شناسهٔ خبر: 54021 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۲۳ اردیبهشت در آئینه تاریخ

هواپیمای حامل دو دیپلمات شهید ایران در انگلیس وارد کشور شد

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸

امروز با پیشنهاد هیئت وزیران شورای عالی انقلاب لغو قانون کاپیتولاسیون را تصویب کرد .

دفتر امام خمینی در مورد مجازات اعدام اطلاعیه ای صادر و تاکید کرد : در غیر از ۲ مورد زیر ؛۱-       کسی که ثابت شود آدم کشته است . ۲ - کسی که فرمان کشتار عمومی داده است و یا مرتکب شکنجه ای شده که منجر به مرگ شده باشد  هیچ دادگاهی حق ندارد حکم اعدام صادر کند.

 آیت الله صادق خلخالی رئیس دادگاه انقلاب در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد حکم اعدام شاه را صادر کرده است .

ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که چه خطری ما را تهدید می کند گفت : هیچ خطر نظامی ما را تهدید نمی کند ولی خطر سیاسی و توطئه وجود دارد .

 دولت جمهوری اسلامی به انگلیس اخطار داد که از پذیرش شاه سابق در این کشور خودداری کند .

دانشگاه تهران امروز اعلام کرد که به تصویب شورای انقلابی تزکیه این دانشگاه ۳۱ نفر از استادان ، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه اخراج شده و در اختیار مقامات صلاحیت دار گذاشته شده اند.

حدود ۲۰ نفر مسلح به ستاد جنبش ملی مجاهدین [منافقین] در خرم آباد حمله کردند .

ابوالفضل قاسمی رهبر حزب ایران در مورد تکذیب نامه آیت الله طالقانی درباره دعوت جبهه ملی از ایشان گفت : اصولا قرار نبوده است که از آیت الله طالقانی به این صورتی که عنوان شده دعوتی بشود بلکه به خاطر احترام به این شخصیت مبارز تصمیم گرفته شده بود که با ایشان تماس گرفته شود و مذاکراتی به عمل آید و اگر ایشان پذیرفتند و یا تمایل نشان دادند آنگاه به صورت رسمی دعوت به عمل آید که در جراید اعلام شود . 

 آیت الله شریعتمداری اظهار داشت : من در شرایطی که مسئله عفو عمومی مورد بررسی دولت است باید درباره کلمه عفو بیشتر صحبت کرد من معنای این کلمه را درست درک نمی کنم ، چون اگر جرم باشد هیچ جرمی عفو ندارد ، جرم شخصی نیست ، یک فردی که خیانت کرده جامعه ای را متضرر می سازد . میزان مجازات در قبال جرم باید روشن شود .

 دکتر کریم سنجابی رهبر جبهه ملی ایران با انتقاد از دولت موقت اظهار داشت : دولت فوق العاده ضعیف است و دولت هایی در دولت وجود دارند که مانع انجام کار می شوند ، دولت باید قدرت داشته باشد .

۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۹

امام خمینی رهبر انقلاب طی سخنانی در مورد برخی گروه های آشوبگر در کردستان اظهار داشتند : این چه جور جمعیتی هستند؟ من متأسفم از اینکه چرا باید انسان اینقدر منحط باشد. اینقدر بدطینت باشد که در کشور خودش، اهل مملکت خودش، اهل دین خودش را اینطور در زحمت واقع کند و اینطور خرابی بار بیاورد.

امام خمینی:  اگر بنا باشد رادیو ـ تلویزیون در خدمت دستهای و یا گروهی که منحرف هستند و اعوجاج دارند قرار داده بشود، ممکن است که سرتاسر مملکت را به فساد بکشد.

حجت الاسلام هاشمی عضو شورای انقلاب در پایان جلسه مشترک این شورا به هیئت دولت اظهار داشت : احتمال دارد تعیین نخست وزیر موکول به تشکیل مجلس شورای ملی و تائید نمایندگان مجلس شود .

از سوی دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهوری مهدی غیوران به سمت بازرس ویژه رئیس جمهوری منصوب شد .

بامداد امروز هواپیمای شرکت ملی ایران حامل جنازه دو شهید مهندس عباس لواسانی و علی اکبر صمد زاده در فرودگاه مهر آباد بر زمین نشست .

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران: شهادت دو نفر از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن توطئه ای علیه ایران بود که با نقشه قبلی انجام گرفت .

دکتر غلامحسین صدیقی یکی از سرشناس ترین چهره های جبهه ملی به همراه ۷ تن دیگر از اعضای قدیمی و مهم جبهه ملی در اطلاعیه ای کوتاه کناره گیری خود را از این جبهه اعلام کردند.

لشکر ۲۸ کردستان در اعلامیه ای خطاب به مردم سنندج از آنان خواست که دیگر نهراسند و از زیرزمین ها بدر آیند و به پاکسازی و مرمت شهر بپردازند .

۲۳ اردیبهشت ۱۳۶۰

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا از گروه ها و احزاب خواست تا اسلحه را زمین گذاشته و وارد گفت و گو شوند.

آخرین آمار اعلام شده از سوی روابط عمومی سپاه پاسداران ارومیه نشان می دهد که تعداد شهدای فاجعه سردشت ۸۰ نفر و تعداد مجروحین بیش از ۱۰۰ نفر بوده است .

 ضیاء الرحمن رئیس جمهور بنگلادش و حبیب شطی دبیر کل کنفرانس اسلامی پیش از ظهر امروز به همراه هیئتی به منظور مذاکره پیرامون جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به تهران آمده و با بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا به گفت و گو نشستند.

هیئت سه نفری حل اختلاف دیروز تشکیل جلسه داد و چند مسئله که به این هیئت ارجاع شده بود را مورد بررسی قرار داد.

نظر شما