شناسهٔ خبر: 53573 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۲۱ اردیبهشت در آئینه تاریخ

اعدام 6 عامل شورش در زندان مشهد !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز عشاير مَمَسَني و دانشجويان و استادان دانشسراي عالي يزد را به حضور پذیرفتند .

براي خدا نهضت كنيد. اگر نهضت براي خدا باشد، از شهادت خوف نيست. شكست در نهضتي كه براي خدا باشد نيست. مسلمين صدر اسلام ميگفتند اگر بكشيم بهشت است، و اگر كشته شويم بهشت است. شما هم همين طور هستيد

دکتر غلامحسین شکوهی وزیر آموزش گفت : منطقه ای شدن آموزش با خودمختاری استانها ارتباطی ندارد .

دادگاه انقلاب اسلامی مشهد سه تن از عاملان کشتار و همکاران رژیم سابق را محاکمه کرد و رای به اعدام یکی از آنان و حبس دو نفر دیگر داد.

دیلی اکسپرس در شماره امروز خود گزارش داد که شاه با توجه به تغییر نخست وزیر انگلیس و حزب حاکم بار دیگر دست به تلاش هایی جهت اقامت در این کشور زده است .

در پی اعدام القانیان میلیاردر وابسته به رژیم سابق و اسرائیل کنگره یهودیان آمریکا تشکیل جلسه داد .

۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹

قبر نمادین رضا شاه توسط آیت الله خلخالی و  تعداد زیادی از مردم آغاز شد . در حالی که باقیمانده جسد رضا شاه توسط فرزند وی به خارج از کشور منتقل شده است این مکان با ساختمان مجلل به محل رفت و آمد عناصر سلطنت طلب تبدیل شده بود .

بنی صدر رئیس جمهور در اعتراض به تخریب مقبره نمادین رضا شاه اظهار داشت : تخریب این ساختمان کار بسیار غلطی بود ، زیرا ساختمان خراب کردن اصولا کار درستی نیست و در آن محل می توانستیم موزه جدایی درست کنیم .

عده ای از مهاجمین مسلح به پاسگاه کلته در حوزه سردشت حمله کردند و در اثر این حمله ۴  تن از درجه داران ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران به درجه شهادت رسیدند .

اشرف خواهر دو قلوی شاه مخلوع از افکار عمومی جهان خواست که علیه اعدام فرخ رو پارسا یکی از وزیران سابق کابینه اعتراض کنند !

پنتاگون اعلام کرد اجساد سوخته ۸ سرباز آمریکایی که در عملیات نظامی آمریکا در ایران کشته شده اند بالاخره توسط متخصصین پایگاه نظامی دوور مورد شناسایی قرار گرفت .

یک افسر نیروی دریایی آمریکا که در عملیات ناکام طبس حضور داشت گفت : یک گروه ویژه آمریکایی یک ماه قبل از عملیات  نافرجام نظامی وارد ایران شده بود.

۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۰

امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی امروز در اجتماع علما و روحانیون استان های آذربایجان شرقی و غربی ضمن نصیحت پدرانه به مجاهدین خلق اظهار داشتند : به دامن ملت بیائید و اسلحه ها را تحویل دهید و اذعان کنید به این که خلاف کردیم .

 دادستان کل کشور از دستگیری ۱۰ عامل بمب گذاری وابسته به گروه اویسی خبر داد.

گزارش های رسیده از جبهه های جنگ حاکیست شکست مجدد سربازان عراقی در منطقه مریوان و فشارسنگین نیروهای رزمنده ایران به دشمن در نقاط مختلف غرب عراق را وادار کرد که دست به تقویت یگان های نظامی خود در منطقه بزند.

اعضای هیئت سه نفره حل اختلاف امروز به دیدار امام خمینی رفته و با رهبر انقلاب گفت و گو کردند.

آیت الله یزدی سخنگوی هیئت اظهار داشت : در مجموع امام خمینی از کار هیئت اظهار رضایت کردند و ضمن رهنمودهای خاصی که در پیشبرد هیئت داشتند فرمودند طوری عمل شود که جناح ها بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند.

شورای عالی دفاع دیشب در یک جلسه فوق العاده که به ریاست دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا تشکیل شد پیشنهادات هیئت نمایندگی کشورهای غیرمتعهد را در مورد پایان جنگ تحمیلی عراق مورد بررسی قرار داد.

مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت در مصاحبه ای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی مواضع دولت را در قبال موضوعات مختلف اعلام کرد .

سخنگوی دولت در مورد لایحه بودجه و مطالبی که در رابطه با تورم زا بودن آن مطرح شده است گفت : در تنظیم بودجه دو نظر وجود داشت عده ای معتقد بودند که وقتی رقم بودجه بالا رود بودجه تورم زا می شود که البته نظر صحیحی بود اما آن را نمی توان اساس کار قرار داد  چرا که در شرایط جنگی که ما داریم هزینه ها بسیار بالا رفته و جنگ هزینه هایی را ایجاب می کند که به ناچار رقم بودجه تورم زا می شود.

 نبوی در مورد درخواست مجاهدین خلق از امام برای دیدار با ایشان گفت : اگر این آقایان بخواهند فعالیت قانونی داشته باشند می توانند فعالیت کنند و هیچ احتیاجی به ملاقات با امام ندارند اگر این جور باشد حزب توده و اکثریت هم می توانند بگویند ما حاضریم در حدود قانون فعالیت کنیم و بنابراین تقاضای ملاقات با امام را داریم .

 آن ها در صورتی می توانند با امام ملاقات کنند که به رهنمودهای امام و پیام های امام در رابطه با مسائل ایدئولوژیک شان توجه کنند.

۶ تن از عوامل شورش زندان مشهد به حکم دادگاه انقلاب اسلامی محکوم به اعدام شدند و این حکم بلافاصله اجرا شد.

حسین نقره کار شیرازی معاون اداری و مالی وزارت بازرگانی در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگاران رسانه های گروهی گفت : لایحه ملی شدن تجارت خارجی که شامل ۴۰ ماده است روز ۲۶ اردیبهشت توسط وزارت بازرگانی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

دولت مصر مدعی شد یک گروه خرابکار که قصد داشتند سفارت اسرائیل و کنیسه های یهودیان در قاهره را منفجر کنند دستگیر شدند.

به دنبال پیروزی فرانسوا میتران در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ابوالحسن بنی صدررئیس جمهور کشورمان به وی تبریک گفت .مهندس میرسلیم سرپرست بنیاد امورجنگ زدگان استعفای خود را تقدیم نخست وزیر کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما