینتی از فعالین بیدادگاه های نظامی و دادرسی ارتش را آغاز کرد .

محمد علی رجایی نخست وزیر در مصاحبه با روزنامه آساهی ژاپن اظهار داشت معتقد هستیم که این جنگ باید به پیروزی حق منتهی شود نه پیروزی قدرت و از همان ابتدا من شخصا معتقد بودم که جنگ اگر قطعنامه و یا پیمان نامه ای لازم داشته باشد در میدان جنگ نوشته خواهد شد .

هیئت سه نفری حل اختلاف بعد از ظهر امروز تشکیل جلسه داد و در پایان این جلسه آیت الله محمد یزدی سخنگوی هیئت نتایج بررسی ها را اعلام کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار کاردار فلسطین با اظهار تاسف از بمباران ضد بشری جنوب لبنان توسط صهیونیست ها گفت : آمریکا با کمک مرتجعین عرب به دنبال محکم کردن جای پای خود در منطقه است .

دادستان و اعضای دادسرای انقلاب اسلامی فیروز آباد که به مدت ۳۶ ساعت دست به اعتصاب غذا زده بودند با وعده رسیدگی توسط قاضی شرع به ایراد تهمت توسط فرمانده هنگ ژاندارمری اعتصاب غذای خود را شکستند.

به دنبال شکست های پی در پی متجاوزین عراقی در جبهه دزفول و غرب رودخانه کرخه دشمن روز گذشته تمام توان خود را برای بازپس گرفتن تپه استراتژیکی دزفول که هم اکنون در اختیار ایران است به کار برد اما این تلاش ها با مقاومت نیروهای ایرانی بی ثمر ماند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در رابطه با درگیری های اخیر که در شهرهای مختلف توسط گروه های ضد انقلاب به وجود آمده است بیانیه شماه ۹۰ خود را منتشر ساخت.

مجاهدین خلق از مدت ها پیش درصدد ایجاد زمینه لازم ذهنی و عینی در جامعه و بخصوص برای هواداران خود در جهت ایجاد یک جنگ داخلی بودند و شاهد این مسئله مصاحبه رجوی در مجاهد به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۹ می باشد که تلویحا از جنگ داخلی صحبت به میان آورده است .

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود در باره ارتباط ارگانیک چپ ها با سازمان مجاهدین خلق نوشت : روزیکه مجاهدین خلق به جای اطلاق صفت ارتداد به از دین برگشتگان درون سازمان لقب اپورتونیست های چپ نما اعطا کرد مشخص شد که تمایل به مارکسیسم و خودباختگی در برابر چپ جزو بافت و نسوج سازمان می باشد.

دادسرای انقلاب اسلامی دزفول اعلام کرد یکی از فئودال های فراری که به مزدوری برای رژیم بعث عراق در آمده بود محکوم به اعدام شد و حکم صادره شب گذشته به مرحله اجرا درآمد.

وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده است کارشناسان نظامی آمریکا ، مصر و اسرائیل از فردا به مدت دو روز در واشنگتن برای برپایی طرح نیروی چند ملیتی استقرار صلح در صحرای سینا گردهم می آیند.

مقامات لبنانی روز دوشنبه به منظور یافتن راه حل هایی برای استقرار صلح در کشور به مذاکرات خود با عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه ادامه دادند اما فالانژیست های مسیحی اظهار داشتند که دورنمای خاتمه جنگ با موانع جدیدی برخورد کرده است .

برچسب‌ها:

نظر شما