شناسهٔ خبر: 53006 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۹ اردیبهشت در آئینه تاریخ

تکذیب تهاجم جنگنده های خارجی به اصفهان !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

19 اردیبهشت ۱۳۵۸

دادگاه های انقلاب اسلامی تهران امروز نیز بی وقفه رسیدگی به پرونده های متهمان رژیم شاه را ادامه داد و در شعب مختلف این دادگاه دو تن از سرشناس ترین سرمایه داران ایران ، حبیب القانیان و رحیم علی خرم و نیز یک وزیر سابق – سپهبد ابوالحسن سعادتمند – دکتر محمد بقایی یزدی – پزشک ویژه ساواک – و دو تن از سرپرست های اکیپ کمیته مشترک به اصطلاح ضد خرابکاری به نام های جعفر شکروی و محمد فلاح محاکمه و به اتفاق آرا به اعدام محکوم شدند .

هارولد براون وزیر دفاع آمریکا بار دیگر احتمال مداخله نظامی آمریکا را در خاورمیانه در صورت نقض قرار داد مصرو اسرائی مطرح کرد .

دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی گفت : ایران انبار سلاح های قراضه کشورها شده بود.

دریادار احمد مدنی فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و استاندار خوزستان اظهار داشت : دولت حرکات عوامل ضد مردمی را در خوزستان تحت نظر دارد .

هفته نامه النهار العربی در شماره اخیر خود با استناد به برخی گزارش های ویژه ای که دریافت داشته است نوشت : شاپور بختیار همچنان در ایران به سر می برد .

نهضت آزادی ایران در بیانیه ای نسبت به انتساب ترورها به برخی گروهها هشدار داد .

در پی زد و خورد های خونینی که میان فالانژیست ها [محافظه کاران مسیحی لبنان] و ارمنی ها در بیروت روی داد دو تن کشته و عده ای نیز زخمی شدند .

سخنگوی شورای ۱۱ نفری اداره شهر سنندج که برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب در یکی از شهرهای کشور تشکیل شده است در یک گفت و گو برنامه های خود را اعلام کرد .

 انجمن شهرسنندج خود بخود منحل شده و چون سنندج فعلا شهردار ندارد ، شورا یک فرد صالح را به عنوان شهردار انتخاب می کند.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

در پاسخ به دعوت امام خمینی از بامداد امروز میلیونها ایرانی پای صندوق های رای رفتند و به این ترتیب دومین مرحله انتخابات اولین دوره مجلس شورای ملی برگزار شد .

در پی اشغال فرمانداری کرمانشاه و استعفای فرمانداری این شهرستان به منظور تعیین هیئت جدید نظارت بر انتخابات و رفع مسائل و مشکلاتی که در این زمینه پیش آمده است برگزاری انتخابات کرمانشاه امروز انجام نشد و به تعویق افتاد .

ریچارد نیکسون رئیس جمهور پیشین آمریکا کارتر را یک رئیس جمهور عاجز و ناتوان نامید که یک تراژدی برای خودش و کشورش به وجود آورده است .

آیت الله خامنه ای گفت  : فرمان رهبر و مسئولانی که مامور اداره کشور هستند برای همه لازم الاجرا است ، البته انتقاد و اظهار نظر مفید هست اما نافرمانی و عصیان هیچ کاری را درست نمی کند .

سرلشکر شادمهر رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران شایعات مربوط به تهاجم مجدد هلی کوپترها و هواپیماپیماهای خارجی در استان های خراسان و اصفهان را بی اساس خواند و گفت : این اکاذیب و شایعات از طرف ستون پنجم دشمن طرح ریزی می شود.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۰       

ارتش عراق پنجشنبه شب گذشته دست به جنایت دیگری زد و با پرتاب ۳ موشک زمین به زمین به بخش حمیدیه ۱۷ غیرنظامی را شهید و ۴۰ تن دیگر را مجروح کرد .

دکتر بانکی معاون مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی در مصاحبه ای جزئیات میزان و نحوه فروش نفت در بودجه سال ۶۰ را اعلام کرد .

در آمد نفت بیشتر درآمد عمومی سال ۶۰ را تامین می کند و فروش نفت خام به صورت معامله پایاپای و در قبال دریافت اسلحه و کالاهای ضروری صورت خواهد گرفت .

آیت الله خامنه ای دبیر و سخنگوی شورای عالی دفاع : کلیه مناطقی که در حاشیه مرزی کردستان در اختیار دشمن بوده اکنون در اختیار نیروهای جمهوری اسلامی است .

جنبش جمهوری خواه ایرلند شمالی بعد از ظهر دیروز پیامی خطاب به امام خمینی رئیس جمهور دولت و نهادهای انقلابی کشورمان ارسال داشت .

مواضع بین المللی شما در مورد اصول استقلال هدفی است که ما پس از آزاد ساختن خود از یوغ امپریالیزم بریتانیا آرزوی کسب آن را داریم .

شورای نامگذاری شهر تهران به منظور تجلیل از جانبازی بابی ساندز چریک مبارز ارتش جمهوری خواه ایرلند خیابان محمد همایون واقع در ضلع غربی سفارت انگلیس را به نام بابی ساندز نام گذاری کرد .

وزارت خارجه کشورمان در اطلاعیه ای ضمن حمایت از نیروهای باز دارنده عرب در لبنان تاکید کرد : طرح تشکیل نیروهای بین المللی در لبنان مقدمه ای است برای تجزیه این کشور.

 هفته نامه لبنانی امل ارگان جنبش امل لبنان در شماره امروز خود نوشت در جریان اشغال مرکز نظامی مزدوران بعث عراق در حومه بیروت مدارکی به دست آمد که ارتباط رژیم صدام با رژیم صهیونیستی را ثابت می کند.

شهربانی از مردم درخواست کرده است با هوشیاری کامل مراقب اعمال ضد انسانی افرادی که با بمب گذاری در اتومبیل های شخصی و عمومی باعث خسارات جانی و مالی می گردند باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما