شناسهٔ خبر: 52726 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۶ اردیبهشت در آئینه تاریخ

کاردار سفارت ایران در آمریکا مشخص شد !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸​

رهبر انقلاب امروز با گروهها و دستجات مختلفی دیدار و گفت و گو کردند .

امريكا بدگمان كرده است كه با كشتن و با ترور مي‎تواند كاري انجام بدهد. كمونيستهاي ساختگي بدخيال كرده‎اند، مكتبهاي انحرافي بدگمان كرده‎اند، ريشه‎هاي گنديده رژيم سابق بدخيال كرده‎اند كه مي‎توانند با ترور جلو احساسات ملت ما را بگيرند، احساسات را افزون كرده‎اند، باز حسابهايشان باطل شد.

شورای انقلاب اسلامی ایران با صدور اطلاعیه ای تشکیل سپاه پاسداران انقلاب را تحت نظارت این شورا اعلام کرد .

مهندس بازرگان نخست وزیر طی پیامی از استانداران و فرمانداران خواست که برای اجرای طرح های عمرانی انقلابی عمل کنند و اعتبارات تخصیصی را به مصرف برسانند .

آقایان نیز لازم است انقلاب کنند و با ایمان صادق و تصمیم راسخ کمر همت و زحمت بسته و در صدد رفع سریع و وسیع احتیاجات و مشکلات مردم با حداکثر استفاده از آمادگی و نیروی مردم و حداقل تحمیل بر بودجه و دولت برآیند .  

در حالی که یک مقام لیبیایی در تهران به شدت موضوع بودن امام موسی صدر را در لیبی تکذیب می کند و احتمال ربودن او را توسط بریگاد های سرخ ایتالیا مطرح می کند داماد امام موسی صدر معتقد است رهبر لیبی امام موسی صدر را برای انجام یک معامله سیاسی با امام خمینی در لیبی نگاه داشته است .

امیرانتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت در مصاحبه ای گفت : شناسایی دو فاکتو اسرائیل که قبلا از سوی رژیم سابق به عمل آمده بود اکنون وجود ندارد .

کمیته مرکزی حزب توده ایران با انتشار اعلامیه ای ضمن ابراز تاسف از ترور سرلشکر قره نی و آیت الله مطهری و محکوم کردن تروریسم دو ترور سیاسی اخیر ایران را کار سازمان های جاسوسی امپریالیستی و صهیونیستی و  دستگاه ورشکسته ساواک دانست .

سفارت ایران در واشنگتن اعلام کرد که از این پس یک کاردار تازه نمایندگی دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در آمریکا را بر عهده خواهد داشت .

آیت الله مکارم شیرازی در یادداشتی که روزنامه اطلاعات در شماره امروز خود آن را منتشر کرد از ظهور یک دیکتاتوری خشن انذار داد .

: برخورد قهر آمیز گزوهها ، ادامه هرج و مرج در کارخانه ها و کارگاهها ، کم کاری در دستکاه های دولتی ، عدم رعایت قوانین از سوی بسیاری از مردم ، تجاوز به حریم اموال و املاک یکدیگر ، فرار از کار به امید کمک دولت ، نغمه ناموزون تجزیه طلبی از طرف بعضی از گروههای افراطی ، سلب امنیت از مردم بر اثر بازداشت های بی دلیل، دامن زدن به اختلافات از ناحیه مطبوعات زمینه روحی مردم را برای پذیرش یک دیکتاتوری آماده می سازد .

عصر امروز بنا به دعوت سازمان مجاهدین خلق [منافقین] به مناسبت بزرگداشت خاطره شهید مجید شریف واقفی مراسمی در صحن چمن دانشگاه صنعتی تهران برگزار شد .

موسی خیابانی از رهبران سازمان طی سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید شریف واقفی اظهار داشت : در حالی که دشمن اصلی آمریکا است و امام هم بر این نکته تاکید دارند گروهی می خواهند دشمن اصلی را فراموش کنیم .

شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی تهران بعد از ظهر امروز رسیدگی به پرونده سرتیپ علی فتحی امین  فرمانده سابق تیپ زرهی ۳ همدان را آغاز کرد .

