شناسهٔ خبر: 55361 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۲۹ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از قطع رابطه ریال با دلار تا دستگیری ۱۰ جاسوس اسرائیل در تهران !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز نمایندگان عشایر ، اهالی نیریز فارس و نمایندگان ستاد نیروی هوایی را به حضور پذیرفتند .

دولت امريكا ما را [تهديد] كرده بود كه اگر چنانچه اين اعدامها ادامه پيدا بكند، در روابط ايران با امريكا يك قدري خطر ميافتد، اي الهي كه به خطر بيفتد! ما روابط با امريكا را ميخواهيم چه بكنيم. روابط ما با امريكا روابط يك مظلوم با يك ظالم است؛ روابط يك غارت شده با يك غارتگر است. ما ميخواهيم چه كنيم. آنها ميل دارند كه ...كه با ما روابط داشته باشند؛ ما چه احتياجي به امريكا داريم.

به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی بعد از ظهر امروز مراسمی در زمین چمن دانشگاه تهران برکزار شد .

صادق قطب زاده سرپرست رادیو و تلویزیون طی سخنانی اظهار داشت : دکتر شریعتی به رهبری امام اعتقاد کامل داشت و حتی سه بار برای امام پیغام فرستاد که تا ایشان هستند و رهبر هستند من خواهم بود و عمل می کنم .

یک منبع آگاه در برن اظهار داشت که دولت ایران به دو وکیل دادگستری سوئیس ماموریت داده است برای بازگردانیدن سپرده های بانکی شاه سابق و اعضای خانواده اش به ایران اقدام قضایی لازم را به عمل آورند .

مهندس بازرگان نخست وزیر طی پیامی اظهار داشت : این انقلاب را تمام قشرها و طبقات ملت ایران انجام داده اند و ملت ایران است که باید آن را به آخر و وضع مطلوب برساند .

مانع بزرگی که در اجرای برنامه های حکومت ملی و دولت موقت جمهوری اسلامی وجود دارد عدم همکاری برخی از کارمندان در مورد قبول مسئولیت ها و وظایف است . 

آیت الله شریعتمداری با بیان اینکه اینجانب هیچ گونه دخالتی در کارهای دولت ندارم گفت : پیش نویس قانون اساسی را برای بنده فرستادند و من حاشیه هایی برای آن زدم با ملاحظاتی که به آن اضافه شود پیش نویس بدی نخواهد بود .

سازمان سیاسی خلق عرب خرمشهر با صدور اعلامیه ای خلع سلاح را رد کرد .

یکی از مشاوران شاه سابق در گفت و شنودی با نیویورک پست اظهار داشت که شاه از اعدام هایی که در ایران صورت می گیرد سخت تکان خورده و وحشت زده شده است .

۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

امام خمینی رهبر انقلاب به اقامتگاه جدید خود واقع در منطقه جماران نقل مکان کردند . رهبر انقلاب در جمع مردم جماران طی سخنانی اظهار داشتند : ما در بين راه هستيم، و بايد راه طولاني را طي كنيم و آن راه طولاني اين است كه بيرق اسلام را در همه قطبهاي زمين به اهتزاز درآوريم. من اميدوارم كه موفق شويم .

امام خمینی امروز در جمع فرماندهان کمیته های انقلاب اسلامی تهران و شهرستان ها اظهار داشتند :چنانچه مسائلي داريد، البته بايد رسيدگي بشود، و به نظر من تمام اين مسائل در مجلس شوراي اسلامي بايد حل بشود.

 علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی اعلام کرد از تاریخ اول خرداد نرخ ریال مستقیما بر اساس تغییرات نرخ واحد حق برداشت مخصوص [اس – دی – آر] که یک واحد بین المللی و از شانزده ارز عمده تشکیل شده است تعیین می شود و در نتیجه رابطه ریال با دلار قطع می شود .

با اینکه جنگ در سنندج پایان یافته و عملیات کمک رسانی و بازسازی این شهر آغاز شده صحنه های زدو خورد به مراکز دیگری از مناطق کردستان کشیده شده و درگیری های پراکنده در بخشی از آذربایجان غربی و کرمانشاهان همچنان ادامه دارد .

 تیمسار ظهیر نژاد فرمانده ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران گفت  : پادگان بانه تا به امروز در محاصره عناصر ضد انقلاب و گروهها قرار دارد .

اجلاس وزرای خارجه ۹ کشور عضو بازار مشترک اروپا با تصویب و انتشار بیانیه ای مبنی بر انجام تحریم اقتصادی علیه ایران به کار خود پایان داد .

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای نسبت به شایعه کودتای دست راستی ها هشدار داد . آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد پرداخت هر گونه پول به صاحبان هر یک از شرکتها و موسساتی که صاحبان آنها بعد از پیروزی انقلاب متواری و کارخانجات آنها ملی اعلام شده است و یا تحت پیگرد می باشند ممنوع است .

آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور در مورد اطاعت کمیته ها از کمیته مرکزی گفت : تا زمانی که افراد و گروهها سلاح در دست دارند نمی توان کمیته ها را منحل کرد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۰

محمد علی رجایی نخست وزیر در یک مصاحبه اختصاصی با کیهان شرکت  و نظرات خود را درباب مسائل مختلف کشور تبیین کرد .

ما کشورها را به چهار دسته تقسیم کردیم که در برنامه خود به مجلس هم آن را عنوان کردیم ، این کشورها عبارتند از کشورهای برادر ، کشورهای دوست ، کشورهای بی طرف و کشورهای متخاصم و یا کشوری که با آن رابطه عادی نداریم و آن را دشمن می دانیم .

اگر من باید جواب گوی کم یا زیاد بودن اسکناس باشم باید مسئول بانک را تغییر دهم و اگر ببنیم او نمی تواند اسکناس مردم را جذب کند کسی را بگذارم که بتواند این کتار را انجام دهد.

 یک اکیپ از ماموران ژاندارمری سراوان که برای پیگیری چگونگی ترور مولوی فیض محمد حسین بر به منطقه گشت رفته بودند در محلی به نام کوه سفید مورد حمله عده ای از افراد مسح قرار گرفته و ۳۲ تن از آنان به شهادت رسیدند.

۶ لوله نفت و گاز در ۳۰ کیلومتری جاده امیدیه – ماهشهر ساعت ۱۱ یکشنبه گذشته بر اثر انفجار دچار آتش سوزی شده و منهدم گردید .

رادیو مسکو در گزارشی به نقل از خبرگزاری فرانسه از دستگیری ۱۰ جاسوس اسرائیل در ایران خبر داد.

برچسب‌ها:

نظر شما