شناسهٔ خبر: 57700 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۳ خرداد در آئینه تاریخ

از اعدام 6 عضو یک گروهک تروریستی تا دستگیری افرادی که قصد بمب گذاری در نمازجمعه را داشتد!

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۳ خرداد ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز در پیامی خواستار رسیدگی به تخلفات روحانی نمایان شدند .

به دنبال استعفای آیت الله خلخالی از امور دادگاه های انقلاب امروز اعلام شد که با استعفای وی موافقت نشده است .

آیت الله طالقانی در یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی جزئیات مذاکره ۶ ساعته ای را که در قم جریان داشت را تشریح کرد و به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد .

محور اصلی مذاکرات ۶ ساعته قم چگونگی تدوین قانون اساسی و تسریع در ادامه این قانون برای آگاهی و تصمیم گیری ملت ایران است و مسئله دیگر چگونگی تشکیل مجلس موسسان[خبرگان قانون اساسی] بوده است .

اسرائیل سالها است که مردم فلسطین را زیر رگبار مسلسل گرفته و آمریکا صدایش بلند نمی شود ولی درباره اعدام هویدا سرو صدایش بلند می شود ، وقتی پیامبر اسلام مکه را فتح کرد و بت ها را فرو ریخت فرمود حالا صدای شیطان و ناله اش بلند می شود و حالا اینها شیاطین دنیا هستند که بر اثر ضربه ای که خورده اند ناله سرداده اند ، ناله سردادن اینها در روحیه انقلابی ما هیچ اثری ندارد . ملت برای همه نوع محرومیت آماده است و حتی حاضرند روزه سیاسی بگیرند تا امپریالیزم را سرجایش بنشانیم .

وزیر دفاع ملی در بخشنامه ای شرکت نظامیان را در تمامی احزاب و دسته ها و سازمان های سیاسی ممنوع اعلام کرد .

دکتر صادق طباطبایی معاون سیاسی وزارت کشور در یک گفت و گوی تلویزیونی از وجود دستگاه های عظیم جاسوسی ایران که در محل سفارت ایران در بن نصب شده بود و با سیا و موساد ارتباط دائم داشت خبر داد .

سرلشکر فربد رئیس ستاد کل ارتش در پایان مراسم رسمی نیروهای سه گانه که در حضور نخست وزیر برگزار شد اظهار داشت : هدف ارتش جمهوری اسلامی غیر متعهد بودن است و حرکت برای بازسازی ارتش ملی و کامل آغاز شده است .

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر در دومین روز سمینار روسای دانشگاه های کشور طی سخنانی با اشاره به مشکلات همه جانبه کشور اظهار داشت : این دولت برای تزکیه نیامده است ، ممکن است این کار را بکنیم ولی آن وقت کارهای دیگر باید از روی دوش ما برداشته شود ، بنده طرفدار عفو عمومی بودم نه از روی عاطفه بلکه از روی مصلحت .

۳ خرداد ۱۳۵۹

امام خمینی امروز در دیدار مدرسان و طلاب حوزه علميه ، استادان و اعضاي انجمنهاي اسلامي دانشجويان دانشگاههاي سراسر كشور تاکید کردند : ما ميخواهيم ببينيم خواست اين ۳۵ ميليون جمعيت چي است. ما ديديم كه خواست اين ۳۵ ميليون جمعيت اين بود كه ما اسلام را ميخواهيم. در تمام صحبتها از اول تا آخر اين نبود كه ما مليگرا هستيم. مليگرايي برخلاف اسلام است.

روزنامه اطلاعات امروز از دیدار رئیس جمهور و اعضای شورای انقلاب با امام خمینی خبر داده و نوشت « دکتر حسن حبیبی به سمت نخست وزیری انتخاب شده است » .

 هاشمی پیرامون لغو قراردادهای ایران و آمریکا نیز اظهار داشت : تمام قراردادها لغو شده است و در حال حاضر هیچ رابطه ای با آمریکا نداریم و قراردادی بین ما و آنها حاکم نیست .

 ۶ نفر از بنیان گذاران و کادر رهبری گروهک تروریستی فرقان که در طرح و پیشنهاد و تصویب ترور شخصیت هایی چون آیت الله شهید مطهری و  شهید مفتح  نقش درجه یک را داشته اند اعدام شدند .

 ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی حکمی ابوشریف را به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کرد .

شمس آل احمد با حضور در اجتماع مردم کاشان در مسجد آقا بزرگ این شهر طی سخنانی با موضوع انقلاب فرهنگی گفت :از صدر مشروطیت تا به حال ما مورد هجوم فرهنگ مغرب زمین بوده ایم و در طی ۵۰ سال استعمار گران هر روز قسمتی از فرهنگ ما را نابود کردند و به جای آن فرهنگ منحط غربی را جایگزین کردند و حال ما در آستانه انقلاب فرهنگی هستیم .

در حمله به یک خوابگاه در محل شرکت زراعی کیوان سابق واقع در سرپل ذهاب ۸ نفر از پناهندگان عراقی که به سرپرستی سیدمالک حکیم با سپاه پاسداران این شهر همکاری می کردند به شهادت رسیدند و دو نفر دیگر از آنان به شدت زخمی شدند .

حجت الاسلام سید علی اصغر ناظم زاده حاکم شرع استان های کرمانشاهان و ایلام و شهرستان کاشان که به سنندج رفته بود اظهار داشت : بر اساس تحقیقاتی که به عمل آمده دادگستری سنندج با گروه های مسلح همکاری داشته و در دادگاه های خلقی که آنها تشکیل داده اند عده ای از مسلمانان و پاسداران انقلاب را محاکمه کرده اند از این رو پیشنهاد می شود که به این مسئله رسیدگی فوری به عمل آید و دادگستری سنندج منحل شود .

۳ خرداد ۱۳۶۰

آیت الله ری شهری حاکم شرع و رئیس دادگاه انقلاب اسلامی ارتش طی مصاحبه ای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی چگونگی فعالیت یک سازمان مخرب زیر زمینی را که به نام پارس اقدام به تخریب و قصد بمب گذاری در نماز جمعه را داشته تشریح کرد .

آیت الله ری شهری به نقل از یکی از دستگیر شدگان گفت : حمله عراق به ایران طرحی بود که در ستاد کودتا نیز مطرح شده بود و طبق گفته بنی عامری به آن حق تقدم دوم را داده بودند حق تقدم یک با کودتا بود زیرا در صورت پیروزی مشکل آمریکا را حل می کرد.

واحد مرکزی خبر به نقل از یونایتد پرس گزارش داد هیئت های نمایندگی آمریکا و یاران که می کوشند یک دادگاه حکمیت تشکیل دهند روز گذشته دومین دور مذاکرات مقدماتی خود را در کاخ صلح در لاهه آغاز کردند.

در لاهه گفته می شود که دادگاه حکمیت دعاوی ایران – آمریکا با بیش از دو هزار پرونده به ارزش تقریبی سه میلیارد دلار روبرو است .

  محمد هاشمی رفسنجانی معاون سیاسی نخست وزیر و سرپرست هیئت ایرانی شرکت کننده در کنفرانس جهانی تحریم اقتصادی آفریقای جنوبی در سومین روز این کنفرانس موضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی تشریح کرد .

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه ای در مورد مبارزات مردم ایرلند و کشته شدن چند تن از مبارزان ایرلند در زندان پلیس دژخیم انگلیس انتشار داد.

بامداد دیروز پس از یک شب نسبتا آرام نبرد توپخانه ای شدید در حومه جنوب شرقی بیروت در گرفت . به دنبال آتش توپخانه ها در منطقه ای که کاخ ریاست جمهوری لبنان در آن جا قرار دارد چندین آتش سوزی روی داد و کاخ الیاس سرکیس دو بار مورد حمله قرار گرفت.

خبرگزاری شوروی نیز طی گزارشی اعلام کرد : آمریکا با ارسال جدیدترین سلاح ها و تکنولوژی ها به اسرائیل می خواهد اشغال سرزمین های عرب را همیشگی کند جنبش مقاومت فلسطین را از بین ببرد و کشورهای عرب را دچار تفرقه کند.

نمایندگان مجلس امروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داده و جزئیات لایحه حذف فرمان همایونی را به تصویب رساندند.

آیت الله هاشمی در جلسه امروز مجلس و در جریان تصویب جزئیات لایحه حذف فرمان همایونی اظهار داشت : امام فرمودند هر چیزی را که مجلس با امضای شورای نگهبان تصویب کند به هیچ وجه هیچ کس حق خدشه در آن را ندارد . 

برچسب‌ها:

نظر شما