جنگنده های اسرائیل امروز یک اردوگاه آموزش نظامی فلسطینی ها را در شمال لبنان مورد حمله قرار دادند .

عبدالسلام جلود نخست وزیر لیبی در پایان یک دیدار ۱۴ روزه عصر امروز ایران را ترک کرد .

فرماندهی سپاه در پی اعلام تشکیل و آغاز فعالیت  این نیرو در اطلاعیه ای  هدف و وظایف سپاه پاسداران انقلاب را اعلام کرد .

دف سپاه پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و تلاش در جهت گسترش جهانی آن مبتنی بر موازین اصیل اسلامی می باشد .

بعد از ظهر امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی چریک های فدایی خلق ایران با اشاره به ترور آیت الله شهید مطهری گفت : امروز عده ای توطئه گر به جای معرفی ماهیت واقعی تروریست ها می کوشند کمونیست ها را مسبب این حوادث شوم جلوه دهند .

۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۹

آیت الله قدوسی دادستان انقلاب جمهوری اسلامی ایران در رابطه با خارج کردن اسکناس های هزار تومانی از دور و تلاش ضد انقلاب فراری برای وارد کردن اسکناس های خارج شده از ایران به داخل کشور اطلاعیه ای صادر کرد و طی آن به مسئولین گمرکات و فرودگاه ها و مرزها هشدار داد .

لرد گرینگتون وزیر خارجه انگلیس گفت : واکنش جهان اسلام به حمله آمریکا علیه ایران نشان داد که هر اقدام نظامی آمریکا در ایران نه تنها بر منطقه خلیج فارس که بر افغانستان و موقعیت اعراب و اسرائیل نیز تاثیر خواهد داشت .

 ۷ تن از محکومان دادگاه های انقلاب اسلامی مرکز که در شعب مختلف این دادگاهها محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند سحرگاه امروز تیرباران شدند .

آیت الله دکتر بهشتی عضو شورای انقلاب و رئیس دیوان عالی کشور گفت : در جلسه اخیر شورا اولین گزارش مربوط به حمله آمریکا به ایران ارائه شد که در آن  کمیسیون مربوط خطوط زیادی را به طور مستند از مسیر پرواز هواپیماها مشخص کرده است .

مهندس عزت الله سحابی عضو شورای انقلاب و سرپرست سازمان برنامه و بودجه در گفت و گویی اظهار داشت : در جریان کردستان نظام مظلوم واقع شده است ، ارتش ایران در حال حاضر مشغول دفاع است نه تهاجم .

 لشگر ۶۴ اروميه در ارتباط با اوضاع آذربايجان غربي و كردستان اطلاعيه‌اي انتشار داد  و تاکید کرد : سنندج ، سردشت و بانه در کنترل ارتش و نیروهای سپاه پاسداران است .

دکتر صادق طباطبایی سرپرست ادارات نخست وزیری اعلام کرد با توجه به رویدادهای اخیر و توطئه ای که به جهت سلب امنیت در کشور و ایجاد اغتشاش صورت می گیرد تعداد ممنوع الخروج ها افزایش یافته است .

فیدل کاسترو رهبر کوبا در اجتماع دو میلیونی مردم هاوانا با تاکید به خطراتی که از سوی آمریکا و متحدانش ایران را تهدید می کند از اوپک خواست تا به حمایت از ایران نفت را به روی غرب قطع کند .

 دکتر مهدی ممکن معاون وزارت ارشاد ملی طی گفت و گویی اظهار داشت : اینکه سرپرست بنیاد مستضعفان ما را در رابطه با نشریات مسئول محتویات آن می داند مطابق مضمون لایحه مطبوعات در ایران نیست وزارت ارشاد ملی در مقابل نشریات فقط جنبه ارشادی می تواند داشته باشد .

عده ای از صاحبان چاپخانه ها که اقدام به چاپ نشریات غیرقانونی نموده بودند توسط دادستانی کل انقلاب دستگیر شدند و چاپخانه آنها مهر و موم شد .

صادق قطب زاده در دیدار با وزیر خارجه کوبا گفت : درباره روابط ایران و کوبا شورای انقلاب هفته آینده  تصمیم قطعی خواهد گرفت .

