شناسهٔ خبر: 55356 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۲۸ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از پرواز پرنده های ناشناس در آسمان بوشهر تا اطلاعیه وزارت خارجه درباره سرقت اسناد محرمانه !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸

انگلیس امروز اعلام کرد که از محاکمات و اعدام گروهی از سران رژیم گذشته در ایران تکان خورده است . 

محمد مکری اولین سفیر ایران در شوروی استوارنامه خود را به جانشین رئیس اداره سیاسی کمیته امورخارجی حزب کمونیست و معاون اول صدر هیئت رئیسه اتحاد شوروی تسلیم کرد . 

به دنبال حمله گروهی از افراد ضد انقلاب به شهربانی و مرکز پاسداران انقلاب تعدادی در این درگیری ها مجروح شدند . 

دریادار مدنی استاندار خوزستان در این زمینه گفت : با صراحت و قاطعیت اعلام می کنم که همانطوری که ما متجاوز به حقوق و مرز و بوم دیگران نیستیم اجازه نمی دهیم کشور ، ملت و انقلاب اسلامی ما در معرض آفت عناصر ضد انقلابی قرار گیرد . 

فرمانداری خرمشهر امروز طی اعلامیه ای هشدار داد که از این پس هیچ یک از سازمان ها ، شوراها ، کانونها ، انجمن ها ، کمیته ها ، جبهه ها و افراد حق دخالت و فعالیت در زمینه های انتظامی ، نظامی و امنیتی را نخواهند داشت و این گونه امور صرفا از طریق مراجع و سازمان های ذیربط دولتی و مسئول انجام خواهد شد . 

۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۹

از سوی امام خمینی هیئتی مامور رسیدگی دقیق به وضع بنیاد مستضعفین شد ، این هیئت ماموریت دارد به فعالیت و عملکرد بنیاد در زمینه های گوناگون رسیدگی کند .

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در جمع اعضای هیئت رسیدگی به وضع بنیاد مستضعفان نیز خطاب به این هیئت تاکید کردند : وظيفه آقايان است كه به عملكرد مسئولان بنياد ـ از بدو تأسيس تاكنون ـ رسيدگي كنيد و ببينيد اين مسئولان تاكنون چه كردهاند؛ و اگر خداي ناكرده مورد سوئي مشاهده شد بايد بيدرنگ به اقدامات قانوني متوسل شويد.

امام خمینی امروز اعضای شورای فرماندهی سپاه پاسداران را به حضور پذیرفته و درباره احتمال کودتا تاکید کردند : مگر ملت ما خواب است؟ كودتا مقدماتي ميخواهد كه يكي از آنها خواب بودن ملت است، و ديگر اينكه ارتشي ميخواهد كه آلت دست باشد، نه ارتش ايران كه اكثريت قريب به اتفاقش همراه و همدل ملت است. با چهار نفر مخالف كه نميشود كودتا كرد.

رهبر انقلاب امروز در دیدار با اهالی جماران نیز امکان مداخله نظامی قدرت های بزرگ از جمله آمریکا در ایران را منتفی دانسته و تاکید کردند : چنانچه گفته ميشود كه دولت امريكا ميخواهد نظامي بياورد و اين مملكت را به خاك و خون بكشد، باور نكنيد اولاً و ثانياً اگر بيايد، سزاي خودش را خواهد دید .

وزیران خارجه ۹ کشور جامعه اقتصادی اروپا که برای اتخاذ تصمیم نهایی در مورد تحریم اقتصادی ایران در ناپل تشکیل جلسه داده بودند به ادموند ماسکی وزیر امورخارجه آمریکا گفتند بازار مشترک اروپا مجازات های اقتصادی علیه ایران را در این چند روز  به کار نخواهند بست .

یازدهمین کنفرانس وزیران امورخارجه کشورهای اسلامی در پاکستان با نطق ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهور این کشورگشایش یافت . در این کنفرانس مسائل مربوط به حمله شوروی به افغانستان ، تهاجم آمریکا به ایران ، حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و جنگ سرد بین شوروی و آمریکا مطرح خواهد شد .

دادگاه انقلاب ویژه نظامی اصفهان محاکمه ۱۵ نفر از پرسنل هوانیروز را به اتهام تحریک پرسنل به اغتشاش و ممانعت از اجرای ماموریت و تضعیف روحیه پرسنل ارتش که از چندی قبل آغاز شده بود به پایان رساند و احکام خود را در مورد آنان صادر کرد .

آیت الله منتظری در گفت و گویی در مورد مسائل کردستان اظهار داشت : نظر من این است که دیگر به هیچ وجه برای مذاکره جایی باقی نمانده و پاسداران ارتش و ژاندارمری باید همچنان به کار خود که عبارت از پاکسازی منطقه است ادامه دهند .

 آیت الله خلخالی با انتشار بیانیه ای در زمینه انتخابات مجلس شورای ملی از حوزه مهاباد تاکید کرد : انتخابات این شهر زیر فشار و اختناق کومله و فدائیان خلق و دموکرات ها صورت گرفته و ۸۵ درصد کردستان و اطراف مهاباد که مسلمان و معتقد به دین و دیانت می باشند نتوانسته اند در انتخابات شرکت کنند .

 استاندار بوشهر گفت : پرواز شی پرنده در اسمان بوشهر آتشبارهای ضد هوایی پایگاه هوایی بوشهر مستقر در کناره خلیج فارس را به عکس العمل واداشت .

۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۰

از سوی وزارت امورخارجه در رابطه با سرقت اسناد طبقه بندی شده و سری این وزارت خانه اطلاعیه ای صادر شد.

بامداد دیروز آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور به اتفاق اعضای هیئت بررسی شایعه شکنجه به حضور امام خمینی رسیدند و با ایشان گفت و گو کردند.

حجت الاسلام محمد منتظری نماینده امام در هیئت بررسی شایعه شکنجه امام تاکید کردند نتایج بررسی ها هرچه زودتر در داخل و خارج از کشور منعکس شود .

امروز آتش بس در بیروت به دو روز خشونت و خونریزی خاتمه داد اما انفجارهای پراکنده در اطراف پایتخت لبنان همچنان ادامه داشت .

خبرگزاری سوری سانا نیز گزارش داد عربستان سعودی از سوریه در برابر تحریکات و مبارزه طلبی رژیم اشغالگر قدس حمایت کرده است .

محمد هاشمی بعد از دیدار با خدام وزیر خارجه سوریه در دمشق طی مصاحبه ای گفت : دیدار از سوریه با هدف اعلام همبستگی با این کشور صورت می گیرد.

 در مراسمی که صبح امروز به مناسبت ولادت با سعادت امیرالمومنین در محل جامعه الامام صادق برگزار شد این محل جهت احداث یک مجتمع مذهبی به نماینده آیت الله منتظری تحویل گردید.

برچسب‌ها:

نظر شما