 آسوشیتد پرس از قاهره به نقل از آژانس خبری خاورمیانه گزارش داد : تلاش ناموفق برای سرنگون کردن رژیم صدام در عراق که هفته گذشته انجام شد حداقل به کشته شدن ۱۳۷ افسر و سرباز منتهی شد .

۱۶ اردیبهشت ۱۳۶۰

بر اساس آخرین اخبار رسیده از جبهه های جنگ عراق با صدها کشته در جبهه های گیلانغرب ، دزفول و آبادان به سختی شکست خورده است .

سرهنگ عطاریان فرمانده عملیات غرب گفت : آواکس های آمریکایی در عملیات بازی دراز به عراق کمک می کردند.

وزارت امور خارجه کشورمان دلایل توقیف کشتی متجاوز به منطقه جنگی را اعلام کرد.

 تناقض در گفتار مقامات کویت ، عدم توجه به چندین بار اخطار دولت جمهوری اسلامی ایران ، ورود کشتی به منطقه جنگی مطالب آشکاری است که موضع گیری تحریک آمیز کویت را نسبت به جمهوری اسلامی ایران بیان می دارد .

در ابتدای شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دولت کویت خود را بی طرف اعلام کرد و خواستار پایان جنگ گردید و آیا موضع گیری های اخیر این دولت موید موضع بی طرفی است؟ آیا وام دو میلیارد دلاری این دولت به صدام مزدور بی طرفی است ؟!

 به دنبال درگذشت بابی ساندز مبارز ایرلندی که در زندان های انگلیس و بر اثر اعتصاب غذا و در اعتراض به اقدامات فاشیستی دولت تاچر صورت گرفت هواداران بابی ساندز موسسات انگلیسی را در فرانسه ایتالیا و آمریکا منفجر کردند.

دفتر تبلیغات مدرسه عالی شهید مطهری طی اطلاعیه ای اعلام کرد : ما از بابی ساندز تا ابد به نیکی یاد خواهیم کرد .

نخست وزیری نیز طی اطلاعیه ای ضمن گرامیداشت یاد و نام بابی ساندز اعلام کرد : ملت مبارز ایرلند مطمئن باشید که استعمار در مصاف با ملت های مصمم ناتوان است  و اکنون فریاد شما است که در جهان طنین افکن است پرچم مبارزه را برافرازید و در برابر ستمگران مقاومت کنید . روزنامه معاریو که در فلسطین اشغالی منتشر می شود صدام را به خاطر خدمتی که با جنگ تحمیلی علیه ایران به رژیم صهیونیستی کرده است مورد ستایش قرار داد.

وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد :بودجه سال ۱۳۶۰ در جهت سازندگی انقلاب اسلامی پیاده شده است .

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور نیز طی مقاله ای ضمن تحلیل بودجه نوشت : دولت آمده و گفته است که معادل ۲۴۱ میلیارد تومان نفت خواهد فروخت که حدود ۸۰ درصد درآمدها را تشکیل می دهد و ۲۰ درصد بقیه هم مربوط می شود به مالیات ها که قسمت قابل توجهی از آن مالیات بر واردات یعنی حقوق و عوارض گمرکی است که آن هم به طور غیرمستقیم به نفت مربوط می شود و نشانگر هیچ نوع تولید و برداشت از اقتصاد داخلی نیست .

هیئت سه نفری حل اختلاف روزنامه انقلاب اسلامی را متخلف از فرمان امام دانست .

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه سلسله مقالات مربوط به نقد مجاهدین خلق [منافقین] نوشت :مارکسیسم را در موضع قدرت دیدن و مارکسیسم را به عنوان هووی انقلاب شناختن علت العلل غالب انحرافات ایدئولوژيک و سیاسی مجاهدین خلق و همپالگی های التقاطیش بوده است.

سید محمد خاتمی نماینده مجلس که چندی پیش برای شرکت در جلسه بهاره اتحادیه بین المجالس به مانیل رفته بود طی سخنانی ضمن تشریح اهداف و نتایج این سفر گفت : از این پس باید سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای انقلاب تنظیم شود.

برچسب‌ها:

نظر شما